• 0

Aansprakelijkheid eenmanszaak naar LTD

Hallo,

 

hum, ik heb een vraag. Enige tijd geleden ben ik begonnen als part time ondernemer met een eenmanszaak in Nederland. Ik beheer een webshop en verkoop vechtsport artikelen waaronder scherpe messen. Met het gebruik hiervan is natuurlijk een bepaald risico gepaard en daar vwilde ik mij voor gaan verzekeren. Ik importeer nl zelf en ben dan produkt aansprakelijk omdat ik deze in EU breng. Mijn aziatische leveranciers/partners zullen wellicht geen boodscchap hebben aan een eventuele claim hier. Ook haal ik artikelen bij groothandels in de EU weg, daar geldt dat dus niet voor. Nu is het zo, ik wilde een aantal verzekeringen gaan afsluiten, waaronder bedrijfsschade, rechtsbijstand en produktaansprakelijkheid, nu zijn de verzekerings maatschappijen nogal terughoudend en willen tegen exorbitant hoge premies een verzekering aanbieden. alleen voor de produkten die ik bij groothandels in de EU weghaal zijn er mogelijkheden Ik werk er nog naast, zit nog in de opstart/groeiende fase en ben eigenlijk huiverig met mijn prive situatie. (mijn vrouw werkt en ik heb kinderen met een koophuis). Ik wil mijn eenmanszaak omzetten in een LTD en deze gaan gebruiken om een groothandel op te gaan, deze plannen lopen nl. en zijn in een vergevorderd stadium. Daarnaast wil ik voor de nederlands markt wederom een eenmanszaak op gaan zetten om de nederlands markt te beleveren. Met omzetten van de eenmanszaak in de LTD wil ik de produkt aanpsrakelijkheid hierin leggen omdat ik in het verleden reeds direct hebt geimporteerd vanuit Azie. De produkten zijn kwalitatief in orde maar je weet nooit hoe een balletje kan rollen, stel iemand gaat zelf hobbyen, of mijn produkt is een misser, en krijgt daarmee een ongeluk en probeert mij aansprakelijk te stellen. Ik heb gelukiig geen ervaring hoe dat werkt maar wilde mij hiervoor gaan verzekeren.

 

Nu is mijn vraag, hoe complex is het omzetten van een eenmanszaak naar een LTD, als je de websites hierover leest snap je niet dat er nog eenmanszaken zijn, los vh belastingvoordeel.

 

Mag je naast een LTD nog een nieuwe eenmanzaak hebben in NL?

 

Ik zit financieel nog niet zo sterk dat ik een BV kan oprichten, wel ik alles eigen kapitaal, mijn vermogen is in mijn voorraad gegaan.

 

Heeft iemand hier ervaring mee of nog tips/vragen aangaande mijn verhaal, alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jeekay

 

Een eenmanszaak omzetten naar een LTD is mijns inziens fiscaal niet mogelijk. Wel kun je de LTD gewoon oprichten en daarna de EMZ verkopen aan de LTD.

 

Dat er nog eenmanszaken zijn zit in het fiscale voordeel van de IB onderneming. Jij gaat met een LTD een heel andere route bewandelen fiscaal gezien. Met een EMZ wordt je winst belast in de IB. Met een LTD heb je van doen met vennootschapsbelasting, loonheffing en dividendbelasting. Lees deze column maar eens voor het onderscheid.

 

Naast de LTD kun je gerust een EMZ aanhouden.

 

Tip: laat je bijstaand door iemand met fiscale kennis van zaken. Dit zelf gaan oplossen kan heel duur uitpakken qua belastingheffing.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

dit is een behoorlijk lang verhaal, waar ik niet echt duidelijk een ja of nee kan uithalen, dat is er misschien ook niet. Er worden talloze variabelen ingebracht welke het voor mij alleen maar minder transparant maken, dit ligt natuurlijk aan mij.

 

Ik wil met de LTD een wholesale company langzaam opzetten of snel hangt vd markt af, het gaat mij vooraal om de Produktsaansprakelijkheid, ik heb geen zin om prive het schip in te gaan. In het begin zullen het toch geen wereld omzetten worden wellicht 10.000 euro ofzo het eerste jaar.

 

Kijk ik heb mijn administratie bij een lokaal administratie bedrijfje ondergebracht die uiteindeljik jaarcijfers/jaarverlsag maakt. Ik zelf doe de gehele boekhouding en laat er op het eind vh jaar deze controleren, dit gaat prima, deze zijn welbekend met de administatie van een LTD. Kijk, simpel gezegd ben ik ook nog niet een grote jongen die allerlei adviseurs over de vloer laat komen.

 

Volgens incuria kan je een LTD in eenmanszaak omzetten oftewel, Geruisloze overgang bij inbreng eenmanszaak in BV of LTD. http://www.incuria.nl/NL/inbreng-eenmanszaak-in-bv-of-ltd.html

 

Ik neem aan dat dat een echte mogelijkheid is, de KVK zal alleen misschien vreemd opkijken? Dit is natuurlijk niet wat ze willen of waar ze verstand van hebben. Mijn ervaring is niet zo met de KVK moet ik zeggen.

 

Wat is nu wijsheid het gaat mij er vooral om met je prive niet aansprakelijkheid te zijn met een eventuele claim?

 

Link naar reactie
  • 0

Geruisloze inbreng kan alleen geschieden met een naar NL recht opgerichte BV of NV, zie de standaardvoorwaarden:

art. 1.2

 

Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. samenwerkingsverband: een fiscaal transparante vennootschap met meer dan een deelnemer die als ondernemer dan wel als medegerechtigde belastbare winst uit onderneming genieten;

b. overgangstijdstip: het tijdstip van de overgang van de heffing van inkomstenbelasting naar de heffing van vennootschapsbelasting;

c. de vennootschap: de naar Nederlands recht opgerichte naamloze of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid als bedoeld in artikel 64, respectievelijk 175, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.