• 0

Paar vraagjes

Hallo HL'ers

 

Onlangs kreeg ik samen met een vriend van mij de vraag voorgelegd of wij een constructie opdracht voor (minder dan) een bepaald bedrag konden uitvoeren. In eerste instantie bedoeld als geintje maar naar mate ik er langer over nadacht werd ik positiever rekende de boel een beetje door.

 

Het bedrijf in kwestie heeft een aantal offertes aangevraagd in het noorden van het land en al deze offertes komen rond de 25K uit. In mijn berekening kom ik uit op ongeveer 18K wat gemiddeld genomen dus 7K scheelt. Een vriend van me heeft een metaalbedrijf en krijgt een gigantsche korting bij de MCB. Ik ben het met hem eens geworden dat ik een paar zaterdagen gebruik kan maken van zijn werkplaats en dat hij voor mij materiaal bestelt.

 

In theorie kan ik dus de constructies maken. We willen deze opdracht doen om op die manier een klein startkapitaal te vergaren om een CNC draaibank (2e. :).3e. ;D :D.4e hands)te kopen voor een product wat we nog op de plank hebben liggen.

 

Maar als ik die order in de wacht wil slepen moet ik minimaal ingeschreven staan bij de KVK. Ik doe het samen met een vriend van me en we hebben besloten dat we een V.O.F willen starten.

Vorige week hebben we een zeer uitgebreide avond gehad voor starters in de KVK leiden maar toch heb ik zo links en rechts nog wat vraagjes....

 

Probleem 1 is natuurlijk de naam. Inmiddels al een week aan het nadenken maar opschieten zoet het zeer zeker nog niet! We zaten nu te denken aan 1 van de volgende opties:

B&M technical solutions

B&M Techniek

BSML Techniek

Bemmel Techniek

 

maar ja.. ???.hier komen we wel uit... OOIT :-\

 

Klopt het dat de mogelijkheid om voor startersaftrek in aanmerking te komen, gedurende een kalenderjaar loopt? Dus die 1225 uur van Jan. t/m Dec...? Stel dat ik het nu niet meer redt (of mijn collega) kunnen we dan de drie aankomende jaren er wel gebruik van maken of geld alleen de eerste 3 jaar na inschrijving bvij de KVK?

 

Indien 1 van ons die 1225 wel haalt, wordt de BTW dan ook op die manier bepaald...? Dat hij dus de volle mep betaalt en ik wel in aanmerking kom voor de aftrek?

 

momenteel zijn dit even mn meest dringende vragen.

 

alvast bedankt!

 

Bart

 

 

 

 

 

 

ice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

A: Baart & Co ;D

B: Startersaftrek loopt per kalenderjaar

C: Weet ik niet, maar laat de start van je bedrijf vooral niet afhanken van de startersaftrek

D: Wat heeft de BTW met startersaftrek te maken. Die gaat gewoon op omzet, ongeacht of je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent of niet. Ik geloof wél dat er een drempelbedrag is voor de BTW. maar dat moet je zelf even uitzoeken op www.belastingdienst.nl

 

Veel succes en zorg dat je voldoende marge maakt. Als je moet leveren in een Vof en het gaat mis ben je persoonlijk aansprakelijk voor het verlies c.q de schade.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha De Witte,

 

bedankt voor je vlotte reactie!

 

Baart & Co

 

Had ik nog niet in mn lijst met opties! :P nu wel..

 

Startersaftrek loopt per kalenderjaar

 

Dus als ik het dit jaar niet red dan heb ik na dit jaar nog 3x recht op deze aftrek? hmmm wist je ook niet...iemand anders?

 

Weet ik niet, maar laat de start van je bedrijf vooral niet afhanken van de startersaftrek

 

Waren we ook absoluut niet van plan. Maar om een helder beeld te scheppen op alle fronten heb ik het liefst zo min mogelijk onduidelijkheden.

 

Wat heeft de BTW met startersaftrek te maken. Die gaat gewoon op omzet, ongeacht of je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent of niet. Ik geloof wél dat er een drempelbedrag is voor de BTW. maar dat moet je zelf even uitzoeken op www.belastingdienst.nl

 

de site van de belastingdienst heb ik reeds een aantal keer doorzocht maar dit kon ik niet vinden! het eerste wat ik morgen ga doen is het boek "ondernemen 2004" van de belasting halen......

 

Bart

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0
Indien 1 van ons die 1225 wel haalt, wordt de BTW dan ook op die manier bepaald...? Dat hij dus de volle mep betaalt en ik wel in aanmerking kom voor de aftrek?

Btw heeft niets met startersaftrek te maken...

BTW kun je als onderneming gewoon aftrekken.../betalen....Als je op weinig te betalen btw uitkomt kun je gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling dit is een drempelbedrag maar daar hoef je geen gebruik van te maken als je dat niet wilt....

 

Ondernemersaftrek is iets persoonlijks dus van de Vennoot zelf, dit bedrag mag je als je inderdaad meer dan 1225 uur per jaar aan je onderneming besteedt, aftrekken van de winst van je VOF op JOUW inkomstenbelasting...Als de ander ook de 1225 haalt mag hij dat ook...haalt hij dat niet dan is dat inderdaad pech voor hem maar dan moet hij de volledige winst opgeven....

Heb je recht op ondernemersaftrek dan kom je ook in aanmerking voor startersaftrek...

STARTERSAFTREK (ook persoonlijk) mag je drie keer aftrekken gedurende de eerste 5 jaar van de start van de onderneming.....dus als je het de eerste twee jaar niet haalt mag je dat de volgende 3 jaren nog wel......

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.