• 0

De betekenis van ondernemen.

Ik denk zelf dat de betekenis van ondernemen , puur en alleen '' sparen en sparen en nog is sparen'' is. Elke cent die je verdient ,zolang het mogelijk is tenminste , op elkaar leggen.

 

Veel mensen denken ook dat ze gewoon alle winst die ze maken gewoon kunnen uitgeven. Maar dat heeft volgens mijn idee , niets met ondernemen te maken. Je bent pas een ondernemer als je zoveel mogelijk spaart. De ondernemers die dikke jeeps rijden waarbij ze meer dan 2000 á 2500 euro per jaar alleen aan de wegenbelasting moeten betalen (benzine/diesel kosten en al risk verzekering kosten tel ik nu even niet mee..), kunnen dat betalen omdat ze rente krijgen van hun gespaarde geld. Dus met een gedeelte van de rente betalen ze die extra vaste kosten. De rest van de vaste kosten wordt betaald met de onderneming inkomsten.

 

Meestal is een ondernemer slim genoeg om zijn vaste kosten niet te verhogen , behalve als die genoeg rente inkomsten binnen krijgt. Want dan heb je toch een stukje garantie om die extra vasten kosten iedere maand te kunnen betalen.

 

In het begin was ik hier niet van op de hoogte , maar na een bepaalde tijd begon er een lampje bij mij te gloeien dat sparen , eigenlijk alles is wat een ondernemer nodig heeft.

 

Handel,onderneming,ondernemer = Sparen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Altan,

 

Ik zal je nog iets geven om over na te denken.

 

Toen mijn vader twee jaar geleden steeds zieker werd, heeft hij me nog nog verteld, "ik had nog zo gehoopt op een mooie oude dag."

Terwijl zijn oude dag al begonnen was!

En mijn vader heeft nooit geld gehad, maar hij heeft op een andere manier veel zorgen gehad.

 

Wees verstandig, zorg ervoor dat je genoeg geld op de bankt hebt om 6 maanden zonder inkomsten te kunnen overleven.

 

En ga verder wel op vakantie, ga vooral ook leuke dingen doen, leef,

In de laatste jas zitten geen zakken.

 

Als eerst uit respect , als je vader is overleden , dan wil ik eerst ''gecondoleerd'' zeggen.

 

Daarnaast geeft ik je zeker gelijk. Alleen mijn plan met betrekking tot grof en extreem sparen is tot de leeftijd van ''30''. Dus niet dat ik me hele leven lang aan deze ''extreme'' regels ga houden. Ik wil gewoon een sterke begin laagje hebben.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat de beste manier van sparen nu door studenten gedaan word:

Ze lenen maximaal bij de Dienst Uitvoering en Onderwijs en zetten dit op een spaarrekening. De rente van de lening bij DUO is namelijk lager dan de rente die studenten krijgen bij de bank wanneer ze een bedrag vast zetten. DUO rekent een bedrag van 1,5% rente, terwijl banken meer rente geven. Als dat ook ondernemen is?? Denk het niet, is gewoon even slim rekenen, maar heeft toch niets met ondernemen te maken..

 

Dus Altan, wellicht even terug de schoolbanken in en maximaal lenen bij DUO, geld vast zetten en slapend rijk worden.. Want dat is het idee toch?

 

Zie nieuwslink.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat de beste manier van sparen nu door studenten gedaan word:

Ze lenen maximaal bij de Dienst Uitvoering en Onderwijs en zetten dit op een spaarrekening. De rente van de lening bij DUO is namelijk lager dan de rente die studenten krijgen bij de bank wanneer ze een bedrag vast zetten. DUO rekent een bedrag van 1,5% rente, terwijl banken meer rente geven. Als dat ook ondernemen is?? Denk het niet, is gewoon even slim rekenen, maar heeft toch niets met ondernemen te maken..

 

Dus Altan, wellicht even terug de schoolbanken in en maximaal lenen bij DUO, geld vast zetten en slapend rijk worden.. Want dat is het idee toch?

 

Zie nieuwslink.

 

Waarom verdraai je mijn woorden. Slapend rijk worden? Wat een grapjas.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

Beste Altan,

 

Ondernemen is sparen is te kort door de bocht. Ondernemen is vooruit zien, hier is sparen een onderdeel van. Je moet een "oorlogs kas" hebben voor de donkere dagen.

 

Maar sparen kan ook investeren in je bedrijf zijn. Voor veel ondernemers is hun bedrijf hun spaarpot. Door te investeren in je bedrijf en heb je aan het einde een mooi bedrijf om te verkopen.

 

Ik las hier iemand zeggen "zes maanden kosten" op je rekening te hebben en daar sluit ik me helemaal bij aan. Een buffer van een half jaar is een prima basis. Daarnaast zorgen dat je wat kredietfasciliteiten standby hebt staan is ook altijd een prettige extra. Ik zou iedere ondernemer adviseren om, indien mogelijk, privé ook een half jaar tot een jaar kosten apart te hebben staan en dan kan je een paar flinke tikken hebben.

 

Die dikke auto's e.d. zijn soms een noodzakelijk kwaad. In bepaalde sectoren wordt ook verwacht dat je in het plaatje past en daar hoort een dikke auto bij. Je kan als directeur van een flink bedrijf nu eenmaal niet een wollig verhaal houden bij een prospect om vervolgens in een Opel Corsa te stappen. Daarnaast moet je dit ook altijd in verhouding met de omzet van het bedrijf zien. Bij een flinke onderneming "voel" je die auto echt niet, ookal kost hij € 3.000,00 per maand. Aan de andere kant zijn veel ondernemers ook mensen die verschrikkelijk hard werken en ik ben er van overtuigd dat je jezelf als ondernemer ook best af en toe mag belonen. Dus als het kan, vooral doen!

 

Ik blijf de uitspraak van Donald Trump ook altijd een aardige vinden: Geld is alleen een manier om de stand bij te houden in het zaken doen ;) Ik denk dat voor veel ondernemers "veel" geld verdienen van secundair belang is. Een echte ondernemer geniet in mijn ogen van een mooi bedrijf, dat floreert, targets haalt en door vriend en vijand geroemd wordt. Dat je iets neerzet wat je naam draagt en waar je trost op bent.

 

De grootste fout die veel ondernemers, in mijn ogen, vaak maken is een onduidelijke scheiding tussen privé vermogen en zakelijk vermogen, veel ondernemers vergeten vaak privé voor zichzelf te zorgen. Wanneer er dan zakelijk iets fout gaat, is het leed privé vaak niet te overzien.

 

In deze tijden geld het principe weer cash = king, maar zorg wel altijd voor een juiste verhouding tussen sparen en investeren. Heel simpel, je moet je geld voor je laten werken en je wilt met een juiste risico spreiding zoveel mogelijk rendement halen uit iedere verdiende euro. Alles potten op de bank is hiervoor duidelijk niet de oplossing.

 

Gr. Steven

Link naar reactie
  • 0

Sparen en investeren, is toch hetzelfde ?

Ondernemen is de continuïteit van je bedrijf waarborgen en je winstmarge beschermen.

Dit kan door investeren -eigen beheer, (hopelijk) meer winstmarge of huren/uitbesteden- hogere kosten, (misschien) kleinere winstmarges.

Allemaal koffiedik kijken, investeringen gaan kapot, moeten extra onderhoud, onvoorspelbaar wanneer, uitbesteden is afhankelijkheid van externe factoren, moeilijk te sturen.

 

Echter,

Het moment waarop je afstand neemt van de verantwoordelijkheid voor je bedrijf zul je moeten financieren.

 

Dit kan door te investeren en zo (hopelijk) de waarde van je onderneming op het moment van verkoop door zijn groei en rentabiliteit het gewenste bedrag oplevert.

 

Dit kan door een structurele winstuitkering, waarbij je bewust niet kiest voor groei, maar voor meer zekerheid van een lagere winst. De jaarlijkse winstuitkering na belasting spaar je tot dit genoeg is om te stoppen met je bedrijf.

De hoogte van de verkoopwaarde van je bedrijf is op dat moment niet doorslaggevend, maar een aanvulling.

 

Sparen en investeren is dus afhankelijk van de keuze die je maakt op welke wijze je stopt met ondernemen.

Volgens mij is Lowfield op het punt belandt dat hij de keuze wil maken op welke manier hij stopt met ondernemen.

 

Sparen is volgens mij dus geen ondernemen :)

 

Groetjes,

Rolamohu

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.