• 0

Administratie moet makkelijker kunnen mbt voorraad, help! :)

Goedemiddag en help!

 

Ik heb sinds 2008 een webwinkel met hoofdzakelijk vogelproducten voor parkietachtige.

Niets groots, eigenlijk een uit de hand gelopen hobby aangezien ik al jaren valkparkieten kweek.

 

Al met al ben ik toch best gegroeid met verkopen in afgelopen drie jaar en denk ik eraan om weer wat aan producten te gaan uitbreiden.

omdat de winst niet groot genoeg is om er ook een boekhoudkundige van te kunnen betalen, doe ik de administratie zelf.

Met hulp van hier en mijn kennis van Excel heb ik best een net sjabloon opgezet.

Echter ik denk dat ik het me op één vlak veel te moeilijk maak en daarbij vraag ik even om jullie hulp.

 

Nu bereken ik elk jaar van de producten die ik verkocht heb, hoeveel de inkoopwaarde was. Dit tel ik bij elkaar op en haal ik van het totaal van de hoeveelheid verkochte producten af (uiteraard ook verzendkosten, en aftrekposten doen ook mee)

Maar de inkoopprijs van producten veranderd nog weleens en daarmee maak ik het me erg lastig.

De verwerking van de administratie duurt hiermee erg lang.

 

Dit kan vast makkelijker, maar hoe? hoe werkt dit normaal bij bijv een gewone dierenwinkel.

Kan me niet voorstellen dat ze dit zo lastig berekenen en ook zij hebben bijv, last van producten die over de datum zijn.

 

Kortom hulp gezocht!, mijn dank is groot!

 

Groetjes

Kirsten

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Kirsten.

 

Wellicht dat je de volgende werkwijze aan kunt houden.

 

Je boekt al je inkopen op de rekening voorraad. (3.000)

Aan het eind van het jaar tel je de aanwezige voorraad met de actuele inkoopprijs..

 

Het verschil tussen de administratieve voorraad en de werkelijke voorraad is de kostprijs van de verkopen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aan het eind van het jaar tel je de aanwezige voorraad met de actuele inkoopprijs..

 

Ik zou het op de kostprijs waarderen. Dit is ook wat de fiscus voorschrijft. Als je het waardeert op actuele inkoopprijs ga je resultaten boeken op je voorraad, dit terwijl het resultaat alleen maar op papier is behaald. Gaat in tegen het realisatiebeginsel.

Link naar reactie
  • 0

Aan het eind van het jaar tel je de aanwezige voorraad met de actuele inkoopprijs..

 

Ik zou het op de kostprijs waarderen. Dit is ook wat de fiscus voorschrijft. Als je het waardeert op actuele inkoopprijs ga je resultaten boeken op je voorraad, dit terwijl het resultaat alleen maar op papier is behaald. Gaat in tegen het realisatiebeginsel.

 

Kirsten geeft aan dat het hier, thans, om een kleine onderneming gaat en wil graag op een eenvoudige wijze aan haar administratieve verplichtingen voldoen waarbij ook rekening gehouden wordt met uitval door oude datum.

 

In mijn praktijk ben ik nog niet eenmaal tegengekomen dat de FISCUS tegen deze werkwijze geageerd heeft.

Theoretisch heb je volkomen gelijk maar de gegeven oplossing is volgens mijn ervaring uit de praktijk ook acceptabel.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.