• 0

Selectie webtool; Wel/geen Joomla ?

We willen -naast de algemene bedrijfswebsite- een specifieke productwebsite maken.

 

Daarin komt alle productinfo,

per productgroepen,

voor salesvragen

en voor technische supportvragen.

En dus moet de voorkant

per product enerzijds een hoop salesinfo bevatten,

zoals salesinfo, selectiecriteria, datasheets, prijsinfo

en moet het supportdeel anderzijds per product een hoop supportinfo bevatten,

zoals manuals, FAQ, AN (Application Notes), sw updates, etc

 

Voor het beheer aan de achterkant

is een CMT (Content Management Tool) voor het CMS gewenst met

- een Mediamanager (plaatjes maar 1x uploaden en tig-keer gebruiken

- een Usermanager; voor userbeheer

- een Productmamager (artikelen simpel beheren en bv kopieermogelijkheid)

 

Voor dit alles keken we naar Joomla (1.6)

en dat kan een hoop

maar Joomla heeft de neiging alles in 1 artikelbestand te stoppen

en dan dreigen we toch relatief snel tegen de grenzen aan te lopen.

 

Wat is jullie suggestie ?

- doorgaan met Joomla ?

- alternatief xyz overwegen ?

- zelf gaan maken ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je met Joomla heeft de neiging om alles in één artikel bestand te stoppen, en waarom loop je dan tegen een beperking aan??

 

Mogelijk zijn sommige beperkingen weg te werken door in de joomla extension directory te zoeken naar catalog extensions. Een extensie waar ik sowieso aan zit te denken is K2, deze neemt de beperkingen van categorien weg.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Wouter,

 

> Alles in Article

De Joomla-opzet om alles zoveel mogelijk in 1 Article-tabel te zetten met categorien als selector vind ik zelf principieel onjuist. Je moet je ook in bochten wringen om eea nog aan je collega's uit te leggen: "Nieuwe producten moet je in de Article-dabase zetten en Nieuwsberichten moet je ook in de Article-database zetten.

 

Daarbij vind ik de gehele database opzet achterlopen en ik ben daarin niet de enige, zie deze blog.

 

Eigenlijk komt het erop neer dat ik het gevoel krijg dat je richting Joomla moet gaan denken

terwijl ik hoopte dat Joomla mijn ideeen zou kunnen ondersteunen.

Maar ik heb ook geen idee of dit bij Drupal hetzelfde is.

 

> Mogelijk zijn sommige beperkingen weg te werken door in de joomla extension directory te zoeken naar catalog extensions.

Klopt... extensies zijn heilig bij Joomla

maar.... als je veel extensies nodig hebt, moet je dan blij zijn dat er veel extensies zijn of moet dit een signaal zijn dat het framework gaat wringen en dat je beter zelf kunt bouwen.

 

> Een extensie waar ik sowieso aan zit te denken is K2, deze neemt de beperkingen van categorien weg.

Een interessante extensie..... als hij beschikbaar zou zijn voor Joomla 1.6.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Wouter,

 

> Alles in Article

De Joomla-opzet om alles zoveel mogelijk in 1 Article-tabel te zetten met categorien als selector vind ik zelf principieel onjuist. Je moet je ook in bochten wringen om eea nog aan je collega's uit te leggen: "Nieuwe producten moet je in de Article-dabase zetten en Nieuwsberichten moet je ook in de Article-database zetten.

 

Daarbij vind ik de gehele database opzet achterlopen en ik ben daarin niet de enige, zie deze blog.

 

Eigenlijk komt het erop neer dat ik het gevoel krijg dat je richting Joomla moet gaan denken

terwijl ik hoopte dat Joomla mijn ideeen zou kunnen ondersteunen.

Maar ik heb ook geen idee of dit bij Drupal hetzelfde is.

 

> Mogelijk zijn sommige beperkingen weg te werken door in de joomla extension directory te zoeken naar catalog extensions.

Klopt... extensies zijn heilig bij Joomla

maar.... als je veel extensies nodig hebt, moet je dan blij zijn dat er veel extensies zijn of moet dit een signaal zijn dat het framework gaat wringen en dat je beter zelf kunt bouwen.

 

> Een extensie waar ik sowieso aan zit te denken is K2, deze neemt de beperkingen van categorien weg.

Een interessante extensie..... als hij beschikbaar zou zijn voor Joomla 1.6.

 

 

Ik heb het artikel even gelezen (misschien lees ik er overheen), maar het gaat hierover de achterliggende database van Joomla en niet de article base in de joomla backend. Ik ben trouwens wel met je eens dat het wet uitleg vergt. Maar dat alles een article is heeft soms ook wel zijn charme. Ik weet trouwens ook niet hoe drupal dat precies doet, ik denk wel dat helemaal wat meer kennis vergt om op te zetten.

 

Je kunt trouwens in Joomla wel frontpage edditing introduceren waardoor een en ander voor eindgebruikers wat makkelijker wordt (al heb ik wel gemerkt dat dat niet met elk template feilloos werkt).

 

Joomla 1.6 is trouwens nog geen versie die helemaal af is, pas vanaf Joomla 1.8 krijgt deze nieuwe versie lange termijn support. Hier is een uitleg over de release strategie van Joomla, ze hebben dat wat mij betreft wat te ingewikkeld gemaakt.

 

K2 heeft inderdaad nog geen normale versie voor 1.6 er is wel een beta beschikbaar op hun site.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Ad, Wouter, overige geïnteresseerden,

 

http://www.cmsmatrix.org/matrix geeft volgens mij een redelijk onafhankelijk overzicht van

een heleboel CMS-en . Je kunt aanvinken wat de voor jou relevante eigenschappen zijn.

 

Ik zou bij de keuze ook laten meewegen hoeveel programmeurs uit je omgeving met een bepaald

systeem kunnen werken. Zodat je niet afhankelijk bent van één partij voor de development.

 

Succes met de keuze, met vriendelijke groet, Dirk Pieter van Walsum

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Als je specifieke product pagina's e.d. wil maken kun je Wordpress 3.1 (custom posttypes) of Drupal 7 (CCK/Views) gebruiken.

 

In Wordpress moet je wel gaan werken met PHP code, in Drupal kun je dit via de webinterface doen. Gezien de diversiteit zou ik je Drupal 7 willen aanraden.

 

In Drupal kun je eigen velden aanmaken (CCK) voor een pagina (met tek,st afbeeldingen, bijlages etc). Via Views kun je dan de weergave bepalen. Meer info over CCK

Link naar reactie
  • 0

Beste Ad, Wouter, overige geïnteresseerden,

 

http://www.cmsmatrix.org/matrix geeft volgens mij een redelijk onafhankelijk overzicht van

een heleboel CMS-en . Je kunt aanvinken wat de voor jou relevante eigenschappen zijn.

 

Ik zou bij de keuze ook laten meewegen hoeveel programmeurs uit je omgeving met een bepaald

systeem kunnen werken. Zodat je niet afhankelijk bent van één partij voor de development.

 

Succes met de keuze, met vriendelijke groet, Dirk Pieter van Walsum

 

Dank je die kende ik nog niet!

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Ad, Wouter, overige geïnteresseerden,

 

http://www.cmsmatrix.org/matrix geeft volgens mij een redelijk onafhankelijk overzicht van

een heleboel CMS-en . Je kunt aanvinken wat de voor jou relevante eigenschappen zijn.

 

Misschien wel onafhankelijk, maar zeker niet compleet. Er staat wel erg vaak een NO in de WP kolom terwijl ik weet dat er hele goede gratis plugins voor beschikbaar zijn. In de Drupal kolom wordt er wel vaak melding gemaakt van de gratis plugins. Ook loopt dit overzicht wat achter in de versienummers. WP is inmiddels bij versie 3.2.4.

 

Drupal, Joomla en Wordpress kennen allemaal hun voors & tegens en fans & tegenstanders. Het ligt er maar net aan wie je het vraagt...

 

Mijn ervaring is dat je met Wordpress en een handje vol plugins zo goed als alles kunt maken in Wordpress. Hoe dat zit bij de andere CMS-en weet ik niet. Ik ben in ieder geval erg blij met de super duidelijke documentatie en de gigantische community die veel kennis over WP deelt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ad, Wouter, overige geïnteresseerden,

 

http://www.cmsmatrix.org/matrix geeft volgens mij een redelijk onafhankelijk overzicht van

een heleboel CMS-en . Je kunt aanvinken wat de voor jou relevante eigenschappen zijn.

 

Misschien wel onafhankelijk, maar zeker niet compleet. Er staat wel erg vaak een NO in de WP kolom terwijl ik weet dat er hele goede gratis plugins voor beschikbaar zijn. In de Drupal kolom wordt er wel vaak melding gemaakt van de gratis plugins. Ook loopt dit overzicht wat achter in de versienummers. WP is inmiddels bij versie 3.2.4.

 

Drupal, Joomla en Wordpress kennen allemaal hun voors & tegens en fans & tegenstanders. Het ligt er maar net aan wie je het vraagt...

 

Mijn ervaring is dat je met Wordpress en een handje vol plugins zo goed als alles kunt maken in Wordpress. Hoe dat zit bij de andere CMS-en weet ik niet. Ik ben in ieder geval erg blij met de super duidelijke documentatie en de gigantische community die veel kennis over WP deelt.

 

 

Dat zelfde heb ik met Joomla ;D, maar wil ook wat projectjes in Wordpress gaan doen.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Joomla is een opensource systeem en kent veel standaard modules en componenten. Wanneer er gebruik gemaakt kan worden van standaard modules en componenten dan is het ontwikkelen van een website in Joomla relatief goedkoop. Wanneer ik uw wensen bekijk, betreft dit meer een maatwerk product. Hierdoor zal de ontwikkeling van deze website in Joomla relatief duur uitpakken.

 

Tevens kent Joomla erg veel standaard functionaliteit, waarvan u misschien 70% zou gaan gebruiken. Echter moet wel al deze functionaliteit ingeladen worden, waardoor de performance van uw website iets achteruit gaat. Wanneer u niet veel bezoekverkeer heeft is dat niet zo erg, maar met name voor websites met veel verkeer is dat natuurlijk zonde.

 

Wij werken zelf al een behoorlijk tijd niet meer met Joomla, maar toen wij met Joomla werkte vond ik dat Joomla behoorlijk veel code nodig heeft voor het weergeven van content. Dat is nadelig voor de HTML tekst verhouding, wat weer nadelig is voor de vindbaarheid van de website in zoekmachines.

Om deze en een aantal andere redenen hebben wij er destijds voor gekozen een eigen systeem te ontwikkelen.

 

 

Wil jij een website laten maken, een webshop laten maken of een online platform opzetten? Ik sta graag voor jou klaar. Ik doe dat met een PaaS oplossing via Start-platform.com of met maatwerk via Vwebdesign.nl.

Link naar reactie
  • 0

Met voortschrijdend inzicht denk ik dat we maar teruggaan naar Joomla 1.5

en dan is K2 ook weer mogelijk als extensie

en dan is Joomfish mogelijk voor multi-language

en dan denk ik dat we Virtue Mart gaan toevoegen, zonder dat we er een website van maken

maar Virtue Mart heeft simpelweg veel product-support voor websites.

Dank voor het meedenken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.