• 0

Horecaonderneming/cultuurcentrum beginnen

Hallo,

 

 

Ik heb een groots idee om te beginnen met een onderneming dat vorm zal krijgen als horeca onderneming en cultuurcentrum. Wat ik hiermee bedoel is dat het een verzamelpunt is van verschillende kunst, eten, film, muziek, enz.

 

Ik heb geen kennis van de horeca branche, in de zin van: wat voor vergunningen heb je nodig, hoe bereken ik in grote lijnen mijn potentiële winst? (i.a.w. wat zou de marge zijn op een simpele cappuccino om maar een stom voorbeeld te noemen)

 

Daarnaast:

 

- Ik ben autodidact in de sales waarin ik nu werk maar hoe realistisch is het om zonder opleiding een horeca-onderneming te beginnen? (ik ben erg ambitieus en een doorzetter, maar is het "do-able", bijvoorbeeld ook naar geldschieters toe?)

 

- Hoe realistisch is het vanuit jullie ervaringen om überhaupt een geldschieter te vinden voor zo'n groot project (ik denk aan een ruimte waarin sowieso 300 man kwijt moeten kunnen, niet per se voor het eetgedeelte maar wel voor andere doeleinden zoals uitgaan). Ik heb erg weinig vermogen. Uiteraard kan ik sparen, maar goed.. hoe sneller ik verantwoord kan beginnen, hoe fijner dat natuurlijk zal zijn.

 

Kort samengevat: waar begin ik!

 

Volgens mij waren dit wel mijn belangrijkste vragen. Ik hoop dat iemand zo vriendelijk wil zijn om mij te helpen, het zou fijn zijn om deze dingen goed in kaart te kunnen krijgen!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo ronaldhinho,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb net alvast al wat gelezen: zeer interessante informatie. Echter, wanneer ik op zoek ga naar investeerders zullen dit particuliere investeerders zijn, geen banken. Lijkt mij slimmer, omdat ik voor een dermate groot project geen 1/3 kan inbrengen aan eigen vermogen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo QV1986,

 

Waar je ook het (start)kapitaal vandaan haalt, je zal sowieso moeten beginnen met een goed doordacht ondernemingsplan.

Een cultuurcentrum moet je (naast horeca) zien als een soort multifunctioneel bedrijf met meerdere takken van sport.

Dat maakt het naar een investeerder lastig (maar zeker niet onmogelijk) om je 'verhaal' te verkopen :-\

 

Mijn advies aan jou is om te beginnen om alle activiteiten van het bedrijf te benoemen (zgn omzetgroepen) en deze vervolgens te koppelen aan hun tarieven of verkoopprijs. Dat 'dwingt' je dan gelijk om na te denken over WAT je gaat doen en HOE je het gaat vermarkten. Begin daar maar eens mee dan gaat de rest vanzelf ;)

 

Om mogelijke investeerders te benaderen kun je de interessante column van Ties van der Laan lezen over Informal Investors en Business Angels. Ook elders op het forum staat hierover veel informatie. Met name voor deze groep investeerders zal je wel echt met een goed plan moeten komen. :P

Succes!

 

Willem

 

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Willem,

 

 

Bedankt voor de heldere tips! Een ondernemersplan was ik inderdaad al van plan om te schrijven. Is het voldoende om een format van de kvk te gebruiken of kan ik deze beter ergens anders vandaan halen?

 

Betreffende de certificaten enz.: kan je me daar wat meer over vertellen?

 

En om een goed ondernemersplan te schrijven is het voor mij ook belangrijk om te weten hoe het verdienmodel in elkaar zit. Enig idee hoe ik dit meer inzichtelijk voor mezelf kan krijgen?

 

BVD!

 

Gr,

 

 

Quintin

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

 

Bedankt voor de heldere tips! Een ondernemersplan was ik inderdaad al van plan om te schrijven. Is het voldoende om een format van de kvk te gebruiken of kan ik deze beter ergens anders vandaan halen?

 

 

 

Qredits heeft ook wel een aardige. Daar zit een financieel plan bij wat automatisch berekeningen uitvoert bij wijzigingen

 

Echter, wanneer ik op zoek ga naar investeerders zullen dit particuliere investeerders zijn, geen banken. Lijkt mij slimmer, omdat ik voor een dermate groot project geen 1/3 kan inbrengen aan eigen vermogen.

 

 

Ook deze partijen gaan je echt geen 100 % financiering verschaffen.

 

 

Op Kennis centrum horeca vindt je redelijk wat info over horeca.

 

Danny.

Link naar reactie
  • 0

Beste Quintin,

 

Mooie ambitieuze plannen.

 

ik heb geen kennis van de horeca branche, in de zin van: wat voor vergunningen heb je nodig

 

Voor wat betreft de regels en vergunningen, kijk eens naar het stappenplan Horecabedrijf starten:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/stappenplan/horecabedrijf-starten

 

Zie voor o.a. het percentage inkoop van de omzet http://www.kenniscentrumhoreca.nl/Tools/FeitenCijfers.aspx

 

Succes!

Elke

 

 

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Elke en Danny,

 

 

Bedankt voor wederom erg bruikbare hulp! :-) Fijn forum dit!

 

 

Is het echt uitgesloten dat er investeerders zijn die mij 100% willen financieren? Kijk, "wat" sparen kan ik natuurlijk wel, maar met de nadruk op "wat", mijn startkapitaal is in verhouding tot wat ik denk nodig te hebben niet noemenswaardig: Zo'n groot project starten vergt nou eenmaal een grote investering.

 

Zoals ik al zei, mij ontbreekt het niet aan ambitie, maar ik wil een realtisch beeld krijgen van wat er mogelijk is. :-)

 

Quintin!

Link naar reactie
  • 0

Hi Quintin,

 

Ja, het is voor zover mijn ervaring strekt (ooit een café gehad) absoluut onmogelijk om dit zonder eigen inbreng te starten. Ook van andere collega horecaondernemers weet ik dat er gerekend werd met tenminste 30% eigen geld.

 

Gezien het 'cultuur' onderdeel zou je eventueel een partnerschap aan kunnen gaan met een gemeente? Realiseer je wel dat de budgetten daar ook fors onder druk staan. Maar het is een idee.

 

Elke

 

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

 

Is het echt uitgesloten dat er investeerders zijn die mij 100% willen financieren? Kijk, "wat" sparen kan ik natuurlijk wel, maar met de nadruk op "wat", mijn startkapitaal is in verhouding tot wat ik denk nodig te hebben niet noemenswaardig: Zo'n groot project starten vergt nou eenmaal een grote investering.

 

Zoals ik al zei, mij ontbreekt het niet aan ambitie, maar ik wil een realtisch beeld krijgen van wat er mogelijk is. :-)

 

Quintin!

 

Uitgesloten is het uiteraard niet. Maar ik denk dat je kans op 1 % ligt. Je hebt geen ervaring,geen track record. Hoe denk je dat een investeerder daarnaar kijkt als je 300k wilt lenen zonder eigen geld?

 

Wellicht is het realistischer om kleiner te beginnen. Je kan uiteraard eerst ervaring op gaan doen door in de branche te gaan werken.

 

Danny

 

edit : AvB was gewoon 21 seconden sneller...:(

Link naar reactie
  • 0

Hallo Danny,

 

 

Helder!

 

Ik heb er al over nagedacht om te kijken of ik het concept kleiner kan maken, maar juist doordat mijn idee is om verschillende takken van sport samen te brengen zou dit teveel af doen aan mijn oorspronkelijke idee om het succesvol te maken.

 

Zal het echt rond de 1% liggen? Zo ja, dan moet ik gewoon op zoek naar die 1%.. en uiteraard een goed ondernemersplan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo Danny,

 

 

 

 

Zal het echt rond de 1% liggen? Zo ja, dan moet ik gewoon op zoek naar die 1%.. en uiteraard een goed ondernemersplan.

 

 

 

Het nadeel is dat half Nederland naar die 1 % zoekt. Wellicht kan je zoeken in de richting van subsidies. In NL en europa.

 

Wellicht is crowdfunding iets voor je,maar dat zit nog in de kinderschoenen in NL en de bedragen zijn niet zo hoog nog.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Hallo Danny,

 

Dat is waar, ik onderschat ook zeker niet hoe moeilijk dit zal zijn. Maar als ik zo blijf denken dan kan ik net zo goed niet beginnen. ;-)

 

Mijn concept en mijn passie kunnen me hopelijk ver brengen.

 

Betreffende een samenwerking met de gemeente is een goede optie, wel jammer dat dit natuurlijk niet DE tijd is om in te stappen met al die kortingen op kunst en cultuursubsidies.

 

Investeerders vinden wordt in ieder geval een flinke uitdaging merk ik wel. Nog meer ideeen? :-)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo Danny,

 

Dat is waar, ik onderschat ook zeker niet hoe moeilijk dit zal zijn. Maar als ik zo blijf denken dan kan ik net zo goed niet beginnen. ;-)

 

 

 

Je hebt in ieder geval de juiste insteek. Niet opgeven.

 

Hallo Danny,

 

 

 

Betreffende een samenwerking met de gemeente is een goede optie, wel jammer dat dit natuurlijk niet DE tijd is om in te stappen met al die kortingen op kunst en cultuursubsidies.

 

 

 

Maak een geweldig mooi plan en ga proberen of je het mag gaan presenteren bij de gemeente.

 

Hallo Danny,

 

 

. Nog meer ideeen? :-)

 

www.staatsloterij.nl

 

;)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Subsidie, ja dan kom ik weer in beeld! Echte subsidies voor een startende ondernemer zijn er eigenlijk niet, en dan bedoel 'harde munten' op basis van alleen een plan. Wel zijn er diverse borgstellingsregelingen, maar die lopen via het reguliere bancaire stelsel dus een bank moet positief staan tegenover het verstrekken van een krediet en vraagt dan vervolgens aan de overheid om borg te staan voor een deel van de lening. Een overzicht van de regelingen die je kunt gebruiken bij het starten van een onderneming :

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/subsidies/bedrijfsfinanciering/bedrijf-starten

 

En op het vlak van cultuur-subsidies wordt er erg veel bezuinigd, in ieder geval op het niveau van de rijksregelingen. Er zijn er natuurlijk nog wel, zie daarvoor (klik ook op de opties in de linkerkantlijn, bijv. de provinciale regelingen):

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/subsidies/kunst-cultuur

 

Elke

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

hahaha, ik krijg al jaren ongevraagd post van de postcodeloterij..misschien moet ik inderdaad toch maar eens toegeven. toevallig niet stiekem jouw onderneming? ;-)

 

ik zal inderdaad maar eens gaan beginnen met een goed plan. het zal ongetwijfeld een uitdaging worden om het verdienmodel goed op papier te gaan zetten omdat ik niet zoveel ervaring heb. maarja, dat is alleen maar goed voor mijn ontwikkeling lijkt mij.. :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels ben ik het ondernemersplan van Qredits aan het invullen.

 

Voor mij is het nog onduidelijk welke locatie ik ga gebruiken en of dit huur of koop wordt. Wat is gebruikelijk?

 

Ik zou, om mijn concept uit te voeren zoals ik denk dat het het meest succesvol zou zijn, veel moeten verbouwen. Bij huur betekent dit dus enigzins "geld weggooien", koop is dan veel slimmer. Of is het gebruikelijk om dan toch te gaan huren?

 

Als ik een pand moet kopen wordt het bedrag dat ik bij elkaar moet zoeken natuurlijk niet te doen. Hoe lossen horeca ondernemers dit over het algemeen op?

 

En hoe krijg je al deze kosten inzichtelijk wanneer je nog niet welke locatie je wil gebruiken? Afhankelijk van de investering kan ik pas kijken wat voor mij de beste opties voor dit alles zijn. Maar wie investeert er als er nog geen locatie duidelijk is?

 

Nu ik dit typ kom ik er al achter dat ik erg concreet moet zijn met mijn plannen alvorens ik om een investering kan vragen. Iemand tips om dit zo concreet mogelijk te krijgen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Quintin,

 

Oké. Dat had ik niet goed begrepen. ;)

 

Het inschatten van de te maken investeringen vergt aardig wat uitzoekwerk. Het is eenvoudiger als je al een locatie op het oog hebt, dan kan je echt concrete berekeningen maken (zoals je zelf al aangeeft de kosten voor een eventuele verbouwing). Maar je kunt alvast wel onderzoek doen naar wat de huur is van een geschikt pand (via horecamakelaars), aanschaffen van een inventaris etc.

 

Gebruik vooral ook de cijfers uit een eerdere link (http://www.kenniscentrumhoreca.nl/Tools/Feitencijfers.aspx)

 

Rekense

Elke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.