• 0

Verwachten omzet, hoe kom ik hier aan?

Ik ben bezig om een bedrijf je op te zetten. En probeer het zo goed mogelijk te doen. Zodat ik weet wat ik tegen kan komen en vooral zodat ik geen problemen met mijn geld krijg. Ik ben 16jaar. En moet alles uit eigen zak betalen. En ik niet al teveel geld heb.

 

Ik ben nu bij het onderdeel voor mijn kosten en hoeveel ik binnen ga krijgen. Ik heb alles al netjes op een rijtje staan wat het mij gaat kosten: Server, Marketing, Domeinnaam, etc, etc

Maar ik heb geen flauw idee hoe ik ga bepalen hoeveel omzet ik ga maken.

Dus hoe kan ik dit het besten berekenen/schatten.

 

Alvast bedankt,

Marijn Kok

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmm... een website is niet direct een bedrijf. Daar komt nog wel wat meer bij kijken... Denk dus even ook aan andere kosten dan alleen die van je website...

 

Dan aan de inkomsten kant: wat is je verdien model? Hoeveel respons verwacht je van je marketingacties? Welke conversie verwacht je daarbij?

 

Heb je geen idee bij bovenstaande vragen? Dan moet je je eerst nog maar eens verder gaan verdiepen...

 

Je bent 16. Kans is groot dat dit iets is wat je erbij wilt doen. Alternatief is dan om je investering beperkt te houden en gewoon te beginnen. Maak die website, zorg voor free-publicity, ga voor organische groei en betaal evt. marketing met het geld dat je over houdt. Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Mijn investeringen zijn ook beperkt. Dat heb ik ook deels met iemand bij de KVK over gehad.

En van de marketing respons. Ik weet niet hoe ik dat uit die acties kan halen. Want ik ga voor 100euro bij google adverteren. (75eu adword bon). En ik ben van plan op kleinere gerelateerde websites een banner voor een paar euro te plaatsen.

 

En de conversie. Ik wil weten hoe ik daar aan kan komen. En hoe ik dat kan schatten. Ik kan namelijk makkelijk zeggen: Ik verwacht 50klanten. Maar dat is nergens op gebaseerd. Er zal ook geen module voor zijn omdat alles anders is. Maar er zal toch wel een manier zijn waarop je het ongeveer kan schatten?

 

En ik moet dan nog even kijken naar het verdien model. Maar dat is toch meer hoe ik mijn producten aanbied. En hoe ik ze dan zo klantvriendelijk verkoop?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Je kan cijfers opzoeken (Google) en/of opvragen (thuiswinkel.org) over wat gebruikelijk is in jouw branche. Zoek naar cijfers als als CPO (Cost per Order), CPC (Cost per Click), conversiepercentages, aantal zoekopdrachten op relevante zoekwoorden en dergelijk. Aan de hand daarvan kan je berekenen hoeveel omzet en klanten je zou kunnen maken. Maar dat blijft altijd een beetje nattevingerwerk.

 

Als je zou gaan werken met 100 euro budget voor Google dan kan het alle kanten op gaan. Het bedrag is te laag om genoeg bezoekers aan te trekken. Je hebt geen ruimte om je resultaten te meten en te kunnen optimaliseren. Het zou zomaar kunnen zijn dat je niets verkoopt omdat je net op de verkeerde woorden adverteert. Of misschien zit je net op de juiste woorden en lijkt het een goudmijn, maar blijkt dat meer investeren helemaal niet werkt omdat je alleen op die woorden omzet binnen haalt.

 

Pas als je meer investeert in Google en je je resultaten goed kunt meten en aan de hand daarvan een en ander optimaliseert, kom je aan cijfers die overeenstemmen met datgene wat gebruikelijk is in je branche, of liefst nog beter.

 

Dus herinvesteer al je winst die je maakt direct weer in Google of andere marketing zodat je verder kan groeien. :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Marijn,

 

Weet je dat je als zestienjarige niet zomaar een bedrijf mag beginnen?

Als je minderjarig bent, mag je pas rechtshandelingen (bijvoorbeeld iets kopen of geld lenen) verrichten als je daarvoor toestemming hebt van jouw ouders. Met een handlichting van de kantonrechter heb je geen toestemming van je ouders nodig en ben je zelf aansprakelijk voor bepaalde bedrijfsmatige rechtshandelingen.

Kijk voor meer informatie op: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/minderjarige-ondernemers

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

@wouter: Bedank, dus het besten is om nog even te wachten met het adverteren bij google. En later met een groter bedrag terug komen. Of de zoekwoorden heel zorgvuldig uit kiezen en plaatsen.

 

@miki: Ja dat weet ik, ik ben al bij het kvk kantoor geweest. En heb het met me ouders er over gehad. En zij vinden het goed.

Link naar reactie
  • 0

Je zou inderdaad goed na moeten denken over wat een potentiele klant in zou tikken in Google, en daar moet je op adverteren. Op zich moet je voor 100 euro wel pak 'm beet 1000 bezoekers binnen kunnen krijgen, als je 10 cent per klik betaald.

 

Dan is het nog afhankelijk van wat je verkoopt en hoe goed je site werkt of daar nog veel bestellingen uit komen :)

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig zit ik al wel een tijdje in het wereldje. En weet ik wat mensen wel ongeveer in typen.

En ik zat ook te denken aan: cps (cost per sale). Maar daar zitten ook wel nadelen aan. Zoals: Ik geef dan korting. Maar ik ontvang ook weer potentiëlen kopers voor andere producten bij mij. En daar zit denk ik ook weer een hoop werk achter.

 

Maar er is dus geen echte manier om wat preciezer te schatten hoeveel klanten ik ongeveer ga krijgen.

Dus 100euro staat als ik het goed doe aan 600+ unieke bezoekers. En daar van bestaan er 200 potentiëlen klanten? Waar van ik wel zeker kan zeggen dat er 50 tot 100 er van iets kopen. Of is dat niet reëel bekeken?

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig zit ik al wel een tijdje in het wereldje. En weet ik wat mensen wel ongeveer in typen.

En ik zat ook te denken aan: cps (cost per sale). Maar daar zitten ook wel nadelen aan. Zoals: Ik geef dan korting.

Wat bedoel je met dat je dan korting geeft? Cost per sale (wat ik cost per order noemde) is simpelweg een rekensommetje van

[kosten marketing] gedeeld door [aantal orders]. Stel dat je 100 euro uitgeeft en er 5 orders uit haalt, dan heb je een CPO van 20 euro. Aan de hand van zulke indexen kan je doelstellingen stellen, bijvoorbeeld dat je maximaal X euro wilt uitgeven per order.

Maar er is dus geen echte manier om wat preciezer te schatten hoeveel klanten ik ongeveer ga krijgen.

Dus 100euro staat als ik het goed doe aan 600+ unieke bezoekers. En daar van bestaan er 200 potentiëlen klanten? Waar van ik wel zeker kan zeggen dat er 50 tot 100 er van iets kopen. Of is dat niet reëel bekeken?

Dat is geen reële gedachte. Nou weet ik niet precies wat je verkoopt en de percentages lopen sterk uit een, maar vaak hoor je precentages van 2% tot 5% op het totale bezoekersaantal, bij goedlopende sites. Met 600 bezoekers heb je dan 12 tot 30 orders.

 

Nogmaals, dit is allemaal natte vinger werk, wieweet heb je slechts 2 orders of misschien wel 60.

 

Zeker als je toch die Google coupon hebt liggen, zou ik het gewoon proberen. Kost je niets en je kan er een hoop van leren.

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt!

Maar CPO raad je wel of niet aan dan?

Nogmaals, CPO is gewoon een manier om kosten uit te drukken. Je kan dan bijvoorbeeld aan je marketing kerel vertellen dat hij maximaal 10 euro CPO mag draaien. Het is verder niet iets wat je kan kopen of "doen" :)

 

Verder inderdaad, gewoon gaan met die banaan. Stel wat campagnes in in Adwords, stel de kosten per klik laag in zodat je niet te snel door je budget heen komt en kijk wat het opbrengt.

 

Met extrapoleren bedoelt Jeroen dat je de resultaten van de 100 euro budget die je nu hebt vermenigvuldigd met bijvoorbeeld 10 of 100. Je hebt dan een heel grof idee wat de opbrengst zou zijn als je 1000 of 10000 euro budget zou hebben. Hier moet je wel voorzichtig mee om gaan, want zoals ik al zei krijg je met 100 euro niet echt een reëel beeld van de resultaten omdat het simpelweg een heel klein bedrag is. Stel dat je daadwerkelijk 1000 euro zou uitgeven dan kan je zomaar heel andere resultaten hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.