• 0

Dividend maandelijks uitkeren

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De opgepotte winsten in de werk-BV kunnen door middel van dividend-uitkeringen doorgestoten worden naar de Holding. 1 keer per jaar is inderdaad gebruikelijk, want pas bij het opstellen van de jaarstukken is meestal bekend hoeveel winst er is gemaakt, maar niets let je om periodiek een interim-dividend uit te keren. Nadeel is wel dat hier dan steeds weer Notulen van gemaakt moeten worden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Andere optie is het dividend van 2010 in 2011 uit te keren in maandelijkse termijnen.

Waarom zou je dat eigenlijk willen

 

Lijkt mij inderdaad een onzinnige optie : is meestal een kwestie van niet genoeg liquiditeiten, maar dan dividend je alsnog ineens uit, maar dan in rekening courant waarvan je je vervolgens periodiek onttrekkingen doet. Op die wijze heb je geen notulen en is het nog niet uitgekeerde bedrag ook gewoon rentedragend.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat jochems bedoelt dat er dividend naar privé overgemaakt wordt. Dat je een aandeelhoudersvergadering met notulen moet maken, zal de grootste last niet zijn (copy, paste, datum en bedrag aanpassen en klaar). Wel moet aangifte en betaling van dividendbelasting gedaan worden van elke uitkering en wel binnen 30 dagen.

 

Frans haalt terecht een risico aan en dat risico neemt toe nu toezicht op de BV's niet meer vooraf plaats heeft (via de aanvraag verklaring van geen bezwaar) maar het toezicht doorlopend is. Onderdeel daarvan is de toets of dividend wel uitgekeerd had mogen worden. Anders gezegd, er komt een uitkeringstest als de BV vermogen uitkeert aan haar aandeelhouders. Vraag wordt dan: had de BV dit mogen doen op basis van haar financiële situatie? Oftewel: tast de uitkering het voortbestaan negatief aan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nou, het idee is vrij eenvoudig; ik heb een meer dan gezonde werkmaatschappij, maar vind het zonde om telkens tot januari te wachten om daar privé van te genieten. Daarom zoek ik een eenvoudige optie om tussentijds (het veilige deel van) het dividend uit te keren.

 

Moeten deze notulen nog iets specifieks bevatten?

Link naar reactie
  • 0
En als hij zoals Norbert suggereert begin van het jaar éénmalig een dividenduitkering doet, daarvan aangifte doet etc. en vervolgens in de notulen een gespreide betaling over 12 maanden opneemt?

Zo bedoel ik het niet: het dividend wordt op papier ineens uitgekeerd, er wordt ook dividendheffing betaald en afgedragen, maar de betaling aan privé zelf vind niet plaats : die wordt geboekt in een rekening courant verhouding waarvan de ondernemer vervolgens zelf kan en mag kiezen wanneer hij deze netto bedragen daadwerkelijk opneemt. Daarvan hoeft geen melding gemaakt te worden in de notulen, en de rekening courant is rente dragend

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De fiscus kan je DGA-salaris ook te laag vinden, in verhouding tot je inkomsten. Dat wordt dan achteraf verrekend.

Wanneer je maandelijks erg veel winst maakt, kan dit misschien hier ook een rol spelen.

 

http://zakelijk.infonu.nl/onderneming/41657-gebruikelijk-salaris-directeur-grootaandeelhouder-dga.html

 

Maar waarom niet per kwartaal dividend uitbetalen? Dan zie je ook beter de trend binnen het bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

De oplossing van Norbert kan ook omgekeerd worden: maandelijks een bedrag lenen van de BV, en later dat bedrag ineens als dividend uitkeren. Voordeel is dat je dan ook wat meer kan sturen met de uitkeringen, afhankelijk van de behoefte, en dat je niet al vooraf dividendbelasting betaald.

 

Gebruikelijk loon is iets dat altijd in de gaten moet worden gehouden, maar hoeft op zich niet afhankelijk te zijn van de winst of de privébehoeften. Wat de belastingdienst vaak doet is kijken naar de stand van de rekening-courantschuld van de aandeelhouder. Als die alsmaar oploopt, is er iets mis: of het salaris is te laag, of het dividend is te laag. De DGA verbruikt dan immers meer dan wat hij binnen krijgt en dat houdt een keer op - de bank zou er ook niet mee akkoord gaan. De fiscus heeft dan 2 opties: loon of dividend. Door zelf de keuze te maken, maak je het de fiscus al moeilijker om iets te corrigeren: de stand van de R-C geeft daar geen aanleiding meer toe, dus kan de fiscus dat niet als ondersteunend bewijs gebruiken. Bovendien is de opbrengst van correctie door de inspecteur lager, want je hebt het dan alleen over het verschil in belastingheffing tussen salaris en dividend en niet meer over uitstel van heffing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.