• 0

Mijn klant is in surseance van betaling en doet voorstel. Wat nu ...

Beste allemaal,

Ik heb een situatie aan de hand waar ik geen ervaring mee heb en ben benieuwd naar jullie suggesties en raad.

 

Een klant voor wie ik al jaren werk, is in de moeilijkheden geraakt.

Ik heb afgelopen voorjaar een grote evenementen website voor hem gebouwd en geleverd en deze is keurig betaald.

 

Na oplevering zijn aanvullende werkzaamheden overeengekomen en geleverd voor een bedrag van Eur 2820 ex btw en voor Eur 280 ex btw.

De factuur voor 2820 is verstuurd 1 juni en een herinnering is in juli gestuurd.

De factuur voor 280 is van 8 juli.

 

Vandaag (na 3 weken vakantie) een brief ontvangen van een St. beheer derdengelden waarin staat dat klant niet meer aan verplichtingen kan voldoen.

 

Klant wil met mij verder als leverancier (begrijpelijk: een groot deel van zijn business drtaait op de door mij ontwikkelde website) en wil er alles aan doen het gehele bedrag te voldoen.

 

Volgens de brief zullen alle activiteiten worden overgedragen aan een nieuwe entiteit die gebruik wil gaan maken van mijn diensten. Als ik dit voorstel accepteer dan beweert klant dat hij op 31 augustus 25% van mijn openstaande schuld kan betalen.

 

Dit voorstel is naar meerdere leveranciers van de klant verstuurd. Het enige voorbehoud dat klant maakt is als 1 van de leveranciers niet met voorstel instemt, dan zal failissement worden aangevraagd.

 

Klant huurt verder bij mij een dedicated webserver waarop zijn websites draaien. Dit kost de klant ook Euro 130 per maand. Klant geeft aan dit hostingcontract te willen overhevelen naar de nieuwe entiteit.

 

In eerste plaats vervelend voor de klant, maar ik wil toch ook graag een vergoeding voor mijn geleverde supporturen. Wat te doen in zo'n situatie?

 

Dank voor jullie input,

Rene

 

 

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doen wat jij voor je klant coulant vindt. Als jij straks ook verder met hem wilt, zou ik even een rustig gesprek met hem voeren om een nieuw tijdsbestek af te spreken voor de reeds gemaakte facturen en om af te spreken hoe je samen over deze hobbel komt.

 

Je hebt er enkel uren in zitten en dus verlies je geen geld aan ingekochte goederen. Het is dus prioriteit om uit te zoeken hoe je met deze klant verder kunt.

  • 0

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waarbij een klant in een dergelijke situatie terechtkwam. De klant kon niet meer aan zijn verplichtingen voldoen. Ook toen was er helaas net nog onbetaalde software afgeleverd. De keuze van de leverancier was toen wat frappant maar zal ik niet zo snel vergeten: ipv een betalingsregeling te treffen is er een ICT-traject opgezet om de klant (gratis) te helpen om de situatie (die natuurlijk voor de klant al moeilijk genoeg was) een stuk makkelijker te maken.

 

De directeur van het bedrijf van de klant heeft uiteindelijk een doorstart gemaakt en betreffende leverancier heeft dus nu een klant voor het leven...

 

Dat is natuurlijk wel een risico en wellicht niet in elke situatie van toepassing. Maar het heeft iig wel mijn kijk op omgaan met klanten veranderd.

  • 0

Met een partij die wil betalen maar even niet meer kan, en die vervolgens een voorstel doet, hiermee moet je altijd door gaan. In iedergeval met open communicatie.

 

Ik zou gewoon even in de tuut springen en een kop koffie komen drinken. Ik denk niet dat jij zal omvallen van 130 euro per maand, maar jouw medewerking zou voor hen een grote waarde kunnen hebben. Hier pluk je dan later weer de vruchten van.

 

 

  • 0

Hoe verhoudt de historische of cumulatieve omzet zich tot het bedrag van een kleine 3000 EURO en maandelijkse 130 EURO? Over het achterblijven van de betaling voor het meerwerk zou ik toch wat gevoeliger zijn, want was de betalingsonmacht al niet bekend bij verstrekken van de opdracht?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 17 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.