• 0

Nieuw soort administratie...

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat bestaat toch al jaren?

Ik heb in mijn boekhoudpakket zelfs een optie ingebouwd die een cc-factuur naar de boekhouder mailt waar deze factuur op het account van de klant binnenkomt en direct in de boekhouding opgenomen wordt. Alle klanten van de boekhouder die met mijn factuurpakket werken hoeven dus niets aan de inkomende facturen te boekhouden.

 

Maar ja, komkommertijd, alle oudnieuws is weer nieuwnieuws.

Link naar reactie
  • 1

De rillingen lopen over mijn rug bij het lezen van het persbericht. Maar eerst even algemeen:

 

Dit is inderdaad oude wijn in nieuwe zakken. Niets nieuws onder de zon en met 75 cent per transactie nog niet eens zo heel voordelig. Een beetje boekhouder klopt 70 transacties per uur in. Tarief per uur van 50 euro (we zitten wel in het MKB en niet bij Deloitte, PWC, KPMG e.d.) is niet slecht, ergo, 71 cent. Wat is dan de winst? Sterker nog! Kijkt de software ook naar wat er ingeboekt wordt? Valt de software bijzondere transacties op? Signaleert de software mogelijke fiscale kansen en/of aandachtspunten? Beantwoordt (of beter nog, stelt) de software korte vragen bij onduidelijkheden? Maakt de software een lijst van vraagposten en zo ja, is die langer of korter dan bij de accountant? Een mens kan zoeken, mailen en bellen om snel informatie te verkrijgen. Wat doet de software met een niet te bestemmen transactie?

 

Wat me vooral tegenvalt is het persbericht. Accountants worden weer afgeschilderd als uurtje-factuurtje dienstverleners door nota bene (of juist dankzij) een RA. Hoe is dit anders dan een boeking-factuurtje bedrijf? Het gaat om tijd en daarin werkt het dus blijkbaar verdacht gelijk aan de huidige opzet bij een accountant of heeft Pierik zijn tarief per boeking op een andere wijze bepaald (?). En laat ik benadrukken dat juist de accountantsbranche online boekhouden promoot. Veel klanten boeken zelf in en de accountant controleert. Als je als ondernemer daar het fingerspitzengefühl voor hebt en de tijd, dan kom je nog niet eens aan 50 cent per boeking. Dat Kay Pierik bij Deloitte gewerkt heeft, spreekt alleen maar in zijn nadeel. De touch met de MKB accountant is hij blijkbaar kwijt.

 

“Die ondernemer is je bottleneck, want die levert zijn informatie niet aan. Zorg dat je hem weghaalt uit het proces. Help hem

om al zijn spullen automatisch aan te leveren.”

 

Ik zie het verschil niet qua vereiste daadkracht tussen iets opsturen en iets digitaal aanleveren....Je kunt je klant ook een beetje 'opvoeden' als ze laks zijn! Om nu alles uit handen te geven aan TNT die de hoogst vertrouwelijke post openmaakt.....(jaiks).

 

In de traditionele accountancy hoor je een jaar later pas wat je vorig jaar fout hebt gedaan.’

grrrr, wat een onzin! >:( Onder welke rots leven ze bij Deloitte (als referentiekader van Pierik) of is dit echt hun aanpak?! Onderstreept nogmaals mijn vermoeden dat Pierik weinig van doen heeft gehad met het MKB waar hij nu wel op focust. En die zijn echt niet de handelswijze van de grote 10 gewend! Het MKB houdt vast aan goede contacten, bijpraten, tussentijdse cijfers en doorlopend advies.

 

Het concept zal best werken, maar de wijze waarop het 'verkocht' wordt vind ik laakbaar en echt voordelig is het echt niet voor de gemiddelde MKB-ondernemer. Dit nog los van de aanvullende diensten, want voor de jaarrekening, aangiften IB/VPB en fiscaal advies moet je weer op zoek naar een andere partij. En juist een goede totaaladviseur zal in staat zijn om op lange termijn het beste rendement te halen uit haar kennis.

 

En nu wachten op tegengas van de heer Pierik ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Naar aanleiding van de comments van Joost ook het artikel maar even gelezen, oude wijn in nieuwe zakken en vooral ook flink schijten op het oude nest om het nieuwe nest beter te doen lijken.. De beschreven werkwijze claimt allerlei vernieuwingen maar feitelijk gebeurt er niet veel meer als de schoendoos of boodschappentas met facturen vervangen door een mailbox met scans..

En als de ondernemer op de 30e zijn facturen mailt dan is zijn aangifte echt gewoon te laat... maar op de site doet Door het voorkomen alsof je nooit meer te laat bent met je aangifte omdat zij die verzorgen terwijl alles wat ze doen is klaarzetten en je moet zelf verzenden. Ik ken partijen, vooral bij grotere salarisadministraties waar onderdeel van het contract is dat zij de aangifte tijdig aan bieden voor goedkeuring maar als de goedkeuring niet word gegeven dan word de aangifte ingezonden om aangifte verzuim te voorkomen, vaak kun je het betaalverzuim ook nog afdekken als je de salarisverwerker een incassomachtiging geeft om het bedrag bij jou ook weer te innen.

 

Ben al met al niet heel erg onder de indruk, verder valt me ook op dat de tarieven berekenaar op de site begint met flinke minimum bedragen van 62,50 per maand voor een zzp-er, 75 euro per maand voor een VOF en 82,50 voor een BV. en dat allemaal terwijl de transactie schuiven nog op 0 staan. Het word uit de site nergens duidelijk of dit minimum bedragen zijn als een soort abonnementsgeld, maar als je een berekening uitvoert en door laat sturen dan komt er toch echt een offerte in je mailbox dat op basis van de opgegeven transacties (in mijn geval beide 0) de maandelijkse kosten uitkomen 62,50 per maand.. dat geeft toch te denken...

 

Het lijkt erop dat de gemiddelde prijs van 75 cent per transactie is gebaseerd op de gemiddelde grootte van een MKB klant bij deloitte en niet gericht op de zzp-er met 1 a 2 verkoop facturen per maand en evenzoveel inkoopfacturen.

 

hoe meer ik lees op de site hoe meer ik het gevoel krijg dat het erg veel marketing is en weinig innovatie :-[

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel werk is dit voor een ondernemer.

 

Maak nu maximaal gebruik van automatisering. Mail je facturen en rekeningen naar Door en wij voeren voor jou de boekhouding. Hiermee bespaar je een hoop tijd en moeite!

 

Hoe werkt boekhouden met Door?

 

Door werkt simpel. Je scant jouw in- en verkoopfacturen in en mailt deze naar Door.

 

Ik heb maar een simpele multi-functional, ik maak nu van elke factuur een zwart/wit kopie, en eens per drie maanden stuur ik dat naar de boekhouder.

Drie dagen later lees ik de hoogte van de BTW afdracht, lees ik wat er nog ontbreekt aan facturen, andere op en aanmerkingen.

 

Niks geen tijdbesparing voor een kleine ondernemer.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Hierbij wil ik graag informatie toevoegen aan de discussie over onze club: MailhetDoor.

 

Er zijn meerdere dingen dat MailhetDoor uniek maakt. In tegenstelling tot andere online administratiekantoren/verwerkers zijn wij een online accountantskantoor.

Wij verwerken dagelijks de administratie voor € 0,75 per transactie en wij verzorgen tevens de jaarrekening, btw-aangiftes en de benodigde aangifte inkomstenbelasting.

Dit resulteert in een basismaandbedrag van € 62,50 voor de eenmanszaak, € 75,00 voor een VOF en € 82,50 voor een BV. Dit zijn de vaste bedragen voor de dienstverlening buiten de facturen om. De ondernemer staat dus nooit meer voor verrassingen en weet wat de kosten zijn voor de overige dienstverlening. Door middel van de XBRL-koppeling zullen de gegevens aangeleverd worden aan de betreffende partijen, zoals de belastingdienst en de KvK. De ondernemer hoeft zich dus geen zorgen meer te maken over het op tijd indienen van de aangiftes.

 

Zoals net al genoemd, verwerken wij de administratie op dagbasis en kan de ondernemer dit op ieder moment inzien door in te loggen op zijn eigen dashboard.

In dit dashboard vindt hij zijn ingestuurde facturen terug in het online archief en zijn de transacties verwerkt in de balans en winst-en-verliesrekening. Wij willen de ondernemer dan ook stimuleren om de facturen met regelmaat in te sturen.

 

Ik nodig je als ondernemer dan ook graag uit om gebruik te maken van onze 3 maanden gratis proefperiode en een eigen oordeel te vormen over de werking van ons concept.

 

Met vriendelijke groet,

 

Edwin de Groot.

MailhetDoor.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit resulteert in een basismaandbedrag van € 62,50 voor de eenmanszaak, € 75,00 voor een VOF en € 82,50 voor een BV. Dit zijn de vaste bedragen voor de dienstverlening buiten de facturen om. MailhetDoor.nl

 

Welke werkzaamheden worden dan voor deze bedragen geleverd ?

Link naar reactie
  • 0

De ondernemer staat dus nooit meer voor verrassingen en weet wat de kosten zijn voor de overige dienstverlening.

 

Hoe wijkt dit af van kantoren die met vaste offertes werken, wat mijns inziens de norm moet zijn.

 

Zoals net al genoemd, verwerken wij de administratie op dagbasis en kan de ondernemer dit op ieder moment inzien door in te loggen op zijn eigen dashboard.

 

 

Oftewel, het ligt aan de inzet van de klant hoe actueel alles is.

 

En je gaat helaas niet in op andere opmerkingen in dit topic:

 

Kijkt de software ook naar wat er ingeboekt wordt? Valt de software bijzondere transacties op? Signaleert de software mogelijke fiscale kansen en/of aandachtspunten? Beantwoordt (of beter nog, stelt) de software korte vragen bij onduidelijkheden? Maakt de software een lijst van vraagposten en zo ja, is die langer of korter dan bij de accountant? Een mens kan zoeken, mailen en bellen om snel informatie te verkrijgen. Wat doet de software met een niet te bestemmen transactie?

 

 

Ben nog niet overtuigd ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Hierbij nog een aanvulling op de eerdere reactie die ik plaatste. Ik hoop dat deze reactie jullie vragen zal beantwoorden.

 

De werkzaamheden die voor deze basisbedragen geleverd worden zijn de jaarrekening, de btw-aangiftes en de aangifte inkomstenbelasting. Omdat we niet met uurtarieven werken, staan de kosten vast. Het kan dus nooit duurder worden en ik ben ervan overtuigd dat de tarieven erg scherp zijn voor de geboden dienstverlening.

 

Uiteraard ligt het momenteel nog aan de klant hoe actueel de administratie is. Wij verwerken binnen 24 uur de aangeleverde mutaties. In de toekomst zullen scanpost en de bankkoppeling ervoor zorgen dat de ondernemer ook op dit gebied ontlast zal worden.

 

De software kan veel signaleren, maar er blijven mensen meekijken. Wij signaleren zelf fiscale kansen en/of aandachtspunten en zullen zelf een vragenlijst opstellen bij onduidelijkheden. De software zet de onbekende posten apart en onze administrateurs/accountants pakken dit verder op. Er wordt niet geboekt op opgesteld zonder dat er iemand naar gekeken heeft.

 

Vriendelijke groet,

 

Edwin de Groot

MailhetDoor.nl

 

Link naar reactie
  • 0

citaat uit: Het Financieel Dagblad 04-08-2011

 

Ons doel is om dit jaar 1250 administraties te doen. We liggen voor op schema, met name doordat we zijn benaderd

door enkele organisaties die centraal inkopen voor groepen zzp’ers.Dit jaar verwachten we een omzet van ¤300.000,

 

snel uitgerekend kom ik dan op € 240,00 per administratie per jaar. totaal niet te rijmen met de genoemde maandbedragen.

 

jaren geleden heb ik ook een voorstel gehad van een bedrijf die per transactie werkte en dit uitbesteedde in Zuid-Afrika. Toen ik de uiteindelijke offerte binnen had schok ik mij 3x in de rondte van het bedrag wat bijna ook 3x zo hoog lag als wat ik toen betaalde. Er toch maar niet mee in zee gegaan. nog even op de naam gegoogled maar op wat oude berichten na geen levenstekens meer op internet ;D

 

Mooi die nieuwe ontwikkelingen maar de ouderwetse boekhouder is vaak best wel concurrerend ;)

Link naar reactie
  • 0

Kijk aan de ene kant begrijp ik het hele idee met elektronisch aanleveren wel en het kan best efficiënt zijn, maar vooral als kleine ondernemer / ZZP-er wil je volgens mij gewoon contact met iemand hebben over dingen. Als ik bij een klant kom loop ik niet alleen domweg alles in te boeken en ga ik er weer vandoor.

Link naar reactie
  • 0

De meeste van onze cliënten komen eens per kwartaal gewoon hun administratie inleveren, vaak houden wij een social talk waarbij het niet alleen over de cijfers gaat maar soms ook over privé zaken. Zelf beslissen wij dan of dat de administratie op ons kantoor wordt verwerkt of ook middels scans, bij een collega kantoor op Bali. 8) Mooier kun je het niet hebben :) Maar uiteindelijk zijn en blijven wij het aanspreekpunt van de cliënt. Dus het voorgestelde "nieuwe manier" van werken is niet zo nieuw. Het automatisch inlezen van kas- en bankmutaties gebeurd op ons kantoor al jaren.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Helaas heeft het bedrijf het niet kunnen redden. Wellicht kan er een doorstart plaatsvinden, maar dit is mijn laatste nieuws voor degenene die zich daarbij hebben aangesloten:

 

- op 16 april 2012 inzake (F.12/220) Mail het Door! BV, corr.adr. Capitool 50, 7521 PL Enschede, KvK Oost Nederland, 51232685, hodn WWW.MAILHETDOOR.NL; MAILHETDOOR.NL. Cur: mr. M.M.J. Severiens, Postbus 76, 7500 AB Enschede, tel. 053-4335466. RC: mr. A.E. Zweers.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Had er bijna een vrijmibo reactie van gemaakt ;D maar het zal je toch maar gebeuren dat je hier mee geconfronteerd wordt. :P

 

Je ziet steeds meer concepten als dit maar of het ook blijvertjes zijn?

 

citaat uit: Het Financieel Dagblad 04-08-2011

Quote:

 

Ons doel is om dit jaar 1250 administraties te doen. We liggen voor op schema, met name doordat we zijn benaderd

door enkele organisaties die centraal inkopen voor groepen zzp’ers.Dit jaar verwachten we een omzet van ¤300.000,

 

 

 

snel uitgerekend kom ik dan op € 240,00 per administratie per jaar. totaal niet te rijmen met de genoemde maandbedragen.

 

jaren geleden heb ik ook een voorstel gehad van een bedrijf die per transactie werkte en dit uitbesteedde in Zuid-Afrika. Toen ik de uiteindelijke offerte binnen had schok ik mij 3x in de rondte van het bedrag wat bijna ook 3x zo hoog lag als wat ik toen betaalde. Er toch maar niet mee in zee gegaan. nog even op de naam gegoogled maar op wat oude berichten na geen levenstekens meer op internet

 

simpel rekenen was al te moeilijk voor ze. ;)

Link naar reactie
  • 0

Gezien de sceptische woorden van Joost was ook wel duidelijk dat het nog maar de vraag was of de markt op dit concept zat te wachten. En het s altijd nog maar de vraag hoe de markt op iets reageert. Schitterende producten kunnen door allerlei futiliteiten toch nog floppen.....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.