• 0

Kan werkgever rechten ontlenen over eigen werk gedaan in werkgevers tijd ?

Juridisch is het volgens mij mogelijk dat een werkgever bijv copyright claimt op door jou, in zijn tijd gedane dingen... (ik snap dat het niet helemaal overeenkomt met advertentieplaatsen en affiliatemarketing)

 

Bovenstaande quote komt uit een ander topic wat ik hiermee even afsplits.

 

Ik werk fulltime voor een werkgever in een totaal andere branche als wat ik als zelfstandig ondernemer doe. Tevens is mijn werkgever niet in Nederland gevestigd, zelf ben ik wel woonachtig en ingeschreven in Nederland.

 

Tijdens mijn diensturen werk ik ook voor mij zelf. Dit varieert van telefoon beantwoorden tot het bouwen/onderhouden van complete websites. Dit is bekend en mijn werk lijd hier niet onder. Ik gebruik voor mijn eigen werkzaamheden mijn eigen telefoon, mobiele internetverbinding en eigen laptop.

 

Hoe moet ik dan bovenstaande quote zien ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is bekend en mijn werk lijd hier niet onder.

 

Is er iets waaruit blijkt dat er overeenstemming is dat je dat doet? Dus meer dan 'bekend' alleen.

 

Ik wissel wel eens ideeën met mensen die in dienst zijn, en sugereer altijd een prive mailadres te gebruiken. Om te voorkomen dat de werkgever een claim krijgt op wat voor idee dan ook.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Is er iets waaruit blijkt dat er overeenstemming is dat je dat doet? Dus meer dan 'bekend' alleen.

 

Ik wissel wel eens ideeën met mensen die in dienst zijn, en sugereer altijd een prive mailadres te gebruiken. Om te voorkomen dat de werkgever een claim krijgt op wat voor idee dan ook.

 

Nee, er staat niets op papier oid. Lijkt mij ook niet nodig aangezien die 2 zaken niets met elkaar te maken hebben. Het enige wat ik niet mag is inhoudelijk mijn mening delen op sociale netwerken. Dit heb ik overigens ook niet op papier maar dit is bij een aantal klanten van ons wel bedrijfspolicy en het lijkt mij wel handig om me hier aan te houden om mijn werkgever niet in de problemen te brengen. Ik kom regelmatig op fabrieken die niet graag hebben dat bepaalde zaken in de publiciteit komen. (kan een boek vullen....)

 

Verder zit ik in een totaal andere branche, dus het werk voor mijn werkgever heeft totaal maar dan ook echt niets met mijn eigen onderneming te maken. En alle correspondentie gaat via eigen kanalen, dus mail en telefoon etc zijn volledig mijn eigendom.

 

Kan me dus wel voorstellen dat als je bij een ontwerp buro werkt en je in je vrije tijd (of onder werktijd) voor jezelf wat design werk verricht dat dit problemen kan opleveren. Echter dit is bij mij niet van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

 

Net als jij waarschijnlijk al gedaan hebt, keek ik even op Google naar werkgeversauteursrecht en daaruit maak ik op dat dienstverband alleen niet voldoende is. Er moet ook een verband zijn met de taken. Dat is er zo te zien niet. Grootste risico lijkt me conflict over nevenwerkzaanheden in baas tijd.

 

Zal het verders aan de juristen overlaten. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Net als jij waarschijnlijk al gedaan hebt, keek ik even op Google naar werkgeversauteursrecht

 

Ik had mij al eens eerder ingelezen in deze materie en wist wel dat je in dienstverband met dit te maken had. Echter kon ik mij nu niet indenken dat dit op mijn situatie van toepassing was.

 

In dienstverband vind ik het overigens vrij logisch dat de werkgever het auteursrecht heeft, zou anders gecompliceerde situaties opleveren mocht een werknemer ineens moeilijk gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.