• 0

Nieuw bedrijf naast goedlopend bedrijf (eenmanszaak)

Ik ben ruim 3 jaar eigenaar van een goed lopende eenmanszaak. Nu wil ik samen met een andere persoon een nieuw bedrijf oprichten in de E-commerce sector.

Wat is een slimme bedrijfsvorm om te kiezen? Ik heb gelezen dat als ik een VOF opricht naast mijn eenmanszaak mijn eenmanszaak bij een faillissement van de VOF ook omver getrokken kan worden. Dit wil ik graag voorkomen.

Ik heb ook gelezen over een EURO BV / LTD constructie. Hier lees je zowel positieve als negatieve berichten over. Het oprichten van een BV lijkt me fiscaal niet aantrekkelijk voor de nieuwe zaak.

Kan iemand mij adviseren wat wijsheid is?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Fiscaal is er geen verschil tussen de EURO BV/LTD enerzijds en gewone BV anderzijds. Beide rechtsvormen vallen onder de vennootschapsbelasting.

Als alternatief voor de v.o.f. kun je denken aan een LLP. De hoofdelijke aansprakelijkheid is dan afgedekt, maar ook aan de LLP zitten nadlen.

Wellicht is ook een optie om je goedlopende eenmanszaak in een BV onder te brengen.

• 0

Ik heb gelezen dat als ik een VOF opricht naast mijn eenmanszaak mijn eenmanszaak bij een faillissement van de VOF ook omver getrokken kan worden. Dit wil ik graag voorkomen.

Een vof kent een afgescheiden vermogen. Dus zal die niet meteen omver gaan als je privé failliet gaat. Omgekeerd kan het wel gebeuren. Als de vof failliet gaat dan kunnen schuldeisers terecht bij privé en dus ook je EMZ.

Als je echt vermogen wilt afscheiden dan is een LLP geen slecht idee. Een BV, LTD of Euro BV brengt je binnen de vennootschapsbelasting en in de hoek waar je waarschijnlijk niet wilt zitten als de winsten lager zijn dan +- 130K.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar