• 0

(fiscale) voordelen bij private aankoop buitenlands o.g./bedrijfsmatige inzet

Allereerst mijn complimenten voor de opzet en doelstelling van dit platform, maar vooral voor het niveau van de reacties. Na een referral van een relatie gisteren rondgekeken en aangenaam verrast. Ik zal ook zeker proberen met mijn bescheiden expertise op het vlak van aqcuisitie en logistiek een steentje bij te dragen. Van fiscale zaken heb ik wat minder verstand, vandaar de start van dit draadje. Ik hoop op welkome reacties.

 

Hypothese:

 

Een ondernemer met een omvang van +50 werknemers doet regelmatig zaken met partners in een buitenland (EU), in deze hypothese Spanje.

De onderneming heeft dus een aantoonbare relatie met dit land, maar geen fysieke assets of (permanente) werknemers aldaar. De ondernemer overweegt privaat een woning aan te kopen, met als private doelstelling een stukje eigen gebruik (minder dan 183 dagen), mogelijke speculatie en verhuur aan derden.

Daarnaast wil hij (via een intermediair?) de woning verhuren aan zijn onderneming voor zakenreizen, vergaderingsaccomodatie of als incentive voor zijn personeel (lekker verkocht jongen, ga maar een midweekje op 't strand liggen).

 

-wat zijn de vereisten/mogelijkheden om gebruik te kunnen maken van de 30/70 regeling extraterriotale kosten?

-zijn er aftrekkosten voor een onderneming, dus een mogelijkheid om de huurkosten op te voeren als bedrijfskosten?

-Zou er eventueel gebruik moeten worden gebruikt van een intermediair of kan het ook rechtstreeks?

-

 

Is het misschien aantrekkelijker (denk het niet) om de woning bedrijfsmatig aan te kopen?

 

Ik heb zelf al wel wat speurwerk gedaan, maar ben absoluut geen fiscalist/arbeidsrechtdeskundige. Ik ben overigens ook niet de 'ondernemer' zoals hierboven beschreven.

 

Overbodig te vermelden dat ik op zoek ben naar volledig legitieme opties.

 

 

 

 

*Rock bottom is the best place to look up(wards)*

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Allan

 

Ik neem aan dat de ondernemer een BV heeft waarin dit speelt.

Als hij de woning in Spanje privé aankoopt, dan is dat box 3 bezit. Pas als hij het pand verhuurt aan zijn BV zou sprake zijn van box 1 inkomen (TBS). Dan moet de BV het pand wel zakelijk inzetten. Of dat gunstig is voor hem is nog maar de vraag.

 

De 30% regeling voor extraterritoriale kosten is alleen van toepassing als de werkgever personeel wegens een specifieke expertise uitzend naar het buitenland. Dat zal vaak gaan om wetenschap of onderwijs geven of om werkzaamheden in een specifieke regio, waar volgens mij Spanje niet tot behoort.

 

Als de DGA zijn pand in Spanje verhuurt aan de BV voor zakelijke doelen, dan is de huur voor de BV inderdaad een kostenpost, maar dus bij de DGA in box 1 belast.

 

Intermediair of rechtstreeks doet daaraan niet af.

 

Wat ik wel adviseer is om advies in te winnen waarbij je alle cijfers op tafel kunt leggen. Op HL kunnen we alleen richting geven en nooit tot een goed advies komen zonder cijfers, vraag en antwoord, etc.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf wat ingangen bij DGA's en een stukje achtergrond in de verkoop van o.g. maar van fiscale zaken onvoldoende kennis, zoals je ziet. Vanuit mijn netwerk ben ik benader met wat specifieke vragen en ik probeer een zo gunstig mogelijke propositie te ontwikkelen. Doelstelling van de evt. aankopen is een stukje speculatie, eigen gebruik en evt. fiscale voordelen voor de onderneming. Het is maar een proefballonnetje. Ik zal op jou reactie hieronder in steekwoorden reageren

 

 

Dag Allan

 

Ik neem aan dat de ondernemer een BV heeft waarin dit speelt.

 

Correct.

 

Als hij de woning in Spanje privé aankoopt, dan is dat box 3 bezit. Pas als hij het pand verhuurt aan zijn BV zou sprake zijn van box 1 inkomen (TBS). Dan moet de BV het pand wel zakelijk inzetten. Of dat gunstig is voor hem is nog maar de vraag.

 

Indien het een private aankoop betreft is hij belastingplichtig over de (verhuur-)opbrengsten van het o.g. in Spanje?

 

De 30% regeling voor extraterritoriale kosten is alleen van toepassing als de werkgever personeel wegens een specifieke expertise uitzend naar het buitenland. Dat zal vaak gaan om wetenschap of onderwijs geven of om werkzaamheden in een specifieke regio, waar volgens mij Spanje niet tot behoort.

 

Idee is om de kosten die hij nu maakt voor de tijdelijke huisvesting van zijn MT+personeel (Hotelkosten/vergaderruimtes/relatiebezoek) terug te laten vloeien in zijn 'eigen portefeuille' door de aankoop (privaat) van o.g in Spanje. Ik begreep van de bd-site dat hij in het geval van het uitzenden van personeel voor een bepaalde tijd (reguliere werkzaamheden in opdracht van de onderneming) gebruik kan maken van de 30% regeling? lees> verlagen van gedeelte loon door vrijstelling loonheffing/sociale premies?

 

Als de DGA zijn pand in Spanje verhuurt aan de BV voor zakelijke doelen, dan is de huur voor de BV inderdaad een kostenpost, maar dus bij de DGA in box 1 belast.

 

Is dit niet evenals hotelkosten ed. bij zakenreizen aftrekbaar (drempel E 4.300?) verhuurkosten o.g. in spanje zijn relatief hoog

 

Intermediair of rechtstreeks doet daaraan niet af.

 

 

 

Wat ik wel adviseer is om advies in te winnen waarbij je alle cijfers op tafel kunt leggen. Op HL kunnen we alleen richting geven en nooit tot een goed advies komen zonder cijfers, vraag en antwoord, etc.

 

Mochten er fiscale voordelen te behalen zijn dan zal ik dit zeker doen, wellicht bij ondergetekende?

 

Succes

Joost

 

*Rock bottom is the best place to look up(wards)*

Link naar reactie
  • 0

Indien het een private aankoop betreft is hij belastingplichtig over de (verhuur-)opbrengsten van het o.g. in Spanje?

 

Wellicht in Spanje (staat me wel iets van bij). In NL behoort het bezit ervan tot de grondslag van box 3 IB. Je betaalt dan 1,2% belasting over de waarde van het pand min evt. schulden die erop rusten.

 

Idee is om de kosten die hij nu maakt voor de tijdelijke huisvesting van zijn MT+personeel (Hotelkosten/vergaderruimtes/relatiebezoek) terug te laten vloeien in zijn 'eigen portefeuille' door de aankoop (privaat) van o.g in Spanje. Ik begreep van de bd-site dat hij in het geval van het uitzenden van personeel voor een bepaalde tijd (reguliere werkzaamheden in opdracht van de onderneming) gebruik kan maken van de 30% regeling? lees> verlagen van gedeelte loon door vrijstelling loonheffing/sociale premies?

 

De 30% regeling ziet niet zomaar op elke werknemer. Het moet gaan om werknemers die een specifieke kennis bezitten waarvoor ze uitgezonden worden. Kennis die in Spanje dus schaars is. Voorwaarden daarbij is dat het moet gaan om wetenschap of onderwijs.

 

Ik zie even niet hoe je die kosten die de BV nu maakt naar privé terug wilt laten vloeien. Als de BV huur gaat betalen aan de DGA dan is dit belast bij de DGA in box 1, dus bovenop zijn salaris. Zoek maar eens op TBS of terbeschikkingstelling.

 

 

Is dit niet evenals hotelkosten ed. bij zakenreizen aftrekbaar (drempel E 4.300?) verhuurkosten o.g. in spanje zijn relatief hoog

 

De BV kent beperkt aftrekbare kosten. Gaat meestal om kosten van consumpties, niet van reizen en verblijf, tenzij die reis en het verblijf in relatie staat tot congressen en seminars.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nederland verleent een belastingvrijstelling (met progressievoorbehoud) op vastgoed dat in Spanje is gelegen. Dat zou dus op zich weinig problemen moeten geven, maar steeds voor korte periodes aan de BV verhuren compliceert de zaak wel. Immers, dan zou het pand steeds in en uit box 1 vallen (maar overigens wel het hele jaar (eveneens) in box 3 vallen). Aangiftetechnisch is dat niet erg praktisch.

 

Voor wat betreft de kostenvergoeding: naast dat het moet gaan om het beoefenen van wetenschap of onderwijs, moet er tevens een minimumperiode verbleven worden: 45 dagen per 12 maanden, waarbij alleen een verblijf van minimaal 15 dagen telt (wordt voldaan aan die 45 dagen, dan tellen voor de berekening van de kostenvergoeding ook reizen van minimaal 10 dagen mee). Bovendien wordt de huisvesting ook als vergoeding gezien, dus wordt het voordeel aardig beperkt.

 

Verlagen van het loon is niet zo heel makkelijk, ook dat moet vooraf goed geregeld zijn (bovendien is de vergoeding bedoeld ter dekking van extra kosten die de werknemer maakt, hem dan alleen het belastingvoordeel daarover gunnen, leidt er nog altijd toe dat hij een netto-nadeel van de uitzending ondervindt - er vanuitgaande dat hij die kosten ook daadwerkelijk maakt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Erfrechtelijk kan er nog wel eens wat haken en ogen zitten aan het in privé aankopen van onroerend goed in het buitenland. Check dit wel eerst voordat je stappen onderneemt.

 

Bedankt voor de input.

 

Dit is bekend bij me, dit valt op te lossen door vruchtgebruik en bloot eigendom (kinderen) te splitsen

*Rock bottom is the best place to look up(wards)*

Link naar reactie
  • 0

Gents (allen hierboven),

 

Bedankt voor de input. Zoals gezegd zijn fiscale zaken niet echt mijn ding.

 

-Het is me nu duidelijk dat de 30% regeling niet interessant is voor mijn relatie, bedankt hiervoor.

 

-laten we ervan uitgaan dat de huuropbrengsten van het o.g. in Spanje in NL niet belast worden, dit gebeurd (al dan niet) in Spanje.

 

De DGA koopt privaat de woning in Spanje aan. Via een intermediair wordt de woning voor een langere aaneengesloten periode (6 maanden) verhuurt aan de BV. Dit vormt voor de BV een kostenpost (box1?) Ben een leek op dit gebied, maar dit betekend toch een stukje fiscaal voordeel (ten laste van de winst?

 

De onderneming heeft daadwerkelijk een aantoonbare handelsrelatie met partijen in Spanje. Het is een grotere impex speler op het gebied van AGF (citrusvruchten ed.)

 

Mbt de opmerking van Joost: (gefeliciteerd met de 10000)

 

'De BV kent beperkt aftrekbare kosten. Gaat meestal om kosten van consumpties, niet van reizen en verblijf, tenzij die reis en het verblijf in relatie staat tot congressen en seminars'

 

Dit is inderdaad het geval. Wat voor criteria/vereisten hanteerd de BD hiervoor? Ik kan dit natuurlijk checken bij de Bd maar wellicht dat iemand een panklaar antwoord heeft?

 

 

*Rock bottom is the best place to look up(wards)*

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.