• 0

Is gratis software wel serieus?

Gast Anton Greefhorst

Is gratis software wel serieus? Met die vraag worden wij steeds geconfronteerd.

 

Begin april hebben wij op de Nederlandse markt Augustus uitgebracht. Hiermee kan het kleine bedrijf zijn boekhouding voeren. Augustus is breed (grootboek, debiteuren. creidteuren. vaste activa, relatiebeheer, consolidatie ed) maar niet diep. Het is gratis te downloaden en daarna gedurende1 jaar te gebruiken. Daarna moet of 10 Euro worden betaald voor het volgende jaar of de software moet weer opnieuw worden gedownload.

 

Wij krijgen veel reacties waarin vraagtekens worden gezet bij de continuiteit (een bedrijf met gratis produkten kan niet lang bestaan). Daarnaast wordt regelmatig naar voren gebracht, dat iets wat gratis is, niet veel kan voorstellen. Kortom, wij zouden het niet meer gratis moeten aanbieden.

Dit speelt nu des te meer omdat wij in onderhandeling zijn met partijen die Augustus in Duitsland en in Frankrijk wiilen uitbrengen, maar huiveren voor het 'gratis zijn' en het liever daar als een betaald produkt op de markt brengen.

 

Wat vindt U?

 

 

Met vriendlijke groeten,

Anton Greefhorst

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou je dan in het kort jullie bedrijfsmodel willen uitleggen. Hoe zijn jullie van plan winst te maken / de continuiteit te waarborgen?

 

Ik denk zeker dat het verstrekken van gratis programma's best mogelijk is, alleen zou je er wel een goed verdien-model aan moeten hangen (Verkopen diensten, consultancy bijvoorbeeld?)

 

Ben erg benieuwd,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Sun is begonnen met een prijskaartje te hangen aan hun Office pakket (Star-Office). Eerst was dat gratis te downloaden (de vroegere versies nog steeds), maar voor de nieuwe moet je relatief een klein bedrag betalen (ik meende 50-60 euro). Misschien dat je dat al eens gehoord of gelezen had.

 

De reden was juist om reacties als: "het is gratis dus niet goed" te voorkomen. Daarbij hebben ze meende ik er voor die prijs ook wat ondersteuning in gestopt als compensatie en betere begeleiding van de gebruikers.

 

Als je het nu gratis aanbiedt, zou je dus ook een prijs ervoor kunnen vragen, en tegelijkertijd het product uit kunnen breiden met bijvoorbeeld meer ondersteuning, betere/uitgebreide handleiding o.i.d.

Dan vang je wellicht twee vliegen in 1 klap. (De gebruiker gaat er effectiever mee om, en is dan waarschijnlijk tevredener.)

 

Er is waarschijnlijk wel een verschil met Sun, namelijk dat Sun vooral StarOffice uitbracht om samen met hun servers/workstations en besturingssysteem ook een office pakket aan te bieden. Domweg om een compleet product te kunnen aanbieden. (en waarschijnlijk ook om Microsoft te pesten)

 

Als dat programma zowiezo niet je core-business is, hoef je misschien niet eens zo druk te maken om die reacties. Als zo'n programma toch iets meer een eigen leven gaat leiden (of je bent vooral bekend vanwege dat product) dan zou je kunnen overwegen om er toch een prijsje voor te vragen. (En/)Of je biedt het alleen gratis aan aan degene die ook je andere producten en diensten afneemt.

 

Kortom:

Het hangt er vanaf wat je nog meer doet, en het hangt ervan af wat je met dat programma wilt.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Beste Anton,

 

...Begin reclamepraat:

Welkom op higherlevel. Als je lid wordt kan je gebruik maken van wat extra features en wij vinden het nog gezellig/informatief/leuk ook! ;)

einde reclamepraat...

 

Dit forum draait ook op "gratis" software en er zijn voldoende "gratis" pakketen die weldegelijk de moeite waard zijn.

 

Misschien is betaling voor ondersteuning een goede optie om dit soort vragen af te vangen.

 

Download Augustus gratis en betaal x voor een service contract. Daarmee laat je zien dat er een proffesionele organisatie achter staat en kan je tegelijkertijd een support achtig iets financieren.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Gast Anton Greefhorst

Zou je dan in het kort jullie bedrijfsmodel willen uitleggen. Hoe zijn jullie van plan winst te maken / de continuiteit te waarborgen?

 

Ronald, het is gratis te downloaden en daarna gedurende1 jaar te gebruiken. Daarna moet of 10 Euro worden betaald voor het volgende jaar of de software moet weer opnieuw worden gedownload. De omzet bestaat uit die 10 Euro x aantal gebruikers.

Daarnaast is het pakket volledig aan te passen en te koppelen aan Internet. Dit maakt het mogelijk om voor bijvoorbeeld een financieel instituut een speciale versie te ontwikkelen, waarmee de klanten niet alleen hun boekhouding kunnen voeren, maar ook automatisch het aanbod van produkten en diensten voorgeschoteld krijgen. Voor dergelijke versies moet wel echt betaald worden.

 

Hartelijke groeten,

Anton

Link naar reactie
  • 0

Beste Anton,

 

...Begin reclamepraat:

Welkom op higherlevel. Als je lid wordt kan je gebruik maken van wat extra features en wij vinden het nog gezellig/informatief/leuk ook! ;)

einde reclamepraat...

 

Dit forum draait ook op "gratis" software en er zijn voldoende "gratis" pakketen die weldegelijk de moeite waard zijn.

 

Misschien is betaling voor ondersteuning een goede optie om dit soort vragen af te vangen.

 

Download Augustus gratis en betaal x voor een service contract. Daarmee laat je zien dat er een proffesionele organisatie achter staat en kan je tegelijkertijd een support achtig iets financieren.

 

Oke, ik ben nu met plezier geregistreerd.

 

Het idee van betaalde support is zonder meer goed. Heb je soms nog een suggestie voor een organisatie die dat kan doen?

 

Groeten,

Anton

Link naar reactie
  • 0

Als je dit zelf niet wilt doen, dan kun je op zoek gaan om een eigen netwerk van Resellers op te bouwen, of met een organisatie een partnership aan te gaan die in dezelfde markt al deze diensten aanbiedt (Kun je vast vinden door even te zoeken op internet).

 

uhmm....zijn vast een aantal extra mogelijkheden, maar ben even niet creatief meer...

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk welkom! ;D

 

Ik denk dat als het om credibility gaat het een goed idee is om de tech support zelf af te handelen. In ieder geval "zelf" zodat iedereen denkt dat jullie bedrijf het zelf doet.

 

Ik weet dat SNT telefonisch support oppakt, maar ik denk dat email support een goed onderdeel van het pakket uit moet maken.

 

http://www.zope.com geven hun software gratis weg en verdienen al hun geld met consultancy en support geloof ik. Misschien een mooi voorbeeld dus.

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.