• 0

Klant houdt 3% in na 60 dagen

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee. Om hoeveel geld gaat het? Wat is de life time waarde van je klant? Ga je moeilijk doen om 5 euro of over 500 euro? :)

 

Volgende keer 3% bij factuurbedrag optellen ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als bedrijf hanteren wij een betalingstermijn van 30 dagen netto.

Een klant van ons betaalt echter pas na 60-70 dagen en houdt dan ook nog eens 3% van het netto factuurbedrag in.

Is dit geoorloofd?

'geoorloofd' is niet de juiste term. Het is gewoon 'wanprestatie', want er is overeengekomen het hele bedrag binnen 30 dagen te betalen. Is er in de tussentijd aangemaand?

Link naar reactie
  • 1

Dit zijn ranzige inkooppraktijken en meteen een voorbeeld van hoe het niet moet.

 

Ook bij grote bedrijven werd (wordt) dit toegepast. Gewoon zonder enige juridische onderbouwing ineens een bepaald percentage (tot soms wel 20%) van de factuur niet voldoen. Zo ontstaat een 'inkoopvoordeel', maar vernietig je gelijk een goede band met je leverancier.

 

Een deel van de leveranciers accepteert het gelaten en dan heeft de inkoopjongen zijn centjes weer verdiend richting de directie ("kijk baas, zie eens hoeveel de afdeling inkoop bespaard heeft!").

 

Dieptriest en ik hoop dat TS er geen genoegen mee neemt. Want voor de grote bedrijven gaat het vaak om kleine leveranciers waar ze ook makkelijk afscheid van nemen. Voor hun nog honderd anderen. Hopelijk is TS niet al te afhankelijk van deze opdrachtgever.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dit zijn ranzige inkooppraktijken en meteen een voorbeeld van hoe het niet moet.

 

Gezien je reactie heb jij hier geregeld mee te maken? :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Wij berekenen geen 3% kredietbeperking en de levering was in orde.

Zij hebben de 3% zich toegeeigend.

 

Ik zal telefonisch contact met ze opnemen om duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is, aan de hand van jullie reacties.

Ik ben benieuwd naar hun reactie.

 

Gelukkig zijn wij niet al te afhankelijk van deze leverancier en is het ook (nog) geen grote jongen voor ons.

Link naar reactie
  • 0

Wat jammer, Yannick, ik heb net gebeld, maar deze tip neem ik zeker mee voor toekomstige akkefietjes

Ze hebben toegeven dat er een fout in het systeem stond (8 dagen - 3%) en een betalingstermijn van 60 dagen.

Het is nu recht gezet. Betaling vind in het vervolg plaats binnen 30 dagen netto.

 

Bedankt voor jullie input. Ik moest zeker weten dat ik goed zat.

Link naar reactie
  • 0

Kredietbeperking? Da's toch dat je 3% bij de factuur optelt die ze mogen laten vervallen als ze op tijd betalen?

 

Persoonlijk heb ik daar een hekel aan eigenlijk. We betalen altijd op tijd en als het eens een paar dagen te laat is ga ik echt niet die 3% extra betalen.

Je hanteert een strafvorm voor te laat betalen. Wellicht is een beloningsvorm voor op tijd of sneller betalen te overwegen (betalingskorting)

 

Verkeerd gelezen. Je berekent geen kredietbeperking zag ik. Ik las dat je het wel deed :-[

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een tijd een klant gehad die bij elke factuur steeds 1 tot 5 euro te weinig betaalde.

 

NA een jaar was er een betalingsverschil van ruim 100 euro ontstaan. Ik heb ze er toen mee geconfronteerd, wat als resultaat had dat ze het wel betaalde maar daarna overgingen op een andere leverancier.

 

Maar ergens vond ik dat niet erg, steeds weer de conclussie moeten trekken dat ze je weer oplichten is ook erg vervelend en kost ook een hoop boekhoudwerk.

 

Het kan iedereen gebeuren, ik draai in de snelheid ook wel eens 2 getallen om en als het een minimaal bedrag islaten mijn leveranciers het er meestal bij zitten, maar als het om grotere bedrageb gaat krijg ik ook een telefoontje.

 

Dus afhankelijk van het vedrag zou ik er zeker achteraan gaan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Cat07,

 

Je weet dat je wettelijke rente mag bereken, toch?

 

"Als de klant een betalingstermijn overschrijdt, mag de leverancier rente berekenen over het nog te betalen bedrag." Meer informatie over wettelijke rente

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Beste Nynke,

 

Ik weet inderdaad dat je rente mag berekenen.

De klant heeft inmiddels toegezegd het nog openstaande bedrag te voldoen. Om de lieve vrede te bewaren, laat ik het hier bij.

Gelukkig hebben wij erg weinig met niet betalende of slecht betalende klanten te maken, en zal ik deze keer met de hand over mijn hart strijken ;)

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is inmiddels opgelost.

Er scheen verkeerde info in hun systeem te staan. Vandaag is het openstaande bedrag zelfs al bijgeschreven op onze rekening.

 

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties! Ik wilde zeker weten dat ik in mijn recht stond voordat ik contact met ze opnam.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.