• 0

Investeringsaftrek, versnelde afschrijving en zeer zuinige auto

Hallo,

 

Vanaf december dit jaar (2011) start ik een eenmanszaak in de gezondheidszorg (niet btw-plichtig) en wil daarvoor een zeer zuinige auto aanschaffen, bijv. Fiat Punto Evo/Lancia Ypsilon.

 

Mijn vraag is hoe het zit met de investeringsaftrek, wisselende afschrijving etc.

 

- Kan ik de auto het beste in december kopen, of is dat qua afschrijving ongunstig?

- Als ik in januari 2012 de auto koop, kan ik dan nog gebruik maken van afschrijving in 2 jaar?

- Hoe zit het met de investeringsaftrek? En maakt het nog uit of ik die in december dit jaar of in januari 2012 doe?

 

Stel: ik koop een Lania Ypsilon van 20.000 euro. Dan heb ik 28% investeringsaftrek (5600 euro). De restwaarde over 5 jaar zal wellicht 5000 euro zijn. Klopt het dan dat ik in 2012 in totaal 7.500 euro mag afschrijven en in 2013 opnieuw 7.500 euro mag afschrijven?

 

Als medicus ben ik niet heel fiscaal onderlegd, dus wellicht wil iemand hier zijn/haar licht over laten schijnen...?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Afschrijven gaat gewoon in termijnen, dus dat maakt verder weinig uit. Je schrijft dan idd gewoon 50% per jaar af (VAMIL).

 

Wat betreft auto kopen in december of januari hangt er vanaf hoeveel investeringen je al gedaan hebt dit jaar. Stel je komt dan boven die investeringsaftrek grens uit waardoor het tarief lager wordt (dus geen 28%) dan kan je het beter opschuiven. Als je verwacht veel te gaan investeren in 2012 dan kan je het beter in 2011 doen.

 

Ja het voorbeeld dat je geeft klopt gewoon.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord.

 

1. Is het niet zo dat de VAMIL alleen nog geldt voor het kalenderjaar 2011? Dus dat als ik in 2012 de auto koop, dat ik dan niet in 2 jaar af kan schrijven? Of kan dit als starter sowieso in 2 jaar?

 

2. Ik neem aan dat bovenstaande alleen geldt bij de koop van een auto? Gaat het bij financial lease in termijnen en komt daar mee de investeringsaftrek te vervallen?

 

3. Bij een lening van 20.000 euro is de rente toch fiscaal afrekbaar?

 

*Langzaam proberen door de bomen het bos te zien...*

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet geldt de VAMIL gewoon nog voor de komende jaren. Willekeurige afschrijving voor starters is alleen geldig t/m 2011.

 

Bij financieel lease ben je als het ware de eigenaar van de auto. Die staat ook als zodanig op je balans (met daar tegenover de lening aan de passiva-zijde, waarvan de rente gewoon afgetrokken wordt van de winst). Je kunt dus gewoon investeringsaftrek claimen.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat de eerder genoemde auto's niet bestemd zijn voor beroepsgoederenvervoer over de weg, maar bedoeld zijn als personenvervoer. Dan is er geen recht op Vamil, deze zijn uitgesloten van de regeling. Zie hiervoor de uitleg met uitgesloten investeringen Op de milieulijst van agentschapnl pagina 9

Link naar reactie
  • 0
uit dit

Milieubedrijfsmiddelen kunt u vanaf 2011 voor 75% willekeurig afschrijven. Op het restant past u de normale afschrijving toe.

 

Het eerste jaar zou ik logischerwijs letterlijk willekeurig nemen, of niet? Bij de normale afschrijving zou dat niet meer aan de orde zijn omdat 25% praktisch de restwaarde is. Dus dan inderdaad wellicht geen afschrijving gedurende de volgende 4 jaar. Maar wat de wettelijke regels exact zijn weet ik niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed, maar een volledig elektrische auto gaat het toch niet worden

 

Ik blijft bij de 14% bijtelling, zeer zuinige, Lancia Ypsilon LPG voor ong 20.000euro

 

 

Vraag 1

Als ik het goed begrijp trek ik die dus in 2 jaar in zijn geheel af (beide jaren aftrek van 10.000euro van de aanschaf. Daarbij gebruik ik de investeringsaftrek van 28% (=5600 euro) het 1e jaar.

 

De fiscus betaalt dan dus mee aan de auto: 2x 10.000 euro + 5600 = 25.600 euro, 25.600 x 0,52% = 13312 euro

 

Klopt dit?

 

Vraag 2

 

Als ik de auto naar 2 jaar verkoop voor bijvoorbeeld 11.000 euro. Dan kan krijg ik een narekening voor de (onterechte) afschrijving. Ik heb immers onterecht 11000 euro te veel afgeschreven.

 

Is de narekening dan: 11.000 euro * 0,52= 5720 euro?

 

Ben benieuwd!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost, dat overzicht had ik inderdaad eerder moeten zien.... ::)

 

Blijft nog de vraag of de KIA blijft bestaan in 2012. Aangezien ik in december begin, is mijn winst niet voldoende om af te trekken in de 52% schijf. Natuurlijk is 42% ook leuk, maar die 10% pak ik natuurlijk graag mee.

 

Enig idee of de investeringsaftrek voor zeer zuinige auto's in 2012 blijft??

 

Tenslotte nog een aanvullende vraag:

 

Stel, ik leen bij een vriend/familielid 15000 euro voor een auto en spreek daar een rente van 4% af, kun je die rente dan ook aftrekken ?

 

Bedankt voor jullie reacties, dit helpt zo...

Link naar reactie
  • 0

Wel even scherp blijven...

 

Startende ondernemers hebben alleen toegang tot de faciliteit van het willekeurig afschrijven (WASO) als zij aan het urencriterium voldoen. Hier wordt aangegeven dat de start van de onderneming december 2011 is. Het lijkt dus zeer onwaarschijnlijk dat in 2011 de eis van de 1225 uren wordt gehaald. Met andere woorden: Willekeurig afschrijven in 2011 is geen optie.

 

Albert

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Goed, maar een volledig elektrische auto gaat het toch niet worden

 

Ik blijft bij de 14% bijtelling, zeer zuinige, Lancia Ypsilon LPG voor ong 20.000euro

 

 

Vraag 1

Als ik het goed begrijp trek ik die dus in 2 jaar in zijn geheel af (beide jaren aftrek van 10.000euro van de aanschaf. Daarbij gebruik ik de investeringsaftrek van 28% (=5600 euro) het 1e jaar.

 

De fiscus betaalt dan dus mee aan de auto: 2x 10.000 euro + 5600 = 25.600 euro, 25.600 x 0,52% = 13312 euro

 

Klopt dit?

 

Vraag 2

 

Als ik de auto naar 2 jaar verkoop voor bijvoorbeeld 11.000 euro. Dan kan krijg ik een narekening voor de (onterechte) afschrijving. Ik heb immers onterecht 11000 euro te veel afgeschreven.

 

Is de narekening dan: 11.000 euro * 0,52= 5720 euro?

 

Ben benieuwd!

 

HAondernemer; ik vroeg me af of je uiteindelijk de voornoemde auto hebt genomen en of ie bevalt qua rijden, maar vooral qua zuinigheid?! En kan ik dit rekensommetje ook voor mijn geval gebruiken? Ik werd door een garagehouder gewezen op de skoda.nl/over-skoda/duurzaamheid.aspx]zuinige auto (tenminste, ga dr vanuit dat ie zuinig is als ie een naam heeft met 'groen' erin ;)), maar ik ken dat merk verder niet, maar komt het qua specificaties overeen met die van jou? hoor het zeer graag!!

 

Bericht aangepast icm Skoda-spam

Link naar reactie
  • 0

MIA verlaagd je belastbare winst en is dus een aftrekpost en hiermee betaald de fiscus mee aan je voertuig. (als je aan eisen voldoet tenminste.)

Vamil geeft je een liquiditeits voordeel. Je kunt je belastbare winst er mee sprijden.

 

Als je dit jaar al winst hebt gemaakt zou ik hem dit jaar aanschaffen waardoor je dit jaar minder belasting betaald. Heb je nog winst over kun je die verder verlagen door je willekeurige afschrijving via de Vamil.

 

Energieaftrek is hoger dan MIA en kan naast VAmil gebruikt worden. MIA niet naast energieaftrek

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Goed, maar een volledig elektrische auto gaat het toch niet worden

 

Ik blijft bij de 14% bijtelling, zeer zuinige, Lancia Ypsilon LPG voor ong 20.000euro

 

 

Vraag 1

Als ik het goed begrijp trek ik die dus in 2 jaar in zijn geheel af (beide jaren aftrek van 10.000euro van de aanschaf. Daarbij gebruik ik de investeringsaftrek van 28% (=5600 euro) het 1e jaar.

 

De fiscus betaalt dan dus mee aan de auto: 2x 10.000 euro + 5600 = 25.600 euro, 25.600 x 0,52% = 13312 euro

 

Klopt dit?

 

Vraag 2

 

Als ik de auto naar 2 jaar verkoop voor bijvoorbeeld 11.000 euro. Dan kan krijg ik een narekening voor de (onterechte) afschrijving. Ik heb immers onterecht 11000 euro te veel afgeschreven.

 

Is de narekening dan: 11.000 euro * 0,52= 5720 euro?

 

Ben benieuwd!

 

HAondernemer; ik vroeg me af of je uiteindelijk de voornoemde auto hebt genomen en of ie bevalt qua rijden, maar vooral qua zuinigheid?! En kan ik dit rekensommetje ook voor mijn geval gebruiken? Ik werd door een garagehouder gewezen op de Bericht aangepast icm Skoda-spam van skoda (tenminste, ga dr vanuit dat ie zuinig is als ie een naam heeft met 'groen' erin ;)), maar ik ken dat merk verder niet, maar komt het qua specificaties overeen met die van jou? hoor het zeer graag!!

 

over het algemeen mag je er vanuit gaan dat groen ook vaak wel zuiniger is... en dus goedkoper...

Link naar reactie
  • 0

Ook mijn investering voor 2011 is een zogenaamde "zeer zuinige auto".

Omdat de auto ook zeer schoon is (benzinemotor met 97 gr/km CO2 uitstoot) komt de investering in aanmerking voor 75% VAMIL (willekeurige afschrijving).

 

Hoe werkt dit verder in de praktijk?

Kan mijn boekhouder de willekeurige afschrijving gewoon toepassen - no questions asked - of moet ik deze investering ergens melden? En met welk officieel document toon ik aan dat deze auto daadwerkelijk zo schoon is? Of is de folder van de autofabrikant voldoende?

Met andere woorden: Hoe werkt de controle op de VAMIL regeling?

 

Dank,

Macsys

 

 

Link naar reactie
  • 0

En met welk officieel document toon ik aan dat deze auto daadwerkelijk zo schoon is? Of is de folder van de autofabrikant voldoende?

 

Aanvullend, Ja de folder (specificatie) van de fabrikant is eigenlijk het enige bewijs. Ook al vind ik zelf dat fysisch niet verantwoord. ;)

Link naar reactie
  • 0

Het 3e google resultaat voor VAMIL vertelt dat je hiervoor een aanmelding moet doen bij de belastingdienst: http://belastingdienst.nl/zakelijk/investeringsregelingen/investeringsregelingen-04.html :)

 

Helemaal goed! Nu zijn er 3 voor mij onduidelijke invulhokjes. In relatie tot de nieuwe 'zeer zuinige' auto:

 

[*]wat zijn mijn "aanschaffingskosten"? totaalbedrag op de factuur ex BTW? ex afleverpakket, ex kenteken, ex verwijderingsbijdrage etc.?

[*]wat zijn mijn voortbrengingskosten?

[*]wat is "aandeel in de winst van de maatschap of firma"? is dit simpelweg mijn belastingtarief?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

[*]wat zijn mijn "aanschaffingskosten"? totaalbedrag op de factuur ex BTW? ex afleverpakket, ex kenteken, ex verwijderingsbijdrage etc.?

[*]wat zijn mijn voortbrengingskosten?

[*]wat is "aandeel in de winst van de maatschap of firma"? is dit simpelweg mijn belastingtarief?

 

1. bedrag ex BTW indien jij die BTW terug kunt vragen. Je dealer moet weten welke bedragen op de factuur meetellen. Ik denk dat zich dat beperkt tot de catalogusprijs zoals door de importeur doorgegeven is aan het RDW.

 

2. voortbrengingskosten zijn hier niet van toepassing. Dat impliceert een product dat je laat maken waar vooraf geen vaste prijs voor gegeven staat. Je hoeft alleen de aanschaffingskosten in te vullen.

 

3. Ben je dan maat in een maatschap of firmant in een firma? Zo nee, (heb je een eenmanszaak) dan sla je dit over of vul je 100% in.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat geldt in 2012 voor een “zeer zuinige auto”?

 

Er zijn in 2012 twee verschillende eisen voor de BPM/bijtelling. Tot juli is een zeer zuinige auto voor de BPM en de bijtelling een auto met maximaal 110 mg CO2 uitstoot maar vanaf juli dit jaar wordt het maximaal 102 mg CO2. Ik kan echter niets vinden over de eisen van CO2 van een zeer zuinige auto voor de kleinschaligheidsaftrek in 2012. Is het zo dat dit parallel loopt met de eisen voor BPM/bijtelling en je, als je vóór juli een auto met 109 mg CO2 aanschaft (bijv. de nieuwe KIA Rio), deze voor de kleinschaligheidsaftrek in aanmerking komt en na juli niet meer?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.