• 0

Investeringsaftrek, versnelde afschrijving en zeer zuinige auto

Hallo,

 

Vanaf december dit jaar (2011) start ik een eenmanszaak in de gezondheidszorg (niet btw-plichtig) en wil daarvoor een zeer zuinige auto aanschaffen, bijv. Fiat Punto Evo/Lancia Ypsilon.

 

Mijn vraag is hoe het zit met de investeringsaftrek, wisselende afschrijving etc.

 

- Kan ik de auto het beste in december kopen, of is dat qua afschrijving ongunstig?

- Als ik in januari 2012 de auto koop, kan ik dan nog gebruik maken van afschrijving in 2 jaar?

- Hoe zit het met de investeringsaftrek? En maakt het nog uit of ik die in december dit jaar of in januari 2012 doe?

 

Stel: ik koop een Lania Ypsilon van 20.000 euro. Dan heb ik 28% investeringsaftrek (5600 euro). De restwaarde over 5 jaar zal wellicht 5000 euro zijn. Klopt het dan dat ik in 2012 in totaal 7.500 euro mag afschrijven en in 2013 opnieuw 7.500 euro mag afschrijven?

 

Als medicus ben ik niet heel fiscaal onderlegd, dus wellicht wil iemand hier zijn/haar licht over laten schijnen...?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De verandering van de KleinschaligheidsInvesteringsAftrek (KI-Aftrek) wordt volgens mij nergens genoemd.

 

Bij een lagere waarde dan 110 (niet diesel) is er KI-Aftrek mogelijk. Dus als de KIA rio op benzine <109 is kan dat.

 

Zet je de KIA rio voor 1 juli op naam dan geldt de bijtelling van 14% voor zakelijk bezit en prive gebruik. Dit blijft gelden totdat de auto van eigenaar verandert.

 

Op naam na 1 juli is de bijtelling 20% en is 60 maanden geldig, omdat de CO2 uitstoot meer is dan 102.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Mensen,

 

Graag vraag jullie mening over het volgende. Stel je koopt een oude Porsche 911 (964) van zo'n 20 jaar oud. Die zijn ongeveer 20K

 

Dan geldt als startende ondernemer dat je versnelt kunt afschrijven mits urencriterium. Mijn vraag is of je zo'n auto nu naar EUR 500,= mag afschrijven. De kans is dat zo'n auto helemaal niet in waarde daalt. Hoe daar rekening mee te houden? Of is er een vuistregel dat je altijd 25% per jaar mag afschrijven? Het lijkt leuk zo'n oude auto maar je hebt wel elk jaar de bijtelling, en als daar dan geen afschrijving tegenover staat, wordt het kostbaar.

 

Wat nu als je willekeurig afschrijft snel. Dus zeg in een jaar 15K de auto staat dan voor 10 k op de balans. Je verkoopt de auto, blijkt die toch nog 15k op te brengen. Ik begrijp je hebt dan een boekwinstje, maar in feite ook teveel afgeschreven in het verleden (en dus eigenlijk een soort onterecht belastingvoordeel gehad). Hoe hier mee om te gaan, sommige auto's zijn ineens weer populair, zoals nu in Amsterdam die oude Mercedessen, maar sommige auto's schrijven heel snel af naar nul.

 

Alle input is welkom.

 

Groeten,

 

Josef

Link naar reactie
  • 0

 

Belastingdienst:

 

U moet meestal uitgaan van de waarde in het economisch verkeer. Normaal gesproken is die gelijk aan de verkoopwaarde. Maar soms is het moeilijk om de verkoopwaarde van (een deel van) uw bezittingen te bepalen, bijvoorbeeld omdat er geen 'markt' voor is. U moet dan de waarde schatten

 

Het lijkt mij goed om met de afschrijvingen (ik neem 20%) in de buurt te blijven van de waarde in het economisch verkeer. Of zoals vermeld met een geschatte waarde (markplaats?) . Ik denk dat hier wel wat vrijheid in gegeven wordt.

Link naar reactie
  • 0

De kans is dat zo'n auto helemaal niet in waarde daalt. Hoe daar rekening mee te houden? Of is er een vuistregel dat je altijd 25% per jaar mag afschrijven?

 

Je moet bij afschrijvingen altijd rekening houden met de restwaarde.

Gedurende de gebruiksduur mag fiscaal niet meer worden afgeschreven dan het verschil tussen aanschafkosten en de (geschatte) restwaarde.

 

Als je eenmaal een (vermoedelijke) restwaarde bepaald hebt, dan mag je daaraan vasthouden. Behalve als blijkt dat er een (blijvende) aanzienlijke verandering is opgetreden (van misschien de helft of zo).

 

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we misschien een lijst maken met welke auto's nu precies onder welke regeling vallen, zowel voor als na 1 juli 2012 en hoe het dan precies anders wordt? Mijn keus:

 

Zelf overweeg ik een Volvo C30, deze valt vóór 1 juli onder 14% bijtelling, na 1 juli onder 20%. De KIA blijft van toepassing, MIA ook gezien uitstoot 94g CO2/km (benzine) is (code c5076). Correct?

 

Is dan ook de VAMIL van toepassing, omdat ze dezelfde milieulijst gebruiken?

 

19000*14% = 2660 bijtelling

 

19000*28%= 5320 KIA

19000*36%= 6840 MIA

 

= 5320 + 6840 - 2660 = 9500*0,42 = 3990 belastingvoordeel.

 

En dan eventueel met de VAMIL, gesteld restwaarde is 5000, 14000 afschrijven in 1 jaar? -> (42% * 14000 = 5880 voordeel).

 

Als alleen de bijtelling verandert en de KIA / MIA van toepassing blijft, kan ik beter wachten als ik volgend jaar meer winst verwacht, toch?

 

Link naar reactie
  • 0

@Tim dV

 

Wij hebben dit laatst uitgezocht omdat een collega van mij een Volvo C30 D2 gekocht heeft. Volgens mij kun je alleen van KIA gebruik maken.

 

MIA valt sowieso af omdat dit alleen geldt voor bedrijfsmiddelen uit categorie A, B, D, E, F of G. En een zeer zuinige auto valt in cateforie C. Zie de milieulijst.

 

VAMIL geldt ook niet want de uitstoot van de D2 is 94 gram en in de milieulijst staat dat dit maximaal 91 gram mag zijn. (zie ook milieulijst)

 

Overigens valt de Renault Megane 1.5 dCI Start/Stop wel onder VAMIL. Die stoot namelijk maar 90 gram uit.

Link naar reactie
  • 0

De kans is dat zo'n auto helemaal niet in waarde daalt. Hoe daar rekening mee te houden?

Als je vrijwel zeker weet dat de auto niet in waarde daalt, dan dien je daar rekening mee te houden, door bijvoorbeeld als restwaarde 20.000 te gebruiken en dan valt er inderdaad niet zo heel veel af te schrijven.

 

Maar als het reëel is om te verwachten dat de auto over een jaar of vijf à tien nog slecht 5.000 op zal brengen, zou ik dat als restwaarde nemen. Een eventuele boekwinst wordt dan gewoon bij je winst opgeteld.

 

Het lijkt leuk zo'n oude auto maar je hebt wel elk jaar de bijtelling, en als daar dan geen afschrijving tegenover staat, wordt het kostbaar.

Je hebt het over een Porsche van zo'n 20 jaar oud. De bijtelling voor auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Je zegt dat die ongeveer 20.000 doen, dus is je bijtelling 7.000 euro. Echter, de bijtelling is ook gemaximeerd op de daadwerkelijke autokosten die je ten laste van je onderneming brengt. Dus als jij een jaar lang Porsche rijdt voor 6.000 euro (inclusief wegenbelasting, verzekering, onderhoud, brandstof etc. etc.) dan is je bijtelling ook 6.000 euro. Dat betekent per saldo dat je niks van je winst af kan trekken. Of je dat 'kostbaar' vindt, kun je zelf beoordelen. (Dan zou het overigens fiscaal voordeliger zijn om de auto als 'privé' te etiketteren en voor elke zakelijke kilometer 19 cent van je winst af te trekken. Maar goed, of die mogelijkheid in 2013 nog bestaat is nog even afwachten...)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.