• 0

Ideeen/vindingen openbaar maken.

Weet iemand of er een site is waar je uitvindingen of ideeen openbaar kunt maken teneinde te voorkomen dat een ander het kan octrooieren? Ik weet wel dat je dat op ieder openbaar forum of publiek krantje kunt doen, en dat dan een ander er ook geen patent meer op kan verkrijgen, maar dan loop je kans dat je oppositieprocedures moet gaan voeren met alle kosten van dien. Als je een plek zou hebben op internet met alle nieuwe ideeen of uitvindingen die publiek domein mogen worden en waar alle datasnuffelaars van de patentorganisaties automatisch naar kijken bij hun nieuwheidsonderzoek voorkom je die oppositieprocedures.

We hebben zelf namelijk een aantal vindingen die we gebruiken bij ons hoofdproduct, die wel nieuw zijn, maar financieel niet de moeite waard zijn om te octrooieren, wat ons betreft publiek gebruikt mogen worden, maar waar we zelf niet gehinderd willen worden bij het op de markt brengen.

Weet iemand of zo'n plek bestaat? Zoniet, is het misschien wat voor HL om zo'n plek te genereren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je zelf zegt, is elke publicatie, hoe en waar dan ook, voldoende om de nieuwheid weg te nemen. Daar is geen aparte site voor. Wanneer je het product zelf op de markt brengt is dat overigens ook een geldige publicatie die de nieuwheid wegneemt.

[ps: de site die Cees noemt is niet een die standaard wordt gebruikt bij een nieuwheidsonderzoek]

 

Een oppositie is niet nodig. Mocht iemand toch nog octrooi op die vinding aanvragen, en er op krijgen, kun je gewoon zelf je vinding blijven gebruiken. Als je toch van inbreuk wordt beticht kun je op die eerdere publicatie wijzen. Doorgaans is de kous daarmee af.

 

Maar dan nog, een octrooi aanvragen hoeft niet zo duur te zijn. Reclame maken voor mezelf is niet toegestaan, maar ik wil wel kwijt dat de prijzen die je doorgaans hoort voor het opstellen van een gedegen octrooi door een beëdigd octrooigemachtigde, evenzo vaak te hoog worden ingeschat.

 

Een octrooi heeft per slot van rekening wel het voordeel dat concurrenten geen gebruik van je vinding mogen maken... Dat kan een groot voordeel betekenen. Een kanttekening is wel op zijn plaats bij het octrooi dat je lijkt te hebben op het hoofdproduct (klopt dat). Misschien is het dan helemaal niet meer nodig om nog octrooien voor afgeleide producten aan te vragen omdat die toch onder het hoofdoctrooi vallen.

Onze beëdigd Nederlands en Europees octrooigemachtigde verzorgt uw octrooien snel, deskundig en betrouwbaar. Voor een gratis adviesgesprek raadpleeg onze website: www.novopatent.nl

 

Octrooibureau Novopatent beschermt úw uitvinding

Link naar reactie
  • 0

Een kanttekening is wel op zijn plaats bij het octrooi dat je lijkt te hebben op het hoofdproduct (klopt dat). Misschien is het dan helemaal niet meer nodig om nog octrooien voor afgeleide producten aan te vragen omdat die toch onder het hoofdoctrooi vallen.

 

Klopt, maar bij diverse ontwikkelde hulpstukken voor speciale toepassing van het hoofdproduct zijn ook weer nieuwe patenteerbare zaken ontstaan, die ook op apparatuur van derden is te gebruiken. We hebben daar geen moeite mee als dat gebeurt, maar hebben geen zin in procedures daaromtrent. Dus het zou gewoon handig zijn als er een plek op het net is die geraadpleegd wordt door nieuwheidsonderzoekers.

Link naar reactie
  • 0

Behalve de site die ik aangaf (Research Disclosure), kun je de betreffende features natuurlijk ook publiceren via Youtube. De uploaddatum (= publicatiedatum) is zichtbaar zodat je Youtube kunt gebruiken als defensieve publicatie om daar patentaanspraken van anderen mee onderuit te halen als dat nodig mocht zijn.

 

Gelijk bruikbaar als promotie van (die nieuwe features van) de "Tiller"...

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Behalve de site die ik aangaf (Research Disclosure), kun je de betreffende features natuurlijk ook publiceren via Youtube. De uploaddatum (= publicatiedatum) is zichtbaar zodat je Youtube kunt gebruiken als defensieve publicatie om daar patentaanspraken van anderen mee onderuit te halen als dat nodig mocht zijn.

 

Gelijk bruikbaar als promotie van (die nieuwe features van) de "Tiller"...

 

 

Is al gebeurd met deze features.

 

Ik wil wel even een voorbeeld geven waarom ik hierop gekomen ben. Ik heb een jaar of zes geleden een koude buitendouche voor bij mijn sauna gemaakt die legionella vrij en vorstvrij is. Een fabrikant van sanitair die onlangs bij me op visite was gaf aan dat hij het een geweldige vinding vond en wilde hem mogelijk wel gaan produceren. Hij wilde dat ik er patent onderzoek naar deed en eventueel op aanvroeg, of modelbescherming.. Na onderzeok bleek dat iemand een paar jaar geleden dit systeem heeft gepatenteerd. De potentiele fabrikant heeft dus een probleem en dit zou ik kunnen oplossen door een oppositie procedure te gaan voeren met getuigen ed. met de nodige kosten vermeod ik.

Als ik nu dit systeem gewoon had kunnen publiceren op een website waar nieuwheidsonderzoekers op kijken denk ik dat er geen patent op verleend had geworden.

 

Overigens Cees, ik denk dat de site die jij noemt wel een site is die voor dit doel geschikt is.

Link naar reactie
  • 0

Na onderzeok bleek dat iemand een paar jaar geleden dit systeem heeft gepatenteerd. De potentiele fabrikant heeft dus een probleem...

 

Weet je zeker dat het gepatenteerd is? Misschien alleen patent aangevraagd en (nog) niet verleend. Of inmiddels ingetrokken. Er zijn misschien nog kansen voor de potentiële fabrikant.

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuk hoeveel tonnen aan procedures worden besteed en hoe een film het doorkruist.

Was deze toepassing gepubliceerd (als het tenminste een octooi betreft) op een publikatie site, waren al deze kosten niet gemaakt.

 

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Internet-Media/article/detail/2862680/2011/08/24/Samsung-Apple-jatte-de-iPad-uit-2001-A-Space-Odyssey.dhtml

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.