Situatie:

Ik werk bij een familiebedrijf (BV) waarin 3 aandeelhouders zitten met elk 33,3% van de aandelen.

Ik ben het enige niet familie lid in de directie en bezit ook geen aandelen.

De 3-koppige directie wordt gevormd door 2 aandeelhouders en mijzelf. (3e aandeelhouder is 'gewoon' werknemer binnen het bedrijf)

Het bedrijf is 18 jaar geleden opgericht en ik ben zelf 8 jaar geleden ingestapt op een lagere functie en ben doorgegroeid.

Sinds ik ben ingestapt als werknemer is de omzet verdubbeld van ongeveer 15 miljoen euro naar 30 miljoen euro.

Doelstelling van de familie is om over 2 jaar het bedrijf te verkopen en te cashen. De geschatte verkoopwaarde is tussen de 30 en 40 miljoen euro (gebaseerd op biedingen die nu al voorbij komen, alleen is de familie nog niet 'klaar' voor verkoop).

Mijn positie (Commercieel Directeur) binnen het bedrijf is dusdanig cruciaal dat indien ik nu op zou stappen dit het bedrijf geen goed zou doen. Daarnaast is mijn inbreng (zeker de laatste 5 jaar) op gelijk niveau als de inbreng van de Algemeen Directeur (ieder op zijn eigen kennis gebied).

Naar mijn idee is het nu tijd voor een goed gesprek met de aandeelhouders, omdat :

a) ik begrijp dat als ze over twee jaar goed willen cashen mijn inbreng de komende 2 jaar van belang is

b) het bedrijf meer oplevert met zittend management: ik wil dus ook best een deal maken dat ik na verkoop minimaal x jaar aanblijf.

c) mijn bijdrage aan het totaal significant is en het mijns inziens zonde zou zijn hier niks van mee te krijgen.

Omdat ik geen aandelen bezit is mijn vraag wat hier een reeele vraag zou kunnen zijn van mijn zijde.

Mijn verwachting ligt niet bij het verkijgen van relatief veel aandelen of relatief grote bedragen , maar 'iets' is wel de doelstelling (tot max 5%)

Hoe werkt zoiets?

1) Kun je een bedrag 'bij verkoop' afspreken of is dat fiscaal dom om te doen (Bv 4% van de verkoopprijs)?

2) Kun je aandelen 'krijgen" (Bv 4% ) ? Daarnaast lees ik iets over "aanmerkelijk belang" bij >5% => Is het zaak om daar rekening mee te houden?

3) Is er een andere optie te benoemen die reeel is?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33043-meedelen-bij-succesvolle-verkoop/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

maar een werknemer is geen aandeelhouder

geen aandeelhouder is geen mede eigenaar

geen mede eigenaar is geen / minder risico

Jouw werknemers vraag is mijn werkgevers antwoord, waarom heb je niet 8 jaar geleden andere arbeidsvoorwaarden bedongen?

En geloof me, echt waar; hoe goed je ook bent..... je bent vervangbaar en er is altijd een betere te vinden

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Wat ben je er de afgelopen 8 jaar in functiewaardering op vooruit gegaan? Kun je elders 1,5 miljoen in twee jaar tijd of je huidige salaris + stevige bonus verdienen? Misschien moet je iets bedingen bij een koper aan 40 miljoen die jij aanbrengt.

Enig belang zou je nu overigens ook moeten kopen lijkt me en dan zou je kunnen profiteren van de verdere waardestijging van aandelen. Alles wat je nu 'krijgt' zouden ze je cadeau doen en brengt risico's met zich mee voor 100% verkoop. Hebben de huidige aandeelhouders geen schulden en niet heel veel familieleden en hier dus 18 jaar voor gewerkt en gelaten? Waarom zou je recht hebben op meer dan 'gewone' medewerkers?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar