• 0

Autoverzekering DGA / Bonus Malus

Hallo,

 

Ik ga voor het eerst een personenauto kopen op naam van Beheer BV en ik mag daar zelf als DGA in gaan rijden.

 

Vorige auto was privé en in totaal 14 jaar schadevrij gereden dus 80% 'no claim' opgebouwd.

 

Hoe gaat dat nu verder als de BV de auto moet verzekeren?

1) Kan ik mijn persoonlijke 'no claim' meenemen naar de BV en zo ook korting krijgen of begin je als BV helemaal weer op 0?

2) Als de BV verzekert, heb ik zelf geen auto meer op naam staan. Volgens mij vervallen de opgebouwde schadevrije jaren dan omdat de royementsverklaring maar 1 jaar geldig is. Klopt dat, of kan je dit ook 'veilig stellen'?

 

Graag uw advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niets aan de hand, je kunt je no claim gewoon meenemen, zeker als jij de vaste berijder bent.

 

Sommige verzekeraars zullen de schadevrije jaren ook gewoon prive blijven registreren in de landelijke schadevrije jaren database RoyData, andere verzekeraars zullen geen bezwaar hebben tegen omzetting naar de BV.

Is lood om oud ijzer en in beide gevallen zal een toekomstige extra privé auto bij een goede verzekeraar/adviseur gewoon nogmaals dezelfde no claim korting krijgen als 2e gezinsauto

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, goed opletten dus welke maatschappij je kiest (ik lees tussen de regels door dat dit dus toch wat kan verschillen).

 

Aanvullend vraagje.

 

Ik heb op basis van het kenteken bij mijn huidige maatschappij via zo'n internettool de premie berekend. Daar komt zeg 380 euro per jaar uit. Je kan daar alleen niet invullen dat de BV de verzekering neemt. Na telefonisch contact met maatschappij blijkt dat zo'n verzekering niet via internet gaat, maar alleen via kantoor. Zelfde bestuurder, zelfde auto, zelfde maatschappij, maar nu dus uit bv en de premie is opeens 620 euro.

 

Is dat normaal bij een verzekeraar of moet ik toch eens gaan shoppen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Budgetverzekeraars bieden geen dekking voor zakelijk gebruik, dus verzekeren ze ook geen auto's op naam van BV's, en kunnen ze niet ex btw verzekeren. Dat is inderdaad gebruikelijk.

 

Zo zijn er wel meer verschillen tussen budgetverzekeraars en "normale" dekkingen, zoals minimaal 12 maanden nieuwwaarde, in een paar van mijn wagenparken zelfs standaard 36 maanden.

 

Ik ben nu bezig met een nieuwe prospect die helemaal "klaar" is met internetverzekeraars : voor de diefstal van een 8 maanden oude Vito V6 werd hij geconfronteerd met een afschrijving van maar liefst € 8.000,- op de nieuwwaarde, alles conform de voorwaarden: afschrijving 1% per maand + extra afschrijving per 1.000 gereden kilometers. Budgetverzekeraars zijn inderdaad 20 Euro per maand goedkoper, en dat komt omdat ze 8.000 euro minder uitkeren. Tel uit je winst...

 

Budgetverzekeraars zijn leuk voor de privé boodschappen auto van 11 jaar oud. Maar voor zakelijke auto's en nieuwe voertuigen raad en bied ik ze niet aan mijn klanten aan. Pay peanuts, get monkeys...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

 

Dank voor je antwoorden. Ik ben er nog wat verder ingedoken. Graag nog even feedback op volgende punten:

 

- Ik heb ook een polis aangevraagd die in naam verwant is aan het merk van mijn nieuwe auto (ik zal geen reclame maken, maar het merk is groot in Japan). Achter de schermen lijkt dat weer een product van een maatschappij te zijn die wel via internet 'direct polissen' afsluit. Men geeft een garantie van 3 jaar de aankoopprijs, mits vervangend exemplaar wordt gekocht bij de merkdealer. Dat laatste vind ik geen probleem. Zijn er echter andere 'valkuilen' bij dit soort dingen die ik wellicht over het hoofd zie (wil je wel de polisvoorwaarden laten zien, maar ik weet niet of dat kan/gewenst is hier).

 

- daarnaast heb ik de maatschappij de volgende vraag gesteld: "Kan deze polis ook worden afgesloten door de BV die eigenaar van de auto is (ik ben DGA hiervan en rijd ook zelf in de wagen)?" en kreeg daarop het volgende antwoord:

 

"Naar aanleiding van ons contact laat ik u hierbij weten dat wij de auto in verzekering kunnen nemen indien deze op naam van de hoofdbestuurder wordt verzekerd. Wij vermelden daarbij de naam en het adres van het bedrijf. De offerte die u reeds heeft ontvangen kunnen wij dus verder in orde maken indien u akkoord gaat.

 

Wij richten ons voornamelijk op particulier gebruik, maar kunnen de auto op uw naam zakelijk verzekeren. De verzekering wordt zoals aangegeven op uw ontvangen offerte met meer dan 50% zakelijk gebruik opgemaakt en exclusief de BTW. Dit is ook het bedrag dat wordt uitgekeerd aan u in geval van total loss.

 

Indien u de hoofdbestuurder bent zal dit op uw naam komen te staan. Zoals ik telefonisch aangaf accepteren wij alleen 1 hoofdbestuurder voor de auto. Daarnaast worden uw schadevrije jaren dan gebruikt op de polis. Heeft u inmiddels 14 jaren opgebouwd met een autoverzekering op uw naam dan noteren wij die jaren op uw polis wat u een no claim korting geeft van 80%. U zit daarmee in de hoogst haalbare trede."

 

Doe ik hier verstandig aan? KAN de hoofdbestuurder juridiche gezien de auto van de BV wel verzekeren?

 

Gaarne uw deskundig advies.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.