• 0

ZZP lening voor auto via familiebank?

Hallo,

 

Zoals eerder gezien wil ik als beginnende ondernemer een nieuwe auto aanschaffen. Probleem: Ongeveer 20.000 euro voor de financiering.

 

Mijn vraag: Hoe zou ik deze 20.000 euro het beste bij mijn ouders kunnen lenen met een terugbetaaltermijn van 2 jaar?

 

Ik heb gelezen over de mogelijkheid van 'familiebank' bij hypotheken. In dit geval leen je (persoonlijk) 20.000 euro van je ouders en gebruik ik die dus (zakelijk) voor aanschaf van een auto. In het geval van hypotheken mag je dan tot 125% van de geldende rente rekenen voor de lening. Kan ik in dit geval dan zakelijk de rente aftrekken van de belasting en mijn ouders de betreffende rente terug laten geven via een schenking (uiteraard onder de grens van 5000 euro)?

 

Rekenvoorbeeld

 

- Ik leen 20.000 euro van mijn ouders.

- Rentepercentage banken voor lening 20.000 euro voor 2 jaar: 8,0%

- Mogelijke rente familiebank: 125% x 8,0% = 10% rente

 

Ik betaal over 2 jaar aan rente aan mijn ouders:

 

10% x 20.000 euro = 2000 euro per jaar

Over 2 jaar dus: 4000 euro rente

 

Netto rente voor mijn over 2 jaar: 4000 - (0,52% x 4000) = 1920 euro

 

Opbrengsten voor mijn ouders:

2x 10% over 20.000 euro= 4000 euro

 

Als zij vervolgens deze 4000 euro als gift aan mij overmaken, dan levert het geheel mij dus 4000-1920 = 2080 euro op!

 

 

Lijkt mij te mooi om waar te zijn, maar.... Reacties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is een simpel systeem, jij mag geld lenen van wie je wilt, alleen zorgen voor een duidelijke leenovereenkomst waar alle afspraken in staan, dat is in principe vormvrij. Als de rente zakelijk is, je zou dat ook betalen als het geen familie was dan is het aftrekbaar als zakelijke kosten. die 125% van de geldende bankrente is een aardige norm.

 

Om de rentekosten van de auto zakelijk af te trekken moet je wel ook de auto zakelijk aanschaffen en dan komt ook de bijtelling weer om de hoek kijken. Dus of je uiteindelijk echt voordeliger uit bent zou ik nog maar eens goed berekenen. Dat verschilt sterk van geval tot geval. een auto van 20.000 euro kost toch tussen de uiteindelijk toch tussen de 1500 en 3000 euro aan belasting over de bijtelling.

 

Het klopt ook dat jou ouders je de rente kunnen terug schenken omdat de schenkingsvrijstelling gewoon een andere regeling is. Waarom je dit als te mooi om waar te zijn beschouwen begrijp ik niet helemaal. Als jij het geld van de bank leent kun je ook aan je ouders vragen of zij jou de rente willen schenken en dan ontstaat dezelfde situatie. met hetzelfde voordeel voor jou. Het enige verschil als je geld van je ouders leent is dat het je ouders verder niets kost omdat zij de rente terug schenken die ze van jou hebben ontvangen.

 

Dus ja deze regeling kan, maar hou ook de andere elementen van de keuze voor een auto van de zaak in de gaten. In het door jou beschreven scenario blijft houd na 2 jaar het rentevoordeel op en loopt de zakelijke bijtelling gewoon door.

Het zou ook voordeliger kunnen zijn de auto privé te kopen ook al werkt de rente en schenkingsconstructie niet. Maar in prive kun je weer makkelijker lenen zonder rente dus dan blijft het plaatje voor je ouders hetzelfde en voor jou ook, alleen geen belastingvoordeel.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord, helemaal duidelijk.

 

Het wordt denk ik wel een auto op de zaak, zie discussie eerder forum.

 

Als het goed is betaalt de fiscus aan (een zeer zuinige Lancia Ypsilon) het volgende mee:

Voorwaarden: Aanschaf 20.000 euro, gebruik WASO en kleinschaligheidsinvestering (KIA) op zeer zuinige auto

 

Jaar 1:

Aftrek 50% afschrijving: 10.000 euro x 0,52= 5200 euro

Aftrek KIA (28%x20.000): 5600 euro x 0,52 = 2912 euro

 

Jaar 2:

Aftrek 50% afschrijving: 10.000 euro x 0,52= 5200 euro

 

Rentevoordeel bij lening ouders (zoals hierboven beschreven) = 2080 euro

 

In totaal aan voordeel bij elkaar opgeteld zou dat dan zijn: 15392 euro! op een auto van 20.000 euro. Dat is toch ook te mooi om waar te zijn....? Natuurlijk komt hier nog 14% bijtelling bij, maar de rest van de autokosten (brandstof, verzekeringen etc. is óók nog aftrekbaar!) ;)

 

Nog 1 overgbleven vraag: mag ik de 28% KIA éxtra aftrekken naast de gewone afschrijving van 100%? In totaal zou je dan 128% (25.600 euro) aftrekken bij een auto van 20.000 euro.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedenk wel dat het 'rentevoordeel' behaald via je ouders gewoon een schenking is. Ze geven je geld. Hadden ze ook kunnen doen zonder dat er een auto in beeld was. Het is zeker een voordeel, maar heeft niets te maken met de auto(-constructie).

 

Wat betreft afschrijving ik meen dat dat in minimaal 5 jaar moet, maar misschien werkt dat bij (zuinige) auto's anders, daar heb ik geen benul van.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Het is een simpel systeem, jij mag geld lenen van wie je wilt, alleen zorgen voor een duidelijke leenovereenkomst waar alle afspraken in staan, dat is in principe vormvrij. Als de rente zakelijk is, je zou dat ook betalen als het geen familie was dan is het aftrekbaar als zakelijke kosten. die 125% van de geldende bankrente is een aardige norm.

 

 

De vraag is dus of ik 'persoonlijk' de lening mag aangaan bij mijn ouders om de rente van die persoonlijke rekening vervolgens 'zakelijk' af te schrijven. Of is er bij een ZZP geen verschil tussen de twee?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij maakt het met ZZP niet uit, maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel (bijna) zeker weet is dat er geen verschil in effect zou zijn. Je kan zowel persoonlijk als zakelijk een lening met je ouders aangaan, zo lang er een redelijke rente betaald wordt maakt dat niet uit. Een lening persoonlijk aangaan en zakelijk afschrijven is een beetje raar, lijkt me ook niet erg overzichtelijk als je een heldere balans wil opstellen. Mogelijk is er bij een ZZP niet eens verschil tussen ´persoonlijk´ en ´zakelijk´, maar nogmaals daar weet ik het fijne niet van.

 

Het terugschenken kan alleen prive, en daarna is het geld van jou. Dat het bedrag precies overeen komt met de betaalde rente zal iedereen worst wezen, het is een normale schenking punt uit. Het geld kun je daarna prive houden of inbrengen in je eenmanszaak, net zoals dat met elke andere euro die je bezit je eigen keus is.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

KIA en willekeurige afschrijving bestaan naast elkaar. Zover ik weet zul je wel altijd een restwaarde moeten bepalen. In dit geval de geschatte restwaarde na een gangbare termijn van 5 jaar. Stel dat de restwaarde 5.000 is na 5 jaar dan kun (20.000-5.000) in twee jaar afschrijven.

 

Wat hierboven ook al is aangegeven door Roel: als je de rente van de lening als kosten wil aftrekken zal de lening een zakelijk doel moeten hebben (dus de auto als zakelijk vermogen aanmerken). Fiscaal ben je als eenmanszaak en privé transparant, lening kan dus gewoon op jouw naam. Zowel de lening als de auto opnemen in de balans van je onderneming.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is een simpel systeem, jij mag geld lenen van wie je wilt, alleen zorgen voor een duidelijke leenovereenkomst waar alle afspraken in staan, dat is in principe vormvrij. Als de rente zakelijk is, je zou dat ook betalen als het geen familie was dan is het aftrekbaar als zakelijke kosten. die 125% van de geldende bankrente is een aardige norm.

 

 

De vraag is dus of ik 'persoonlijk' de lening mag aangaan bij mijn ouders om de rente van die persoonlijke rekening vervolgens 'zakelijk' af te schrijven. Of is er bij een ZZP geen verschil tussen de twee?

 

Nee het maakt inderdaad geen verschil er is geen rechtspersoon waarmee de lening afgesloten kan worden dus het is altijd met jou persoonlijk en dus een persoonlijke lening, maar de lening moet aangegaan zijn voor een zakelijk doel. Als jij je auto prive zou kopen dan is er geen zakelijk doel voor de lening en kun je dus ook niet de rente aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Het is een simpel systeem, jij mag geld lenen van wie je wilt, alleen zorgen voor een duidelijke leenovereenkomst waar alle afspraken in staan, dat is in principe vormvrij. Als de rente zakelijk is, je zou dat ook betalen als het geen familie was dan is het aftrekbaar als zakelijke kosten. die 125% van de geldende bankrente is een aardige norm.

 

 

De vraag is dus of ik 'persoonlijk' de lening mag aangaan bij mijn ouders om de rente van die persoonlijke rekening vervolgens 'zakelijk' af te schrijven. Of is er bij een ZZP geen verschil tussen de twee?

 

Nee het maakt inderdaad geen verschil er is geen rechtspersoon waarmee de lening afgesloten kan worden dus het is altijd met jou persoonlijk en dus een persoonlijke lening, maar de lening moet aangegaan zijn voor een zakelijk doel. Als jij je auto prive zou kopen dan is er geen zakelijk doel voor de lening en kun je dus ook niet de rente aftrekken.

 

Kan je dan niet de auto (of het kapitaal daarvoor) 'aan jezelf' lenen, zoals je dit met een BV of VOF kan doen? Gaat dit met een eenmanszaak?

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Nu twee overgebleven vragen:

 

1. Mag ik inderdaad 'gewoon' een rente pakken van ABN/SNS/Rabo of i.d. voor een lening van 20.000 euro voor termijn van 2 jaar. En dan hier 125% van nemen?

 

2. KIA naar ik begrijp verlaagt de afschrijvingsgrondslag níet. Maar mag je nou als startende ondermer wel of niet niet 100% (dus in dit geval 20.000 euro) van de aanschaf aftrekken in 2 of 5 jaar? Ik vind soms 100% afschrijving, soms 90% en soms restwaarde. Welke moet ik nu nemen?

 

:S

Link naar reactie
  • 0

2. KIA naar ik begrijp verlaagt de afschrijvingsgrondslag níet. Maar mag je nou als startende ondermer wel of niet niet 100% (dus in dit geval 20.000 euro) van de aanschaf aftrekken in 2 of 5 jaar? Ik vind soms 100% afschrijving, soms 90% en soms restwaarde. Welke moet ik nu nemen?

 

Dag

 

De KIA kan gewoon naast de willekeurige afschrijving starters. Wordt dus inderdaad voordelig rijden.

Afschrijven tot nul mag best. Bij verkoop behaal je dan wellicht boekwinst die dan belast is.

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Helemaal duidelijk, bedankt!

 

Ik zal het tzt nog eens met een accountant doorrekenen, maar dit lijkt wel verreweg het meest gunstig.

 

Alleen nog even kijken wat er gebeurt als ik in een maatschap/vennootschap ga. Auto overhevelen naar prive of meenemen in de vennootschap? Of verkopen en met een schone lei beginnen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.