• 0

Declaratie Cooperatie bij mijn eigen bedrijf

Vraag.

Bij de oprichting van een Coöperatie heeft de administratie voor de eerste periode via mijn eigen bedrijf en eigen bankrekeningnummer verlopen: Leden hebben de contributie - inclusief BTW - op mijn eigen rekening gestort en ik heb (BTW) betalingen gedaan voor inkopen van eveneens mijn eigen rekening. Het restant,de contributie minus betaalde rekeningen heb ik op de (nieuwe) rekening van de contributie gestort. Dit zonder BTW: De contributies die de leden gestort hadden waren met BTW en deze BTW heb ik, eveneens, afgedragen via mijn eigen bedrijf. Dit net als de BTW voor de voorheffing van de inkoopfactureen / betalingen.

Hoe kan ik dit - overboeking cooperatie <=> eigen bedrijf - financieel verantwoorden, als het kan zonder BTW.

* moet de coöperatie een BTW factuur versturen voor de contributies van de leden?

* of kan ik dit ook anders als met een declaratie of ?

* moet dit verantwoord worden? Of mag dit ook zonder een verantwoording (en alleen maar een overboeking.)

Achterliggende vraag is puur praktisch, in geval BTW moeten we de BTW voor 2010 aanpassen.

Dank en groet, Edwin

Met enthousiaste groet,

Edwin J. Best RB

m: +31 (0)6 39892442

e: edwin@thebestcrm.nl

The Best CRM

www.thebestcrm.nl | +31 (0)30 8771370 | twitter.com/EdwinBest

The Best CRM, passionate about delighted customers.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Edwin

In feite heeft de Coop een vordering op jouw EMZ ter grootte van de ontvangen contributies minus de betaalde kosten voor de Coop. Je zou dit eenvoudig op kunnen lossen door te berekenen wat het saldo van beiden is en dit over te boeken naar de Coop of in rekening courant te boeken en later alsnog te voldoen.

BTW tussen je EMZ en de Coop is hierbij niet van toepassing.

Het is een schuldverhouding, dus maak wel netjes een staatje van ontvangsten en uitgaven en bewaar dit bij de boekhouding van zowel de Coop als je EMZ.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Alle facturen dienen gewoon in de coöperatie te worden geboekt.

Alle betalingen en ontvangsten in jouw administratie wordt op een rekening courant geboekt.

Een uitdraai van de rekening courant kan dan weer in de administratie van de coöperatie worden geboekt, zodat de debiteuren en crediteuren afgeboekt worden.

Het resterende saldo is of wordt per bank gestort en bij beide ondernemingen geboekt op de rekening courant, zodat het geheel volledig glad is.

Zolang de factuur goed op naam is gesteld (en de coop opgericht was ten tijde) hoeft er geen onderlingen facturen opgesteld te worden. De facturen dienen alleen in de goede administraties verwerkt te worden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar