• 0

Oprichten van mijn eigen bedrijfje

Hallo allemaal. Ik ben helemaal nieuw hier op dit forum en heb al veel gelezen, maar er is nog niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag.

 

Ik ben op mijn 14e begonnen met websites bouwen voor MKB. Ik ben nu 19 en in de afgelopen 5 jaar heb ik een leuke klanten kring kunne opbouwen. Alleen het nadeel is dat deze klanten graag willen dat ik wit voor ze ga werken en moedigen mij dus aan om een bedrijfje te gaan starten. Ik probeer dus zoveel mogelijk informatie te vinden over hoe ik mijn eigen bedrijfje kan gaan starten. Ik ben volgens mij echt nog een leek op dit gebied, maar zou graag wat informatie van jullie hierover horen.

 

Het is een webdesign bedrijf. Ik werk alleen. En ik wil graag gewoon zo gemakkelijk mogelijk een bedrijfje starten zodat ik mijn klanten een factuur kan sturen met btw enz

 

Mvg

 

Martijn Ruinard

Wees jezelf er zijn al genoeg andere

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Schrijf je in bij je lokale Kamer van Koophandel, meld je aan als ondernemer bij de belastingdienst, bewaar je bonnetjes en je facturen, houd een goede administratie bij en vergeet de marketing niet,

 

Ooit ben ik ook zo begonnen.....

Link naar reactie
  • 0

Om je te oriënteren kun je naar startersdagen gaan die door de Kvk of door banken worden georganiseerd. Kijk ook eens even op www.kvk.nl en de site van de belastingdienst. Daar kun je aardige info vinden.

 

Ben wel terughoudend met het afsluiten van een verzekeringspakket. Aansprakelijkheidsverzekering is verstandig, rechtsbijstandsverzekering vaak overbodig, arbeidsongeschiktheidverzekering zeker voor starters duur maar wel het overwegen waard. Daarnaast kan ik me voorstellen dat een webdesigner afhankelijk is van z'n hardware. Deze hardware kan ook verzekerd worden inclusief reconstructiedekking en bedrijfsschade.

 

 

Laat je adviseren door een assurantie adviseur en vraag hem wat in jou geval noodzakelijk is. Kies daarnaast voor een korte contractsduur zodat je een beetje flexibel blijft.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0
... in de afgelopen 5 jaar heb ik een leuke klanten kring kunne opbouwen. Alleen het nadeel is dat deze klanten graag willen dat ik wit voor ze ga werken ...

 

op je website presenteer je je al als professioneel bedrijf en noem je de bedrijven waarvoor je niet-wit hebt gewerkt. volgens mij is het geen nadeel maar een logisch gevolg van je werkwijze dat je een eigen bedrijf moet opzetten.

 

de makkelijkste manier is vanmiddag langs de kamer van koophandel te gaan en je in te schrijven als eenmanszaak, en daarna meteen langs de belasting te rijden om je aan te melden (danwel het formulier op te halen).

Link naar reactie
  • 0

houd een goede administratie bij en vergeet de marketing niet,

 

Mag ik misschien weten wat u hiermee precies bedoeld, want in mijn ogen is dat begrip erg ruim en ik weet niet wat u precies bedoeld...

 

Alvast bedankt voor de goede antwoorden

Wees jezelf er zijn al genoeg andere

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

U mag wel je zeggen....

 

Over administratie: op de website van de Belastingdienst is over dit onderwerp veel te vinden. In het kort: bewaar al je bonnetjes, administreer je inkomsten en uitgaven met een boekhoudprogramma (GNUcash is gratis) en maak winst!

 

Over marketing: Marketing is een breed begrip. Voor jou gaat het om het postioneren van je product en de communicatie naar je doelgroep. Van ¨zwart¨ naar wit is niet eenvoudig. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf ben net als jou ook webdesigner en 18 jaar oud. Ik zie veel uit mijn klas (ICT) een bedrijf beginnen en het zelden goed gaan. Ik raad je dan ook aan om (als je alleen werkt, geen investering hebt en wel veel wilt verdienen) je aan te melden bij de kvk als Freelancer. Scheelt je veel kopzorgen en aansprakelijkheid.

 

Tenzij je denkt uit te kunnen breiden, wat erg moeilijk is met de huidige ict.

Link naar reactie
  • 0
aan te melden bij de kvk als Freelancer. Scheelt je veel kopzorgen en aansprakelijkheid.

Dat laatste zie ik niet zo....volgens mij heb je dan juist meer kopzorgen....Geen BTW aftrek, duurder voor ondernemers (in verhouding) omdat je geen btw berekent..en risico voor hun inzake sociale premies etc...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom heb je geen btw-aftrek als freelancer? Gewoon een btw-nummer aanvragen. Je bent bovendien niet duurder, want opdrachtgevers kijken naar netto-prijzen. En zolang je meer dan drie opdrachtgevers hebt en daadwerkelijk zelfstandig bent, is dat risico van sociale premies ook minimaal.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dan moet je wel ook bij de belastingdienst langs gaan ... niet alleen bij de kvk!

Dan ben je freelancer die zijn inkomsten opgeeft onder "andere inkomsten niet uit dienstbetrekking....

Volgens mij was dat wat Kurt bedoelde, vandaar mijn reaktie...

 

Als je geen BTW aftrek hebt van je kosten zul je die in je netto prijs aan de klant moeten doorberekenen en omdat de ondernemer inderdaad alleen naar de netto-prijs kijkt en niet naar de BTW ben je dus in verhouding duurder dan een echte ondernemer die wel BTW aftrek geniet en btw moet berekenen.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Als je geen BTW aftrek hebt van je kosten zul je die in je netto prijs aan de klant moeten doorberekenen...

 

Inkoop en verkoop staan los van mekaar. Of mijn leverancier wel of geen btw-aftrek geniet, is net zo min relevant voor mij als afnemer als het aantal kindermondjes dat hij moet voeden. De bakker met twaalf dochters vraagt toch ook niet meer voor zijn brood?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Inkoop en verkoop staan los van mekaar.

Twalevel, hoewel we nu behoorlijk off-topic gaan, moet ik toch even reageren....deze uitspraak van jouw tart alle economische beginselen, als ik duurder inkoop en wil toch dezelfde marge houden om winst te kunnen draaien zal ik de verkoopprijs moeten verhogen.

Koop ik goedkoper in maak ik of meer winst of ik verbeter mijn concurrentiepositie door mijn prijs te verlagen omdat ik toch een grotere marge had door die goedkopere inkoop....

 

En die bakker met twaalf dochters zal zijn schoonzoons gewoon laten werken in de bakkerij voor een hongerloontje om toch dezelfde prijs te kunnen blijven vragen als zijn concurrenten. ;D

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.