• 0

HELP... Mijn bedrijf gaat slecht en ik wil er niet aan onderdoor!!!

Je begint met je partner in 2009 een bedrijf in Human Recourses... Je hebt een prachtig concept en de ervaring in het opstarten (in loondienst) van verschillende bedrijven. Dan blijkt je partner depressief en borderline te hebben, een ziekte die je opslurpt als partner.

 

In augustus 2010 besluit je alleen verder te gaan en ondergaat een zakelijke en privescheiding. Je knalt een jaar doro van 6 tot 23 onderweg naar klanten.... Dan groei je, het gaat goed! Je neemt per januari 2011 2 parttimers in loondienst en dan begint het pas echt.... Je moet die lonen betalen.... Je geeft ze auto's van de zaak. Een van de medewerkers welke een bruto loon van 2400 euro heeft en je al 5 jaar mee samen hebt gewerkt in het verleden ondergaat prive veel problemen waardoor de prestaties onder kostprijs zijn....

 

Je gaat er zelf steeds dieper in.... Achterstallige betalingen... de stress die het meebrengt is ondragelijk... Schaamte naar de buitenwereld... Omdat je het gevoel hebt dat je faalt..... Dan realiseer je je dat je er totaal aan onder door kunt gaan... Dat is niet wat je wilt.... Ik wil mijn bedrijf neerzetten als een bom... Maar heb steun nodig... Mensen die mij adviseren..... Wat zijn de stappen om hieruit te komen, hoe schrijf ik schuldeisers aan en vooral hoe kan ik faillisement voorkomen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goed dat je alsnog een topic hebt gemaakt over je bedrijf en haar (helaas) problemen. Het verhaal wat je opschrijft zit vol met emotie en ik denk dat de boodschap voor iedereen helder is. Echter je geeft weinig specifieke informatie over wat er nu precies aan de hand is en hou dat tot stand is gekomen. Je zegt dat je achterstallige rekeningen hebt, om wat voor bedragen gaat het, hoe verhouden die zich met je omzet en (verwachtte) opbrengst en hoe staan de schuldeisers tegenover je? Deze informatie kan een beginpunt bieden om concrete tips en stappen voor te stellen.

 

Op dit forum zitten een paar leden die heel veel ervaring hebben met dit soort problemen en je precies kunnen vertellen wat de mogelijkheden zijn, hoe meer informatie jij geeft, hoe beter ze je kunnen helpen. Ik reken mezelf niet tot die groep experts, maar ik wil je wel alvast heel veel sterkte wensen, succes ermee!

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Pech kan zich op pech stapelen. Ik denk dat je wat teveel risico hebt genomen, omdat je misschien wel dacht dat je alles aankon. En dan loop je ineens keihard tegen factoren aan die je helemaal niet in de hand hebt. Ik hoop dat je kunt worden geholpen. Succes en sterkte!

Link naar reactie
  • 0

Wellicht heb ik teveel risico gelopen, echter dat is het verleden... Ik kijk nu naar de toekomst, ik wil er niet aan onderdoor... Hoe dan ook gewoon absoluut niet!!!!

 

En ja er zit veel emotie in mijn verhaal... Waarom... Ik ben degene die in de schuldsanering terecht zou komen....

 

Ik heb 50.000 euro aan achterstallinge betalingen maandelijkse lasten van 13.000 euro en mijn idee is nu per direct iedere maand 20.000 om te zetten en er binnen een relatief korte periode er door te zijn.... Ik heb alleen het idee dat dingen te lang gaan duren het te laat is...

 

Dus concreet hoe kan ik schuldeisers gerust houden en zelf de rust vinden om er voor te gaan. Dat laatste is belangrijk want zonder mij gaat het er zeker aan onderdoor. Ik heb redelijk wat negatieve berichten gezien en krijg het idee dat ik een domme ondernemer ben... Klopt heb ik onder ogen gezien en nu wil ik een goede worden...

 

de drive is er en de kennis.... Commercie idem... Nu nog verstand van ondernemen en financien...

Link naar reactie
  • 0

Het allerbelangrijkste is communiceren. Je moet de schuldeisers zover krijgen dat ze vertrouwen in jou houden (of krijgen) en ze achter jouw plan om ze terug te betalen en 'er niet aan onderdoor te gaan' krijgen. Vaak is er best wel wat te regelen, als het immers op een WSNP aankomt is de kans dat ze hun volledige vordering kunnen innen erg gering.

 

Maak dus inzichtelijk wat er verkeerd is gegaan en vooral wat er nu goed zal gaan, aan de hand daarvan kun je een duidelijk plan maken met o.a. de terugbetaal termijnen. Behandel hierin elke schuldeiser gelijk, dus ze niet een voor een terugbetalen, maar allen tegelijk in delen. Met zo'n plan in de hand en een goed vooruitzicht voor de toekomst is het denk ik aannemelijk dat je een akkoord met je schuldeisers kan bereiken. Nogmaals, open communicatie en het samen zoeken naar een oplossing is je beste kans.

 

Als je erachter komt dat zo'n plan maken je eigenlijk helemaal niet ligt of je er niet goed uitkomt is het verstandig om een adviseur in arm te nemen. Dat kan een beetje kosten en dat is op een moment als dit natuurlijk erg vervelend, maar met dit soort zaken geld meer dan ooit 'goedkoop is duurkoop'. In bijna alle gevallen is een goede adviseur zijn geld meer dan waard. De experts die ik eerder al noemde kunnen je voor een deel advies geven maar kunnen je vooral in de goede richting wijzen waar je zou moeten zoeken.

 

Zet 'm op!

 

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Op zich 50K is een boel geld, maar nog lang niet het einde van de wereld. Het eerste wat je sowieso met je schuldeisers moet doen is met hun rond de tafel gaan zitten en duidelijk uiteenzetten hoe de stand van zaken is. Gewoon eerlijk zijn en je zult zien dat ze meestal wel begripvol zijn. En vervolgens kun je afspraken met hun gaan maken. Wellicht zal er een schuldeiser zijn, die toch wat moeilijk doet. Bv pand verhuurders staan er om bekend dat ze vaak moeilijk doen. Maar laat je vooral niet intimideren, want dat is eigenlijk het enige wat ze doen.

 

Verder moet je snel naar je kosten kijken. 13K per maand vind ik nogal wat en dat zit hem waarschijnlijk in je personeel met hun lease auto's. Blijf op dit punt 100% zakelijk en als de personen meer kosten dan dat ze opleveren moeten ze of een flinke schop onder hun hol krijgen of ze moeten er gewoon uit. Zijn zij zelf enigszins begripvol jouw kant op? Zij zien het ook alleen maar als werk, toch? En zolang ze elke maand hun salaris krijgen en lekker in hun leasebak kunnen rijden, vinden ze het wel prima. Jouw sores zal hun een worst zijn. Dus ook hun problemen zijn totaal jouw problemen niet en voorkom vooral dat het wel jouw probleem wordt doordat bv 1 van hun zich ziek meldt. Het klinkt wat bot, maar ik ben met dit soort zaken ook wel stuk wijzer geworden de afgelopen jaren.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt... Dus allemaal tegelijk een kleinere betaling dat is positief...

 

Communicatie is inderdaad keyword in oplossingen vinden, ik heb echter 1 schuldeiser die ten aller tijde voorrang heeft... De belastingdienst ik heb daar een geringe achterstand... Maar deze moet eerst gebeuren... Zijn er nog belangrijke leveranciers die voorrang hebben? Is het belangrijk om mijn huidige leveranciers eerst te betelen en dus geen nieuwe schulden creeeren.... Of is het beter eerst de achterstallige betalingen te doen?

 

Ik verneem graag jullie reactie...

Link naar reactie
  • 0

50k is voor mij een hoop geld... Maar ik weet dat het niet onoverkombaar is... Pand stelt niets voor 250 euro per maand en ik zit op de bovenverdieping van mijn 1e werkgever.

 

Ik heb een hoge gunfactor van mijn dames.... Echter ik heb een te hoge naar hun toe gehad. 1 is reeds terug van vakantie.... en knalt nu... de andere welke veel hogere kosten met zich meebrengt en minder stabiel is pak ik direct aan als zij de 29e terug is... In de tussentijd ga ik er volledig voor met de eerste. Gaat ze niet mee dan kan ze vertrekken, ze zal mij niet onderuit brengen....

Link naar reactie
  • 0

Van belang is dat je akkoord bereikt met ALLE schuldeisers. Hiervoor is het belangrijk dat je ze allemaal gelijk behandeld, als je nml. eentje niet terugbetaald (met de intentie dit later te doen) is de kans groot dat hij doorgaat met vorderen tot evt. een faillisement. En dat wil je nu net kost wat kost voorkomen.

 

Specifieker dan deze algemene raad kan ik het je niet geven, ik denk dat je idd de belastingdienst voorrang moet geven maar daar moeten de veteranen hier zich maar even over uitlaten.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

...

Ik heb een hoge gunfactor van mijn dames.... Echter ik heb een te hoge naar hun toe gehad. 1 is reeds terug van vakantie.... en knalt nu... de andere welke veel hogere kosten met zich meebrengt en minder stabiel is pak ik direct aan als zij de 29e terug is... In de tussentijd ga ik er volledig voor met de eerste. Gaat ze niet mee dan kan ze vertrekken, ze zal mij niet onderuit brengen....

Ik heb niet de kennis om je hierover te adviseren maar ik heb wel 1 tip: bereid je goed voor (wat wil je met haar bespreken, waar wil je heen) en laat je goed adviseren hoe je dit moet aanpakken. Ik weet niet wat voor contracten ze al hebben maar laten vertrekken is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, en als ze brutaal genoeg is om zich ziek te melden kun je haar niet meer laten vertrekken en moet je in het ergste geval wel 2 jaar lang doorbetalen.

 

mod-edit:forumnaam debby in quote aangepast aan nieuwe naam

Link naar reactie
  • 0

Hey Debby,

 

Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren. Maar wat mij direct het meest opvalt is dat je je waarschijnlijk verslikt hebt in de liquiditeitsbehoefte voor de voorfinanciering van de kosten en met een paar tegenslagen, staat gevoelsmatig dan gelijk het water aan de lippen. Simpel gezegd je moet veel eerder je leveranciers betalen als dat je de omzet binnen hebt. Dat gat blijkt vaak ca 3 maanden te zijn die je moet overbruggen Gezien de bedragen die je noemt qua omzet, kosten en achterstand is dat best goed in te lopen maar je moet een heel strak liquiditeitsplan voor jezelf gaan maken. Ik zal vanavond wat uitgebreider reageren over hoe dan.

 

Ik schrik niet heel erg van de bedragen, het zal best een lastig half jaar kunnen worden maar de problemen lijken niet onoverkomelijk, maar vragen wel een gedegen aanpak om (Structureel) op te lossen.

Link naar reactie
  • 0

Debby,

 

Het is reeds eerder gezegd maar een goede liquiditeitsprognose maken in erg belangrijk. Eventueel een deskundige inschakelen is ook geen overbodige luxe. Voordeel daarbij is dat je, mocht je er niet uitkomen met schuldeisers, eventueel nog een bancair krediet kunt aanvragen.

Met een gedegen financiële onderbouwing kun je ook gemakkelijker sturen in de toekomst.

 

Er vanuit gaande dat de dames niet in een Rolls Royce rijden als leaseauto lijkt er nog wel een hele grote kostenpost te zijn. Waar zit dit in? Hoge privé onttrekkingen? Of iets anders? Is het mogelijk deze kosten te verlagen?

 

In ieder geval sterkte, zorg in ieder geval dat je vanaf nu zo veel mogelijk de emotie en ratio gescheiden houdt (ik weet het, veel makkelijker gezegd dan gedaan).

Link naar reactie
  • 1

Beste Debby,

 

Wat een vervelend verhaal zeg.

 

Je zit met je bedrijf dus duidelijk in een zware crisis. In een crisis spelen twee dingen een cruciale rol: de eerste is tijd, de tweede is geld. Vaak bepaald de hoeveelheid geld ook de hoeveelheid tijd die je nog hebt om de boel weer "op de rit" te krijgen.

 

Het is dus bijzonder belangrijk om je administratie in orde te hebben en op basis hiervan een hele strakke liquiditeitsplanning te maken. Dit moet je echt duidelijk op papier (laten) zetten. Wanneer je deze prognose hebt, weet je precies hoeveel geld je binnen welke periode te kort komt.

 

Deze begroting is je "back bone" van het te ontwikkelen plan. Wanneer je de liquiditeitstekorten volledig in beeld hebt kan je een plan maken om liquiditeiten te creeëren. Hier zijn tal van manier voor. Vaak is er niet 1 sluitende oplossing, maar is het een combinatie van een aantal opties... De bank helpt een beetje, privé haal je nog wat onder het matras vandaan, crediteuren benaderen om iets meer ruimte te creeëren, bestaande klanten benaderen om sneller te betalen, personeel vragen om tijdelijk genoegen te nemen met wat minder salaris, mogelijkheden om direct in kosten te snijden etc. etc. In veel gevallen is het ook belangrijk om een scheiding te maken tussen crediteuren die je nodig hebt voor de voortgang van de organisatie en welke niet. Soms moet je kiezen of schuiven en is het van het grootste belang dat je in kaart hebt wat de gevolgen zijn wanneer je een bepaalde crediteur wel betaald of niet. Je moet altijd de vinger aan de pols blijven houden en zorg dat je ten alle tijden een kleine buffer in je liquiditeit houdt als "oorlogskas" je moet in deze tijden iets achter de hand hebben om "brandjes te blussen" op het moment dat dit nodig is.

 

Verder is het heel belangrijk dat je een scheiding aan gaat brengen tussen "probleem management" en je activiteiten om het probleem op te lossen. Het gebeurd vaak dat ondernemers "verzuipen" in hun problemen en hierdoor niet meer aan hun eigenlijke werk toekomen, waardoor de problemen alleen maar groter worden. Stel voor jezelf vast dat je bijvoorbeeld iedere dag tussen 08.00 en 10.00 bezig bent met het probleem management en probeer je daarna zoveel mogelijk te richten op "business as usual".

 

Ik vraag me wel af of je hulp hebt van bijvoorbeeld een boekhouder of accountant? Het is namelijk voor jou zelf als ondernemer van cruciaal belang dat je iemand naast je hebt staan die onafhankelijk en zonder emotionele binding kijkt naar je cijfers, je plan en de vorderingen die je maakt. Die kundig genoeg is om een realistisch oordeel te geven over je situatie, die alle ins- and outs kent en die je, waar nodig, tegen jezelf in bescherming neemt. Als je langs de afgrond loopt moet je een plan b hebben. Het is begrijpelijk dat je daar als ondernemer niet aan wil denken, maar je moet een "point of no return" bepalen. Wanneer dat punt bereikt is moet plan B ingaan en dan moet de focus gaan liggen op damage control voor jezelf. Het is heel hard, maar wanneer een faillissement onvermijdelijk is, kan je maar beter zorgen dat je goed bent voorbereid.

 

Wanneer je merkt dat de paniek bij jezelf toe slaat en je merkt dat je begint op te branden, is het aan te raden dat je iemand in de arm neemt die je professioneel bij kan staan. In sommige gevallen werkt dit ook prettig voor jezelf. Ik merk zelf vaak dat ondernemer en crediteur op een punt komen dat ze uitgesproken zijn met elkaar. Vooral wanneer gemaakte afspraken niet nagekomen kunnen worden. Het inschakelen van een pro geeft vaak ook bij crediteuren een stukje vertrouwen waardoor er alsnog verder gepraat kan worden en er opnieuw afspraken gemaakt kunnen worden en het creeërt een tijdelijke buffer tussen ondernemer en crediteur. Daarbij richt een pro zich op de problemen, zodat jij je kan richten op de oplossing!

 

De bedragen lijken niet onoverkomelijk, maar dit staat natuurlijk altijd in verhouding met je omzet en dus je liquiditeitsbegroting.

 

Probeer je koppie er in ieder geval bij te houden en heel heel veel sterkte!

 

Gr.

 

Steven

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien iets te snel mensen in loondienst genomen en van lease-auto's voorzien. Is er geen alternatief waarbij zij hun expertise als freelancer uitoefenen, waarbij jullie een gezamenlijke onderneming als marketingfront gebruiken?

 

Denk de scenario's eens rustig door en bespreek die eventueel met de betrokkenen. Zodat zij ook vanuit het gezamenlijk belang naar hun eigen positie kijken en niet andersom.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Steven,

 

Dank je wel voor je feedback... Ik ben inmiddels begonnen met een liquiditeitsbegroting. Ik heb een boekhouder, echter deze doet weinig doordat ik ook bij hem achterstallige betalingen heb.... Ik ga eens kijken wat ik inderdaad kan doen m.b.t. de auto's etc... De medewerkers, te snel geweest, waarschijnlijk wel.... Maar goed nu gaan we ervoor ook al betekend dat stappen terug nemen, dat zal het zeker zijn....

Link naar reactie
  • 0

Beste Debby,

 

Dit topic gescand en ook de reacties erop. Pluim voor de mensen die richting hebben gegeven, dat ten eerste! Nu even to the point: ik krijg het gevoel dat je nu meerdere 'schoteltjes' draaiende moet houden en daar ga je aan onderdoor (geloof me, ik heb dat ervaren).

 

Nu naar jouw hulpvra(a)g(en):

Deze is / zijn mij inhoudelijk nog wat te onduidelijk, het gaat van schuldeisers naar slechte personeelsprestaties en dan weer naar liquiditeit. Een ding is echt absoluut nodig: de situatie in zijn geheel (los van emoties) in ogenschouw nemen, de problemen goed in kaart brengen en daar oplossingen c.q. alternatieven bij zoeken. Zoals PJ Odems al aangaf: een allesomvattend plan van aanpak. Zelfs bij de belastingdienst is het soms zo dat je met een goed plan kunt aankomen om dan de over mogelijkheid van een regeling te praten.

 

Ik heb momenteel een te drukke agenda in de auto te stappen, maar wat ik je kosteloos kan aanbieden: als je niet te ver weg woont (dan wel bereid c.q. in staat bent er een stukje voor te reizen), zou je hier naartoe kunnen komen en kunnen we samen in een middagje de situatie in kaart brengen en het in een plan van aanpak gieten.

 

Stuur maar een PM als je daar wat meer over wilt weten of iets wilt afspreken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.