• 0

hoge schuld aan eigen holding bv, hoe deze weg te werken?

Goedendag,

 

Ik zit met een casus en hoop dat jullie mij hierbij kunnen voorzien van advies.

 

Er is een holding welke geen werkmaatschappij aan vast zit. De werkmaatschappij is verkocht.

 

Nu is er het volgende:

 

DGA van holding heeft een bedrag op rekening courant krediet 1.200.000 euro staan.

Salaris staat op 10.000 per jaar (als het goed is mag dit niet hoger omdat er geen werkmaatschappij meer aan vast zit)

Pensioen op 300 per jaar.

 

Bedrijf heeft aandelen kapitaal van 30.000 euro

En overige reserves van 2.200.000 euro

Liquide middelen zijn 950.000 euro

er zit eenmaal pensioen in eigen beheer bij en eenmaal stamrecht

 

van 1.200.000 rekening courant is eenmaal 300.000 en eenmaal 150.000 euro gebruikt voor onroerend goed. Dus daar zitten zekerheidsstellingen in. Overige 800.000 euro niet

 

Wat is nu de beste manier op deze weg te werken?

Mag de post overige reserves worden gebruikt om divident uit te keren? En tot welk bedrag aangezien er genoeg liquide middelen moeten overblijven ivm pensioen en stamrecht.

 

Alvast bedankt,

KJB

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een praktijk voorbeeldje? :)

 

De reden dat ik het vraag is omdat er twijfel bestaat over de aard van je vraag. We behandelen op dit forum geen huiswerkvragen namelijk. Kun je die twijfel bij ons wegnemen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Pensioen en stamrecht staan voorzieningen voor op de balans (als het goed is), dus die zitten niet in je vrije reserves. Bij de pensioenvoorziening moet je er alleen rekening mee houden dat die niet voldoende zal zijn, omdat je gebonden bent aan fiscale regels. Het gat zul je moeten achterhalen, dat kan zomaar in de tonnen lopen.

 

Het restant van de vrije reserves kun je dan uitkeren. Om een RC van 1,2 miljoen weg te werken, heb je een dividend van 1,6 miljoen nodig, daarvan gaat dan 4 ton naar de belastingdienst en de rest kun je met de RC verrekenen. Het klinkt echter alsof een deel van die RC feitelijk een langlopende lening is - die zou je dus ook om kunnen vormen, want de BV moet zijn geld (ten behoeve van je pensioen en stamrecht) tenslotte érgens in beleggen.

 

Als je slechts die 8 ton wilt verrekenen, dan heb je een dividend van 1,07 miljoen (afgerond) nodig. Een wilde gok is dat je daarmee voldoende reserves zou moeten hebben ter dekking van het pensioen, maar dat is zo natuurlijk niet te beoordelen.

 

Één probleem: in de cijfers die je geeft, kan ik zo snel geen aanzienlijke voorzieningen ontdekken. Of er moeten nog meer activa zijn?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Aan de activa kant is er nog een lening u/g van 200.000

 

De voorzieningen aan de creditzijde zijn 41.500 pensioen voorziening (commerciële waarde 50.000)

en stamrecht voorziening 27.000 euro.

 

Maar als je nu de hele schuld wilt weg werken en dus 1.6 miljoen van de reserves wil gebruiken dan gaat dat toch nooit lukken aangezien de liquide middelen maar 950.000 zijn?

 

Maar als ik het goed begrijp dan moet er dus altijd 50.000 + 2700 = 77000 euro aan liquide middelen zijn omdat anders de dividend uitkering als afkoop pensioen wordt gezien? klopt dit?

 

gr

 

Link naar reactie
  • 0

het is geen huiswerk vraag.

 

ik heb tot nu toe alleen nog maar een opleiding boekhouding MBO 4 gehad.

Dus heb een klein beetje kennis van deze zaken.

 

De gegevens komen van een jaarrekening van oud familie lid.

 

vandaar,

 

gr,

 

Link naar reactie
  • 0

verrekenen.

Dit is het toverwoord: je keert 1,6 miljoen dividend uit. 4 ton gaat naar de belastingdienst, 1,2 miljoen verreken je met de RC-schuld (zeg maar: de BV keert 1,2 miljoen aan jou uit en jij lost tegelijkertijd 1,2 miljoen af, alleen dan zonder dat er echt geld heen en weer gaat (ja, die 4 ton naar de fiscus).

 

Maar met een dergelijk kleine pensioenvoorziening heb je wel heel weinig pensioen opgebouwd, zeker in verhouding tot de rest van de bedragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dat klopt inderdaad er is erg weinig pensioen. wel heeft de DGA natuurlijk 2 woningen hypotheek vrij. 1 van ongeveer 320.00 en 1 van 150.000 euro. Dat is dan in feite het pensioen.

 

nog een andere vraag: Is het toch handig om 150:000 schuld te blijven staat aan BV. aangezien er een recreatiewoning is van 150.000 dan kan de waarde woning tegen de schuld worden weggestreept en is er geen eigen vermogen?

 

en als tweede: met de bedragen die ik opgegeven heb is het theoretisch dus mogelijk om de schuld zo weg te werken?

Is dit ook verstandig in jouw optiek?

Link naar reactie
  • 0

en als tweede: met de bedragen die ik opgegeven heb is het theoretisch dus mogelijk om de schuld zo weg te werken?

Is dit ook verstandig in jouw optiek?

Heb je keus?

Hoe gaat de DGA de rente over 1,2 miljoen betalen?

 

Of een restschuld overhouden verstandig is, is een kwestie van rekenen. De voordeligste keus is onder meer afhankelijk van de rente.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

wat Ronaldino bedoelt te zeggen is dat je waarschijnlijk weinig andere keus hebt als het zoveel mogelijk wegwerken van de schuld met een super dividend uit de vrij uitkeerbare reserves omdat de rente lasten op 1,2 miljoen moeilijk op te brengen zijn. Bij 5% rente neemt de RC schuld jaarlijks met 60.000 euro toe.. dat lijkt me lastig op te brengen en bovendien onnodige uitgaven, er is geen rationele reden om dat te doen.

 

Logische stappen lijkt.

De 2 leningen voor Onroerend goed uit het RC saldo halen, indien nog mogelijk rentevoordeel in de IB voor hypo rente aftrek benutten.

 

De resterende 8 ton RC aflossen met een super dividend van 1,07 miljoen, aannemende dat er geen fiscale claims liggen op de Reserves. (dat is op basis van jou gegevens niet met zekerheid te zeggen) het feit dat ze overige reserves heten geven daar in dit geval geen zekerheid over. omdat ook de RC schuld een verzamelpost is van langlopende leningen met zekerheiden en echte RC schuld zonder noemenswaardige zekerheden.

 

Als je de RC schuld kan aflossen dan is daarvoor geen verdere rente meer verschuldigd en de rente lasten over de hypotheek hoeft geen probleem te zijn die kan evt betaald worden uit toekomstige dividend uitkeringen. als er geen recht meer bestaat op hypotheekrenteaftrek kun je die leningen waarschijnlijk ook beter af lossen want dan is er helemaal geen schuld meer aan de BV en hoeft deze alleen nog pensioen uit te keren en wat salaris als daar ook daadwerkelijk werkzaamheden tegenover staan.

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt voor de reactie. Wat ik niet begrijp is dat persoon nooit eerder de reserves heeft gebruikt. en waarom de winst steeds bij de reserves werd gedaan ipv dividend uit te keren om de rc niet te hoog op te laten lopen.

 

Maar even iets anders nog. Aangezien er geen werkbedrijf meer gekoppeld zit aan de holding mag er geen 41.000 euro loon uitbetaald worden. maar is de 10.000 die nu berekend wordt ook het maximum of mag dat nog omhoog naar 20.000 of zelfs 30.000.

Dit omdat DGA 65+ is wordt de loonheffing minder. 15,10% - 24,05% terwijl over winst + dividend belasting 40% wordt geind

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.