• 0

Meerdere concepten, Samenwerkingscontract?

Beste mede-ondernemers,

 

Ik ben een ondernemer met vele ideeën. Ik probeer veel. Soms werken dingen, soms niet.

 

Vaak doe ik dit niet alleen. Ik zoek een geschikt iemand in mijn omgeving om iets mee op te zetten.

Dit heeft als gevolg dat ik op dit moment een eigen eenmanszaak heb, en samen met een vriend een VOF.

 

Nu ben ik bezig met 2 nieuwe concepten. Beide met iemand anders.

Hoe raden jullie mij aan dit op papier te regelen?

Een extra VOF vind ik riskant. Wanneer er iets mis gaat valt er ook te plukken bij mijn andere bedrijven.

Tevens geeft mij dit een hoop administratieve rompslomp.

 

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een eenmanszaak o.i.d. op naam van de ander.

Ik wil wel een soort van mede-eigenaar zijn. Dus recht hebben op een deel van de omzet, en mee profiteren van succes.

Is het mogelijk om dit te regelen? Wellicht middels een contract?

Of zijn er andere rechtsvormen wat hier ideaal voor is?

 

Een BV is (in eerste instantie) niet rendabel. Constructies zoals LTD zie ik ook niet zitten.

 

Wat raden jullie mij aan? Zijn hier contracten of oplossingen voor?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je je niet met de activiteiten gaat bemoeien, zou je een CV kunnen overwegen. Jij beperkt als stille vennoot je aansprakelijkheid tot je inbreng, schuldeisers van de CV kunnen niet bij jou persoonlijk aankloppen. Ga je wel wat doen, dan is het een ander verhaal.

 

Overigens kunnen schuldeisers van de ene VOF (of van jou persoonlijk) niet zomaar bij het afgescheiden vermogen van een andere VOF. Ga jij echter failliet, dan zal jouw VOF-aandeel (maar ook je CV-aandeel en je aandelen in een BV) te gelde worden gemaakt en heb je dus geen onderneming meer. Alle maatregelen die je voor je nieuwe activiteiten treft, werken dus maar een kant op: als je huidige VOF mis gaat, heb je weinig aan die bescherming.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is wel de bedoeling dat ik dingen ga doen... Denk bijvoorbeeld aan inbreng kapitaal, beheren van een webshop en wat marketing. Echter zal de andere persoon meer werkzaamheden uitvoeren.

 

Het verhaal over vermogen snap ik. Maar wat als mijn VOF failliet gaat. Hierdoor moet ik persoonlijk opdraaien voor de schulden. Stel dat deze schulden zo hoog zijn dat ik privé failliet ga. In dat geval kan er dus wel weer bij mijn andere bedrijven geplukt worden? Dus stel mijn VOF gaat failliet, waardoor ik privé failliet ga, dan ben ik mijn andere ondernemingen ook kwijt? Dus indirect draaien dan andere bedrijven van mij op voor de schuld van de nieuwe VOF?

 

Ik las nog iets over een LPP? Hier is echter weinig over te vinden...

Link naar reactie
  • 0

Over de LLP is iets meer te vinden, maar het blijft inderdaad wat beperkt. ;) De LLP is het beste vergelijkbaar met de huidige maatschap. Door de aanstaande (?) invoering van de openbare vennootschap komen de voordelen van de maatschap te verdwijnen. Daardoor wint de LLP langzaam aan bekendheid, met name vanwege de fiscale voordelen (de LLP is fiscaal transparant, zodat de winst in de IB belast is en je gebruik kunt blijven maken van de ondernemersfaciliteiten).

 

Als je privé failliet gaat, zal de curator in beginsel alles verkopen wat je hebt - dus ook je andere bedrijven. 'Snel geld' is daarbij namelijk belangrijk. Er zijn wel uitzonderingen, maar daar zou ik niet teveel op rekenen.

 

Om je te beschermen tegen een persoonlijk faillissement, kun je denken aan bijvoorbeeld een BV, Ltd, LLP of coöperatie. Dat helpt echter niet tegen schuldeisers die je nu al hebt. Bovendien is het in die gevallen vaak lastiger om een financiering los te krijgen: vaak wordt een garantstelling gëeist en dan ga je voor dat bedrag toch persoonlijk het schip in.

 

Ga je niet failliet, dan is er uiteraard niets aan de hand.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp is in mijn geval een LLP dus interessant? Aangezien ik daar privé niet aansprakelijk ben.

Vreemd vermogen ben ik niet nodig... Maar gaat het oprichten van een LLP net zo makkelijk als een eenmanszaak?

Hoe is de verhouding qua kosten? En zijn er nog andere verplichtingen of dingen waar rekening mee gehouden moet worden?

 

Om nog even terug te komen op de oorspronkelijk vraag: Is het mogelijk een eenmanszaak te laten oprichten door de zakenpartner, en mijzelf in te dekken met een soort van contract? In dat contract vast leggen dat ik een belang/aandeel heb in het bedrijf, dus bij verkoop ik ..% krijg, en jaarlijks ..% van de omzet, bij investeringen boven ... ik toestemming moet geven, etc.?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.