• 0

Bedrag IB verlagen door investeren

Hallo,

 

Ik ben sinds kort aan het werk als ZZP'er. Alles is nog nieuw en daarom hier een vraag over de inkomstenbelasting die ik aan het eind van het jaar moet gaan betalen. Antwoord op mijn vraag kon ik niet vinden d.m.v. een zoekopdracht.

 

Het geld dat ik nu verdien (bruto), daarover moet ik inkomstenbelasting gaan betalen. Maar zover ik weet kan ik dit bedrag ook investeren zodat het kosten worden en ik minder (over het resterende bedrag) inkomstenbelasting moet gaan betalen. Ik heb van mijn boekhouder te horen gekregen, we gaan niet investeren om minder belasting te betalen, hier ben ik het nog niet echt mee eens.

 

In de toekomst zitten er toch investeringen aan te komen, dus waarom zou ik niet in stappen al gaan investeren.

 

Het punt is dat ik dit geld nu zo goed kan gebruiken, en als het eenmaal naar de belastingdienst is kan ik het niet terugkrijgen voor een investering, of wel??

 

 

Investeren in aandelen is dat ook mogelijk, of sla ik de plank nu helemaal mis??

 

Ik hoor graag van jullie.

Mathijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nog wel een huis in de aanbieding waarin je kan investeren.

Jij dubbele hypotheekrente aftrek en ik van een hoop zorgen af.

 

 

Aandelen investeren geeft geen aftrekpost.

Waarom luister je niet gewoon aan je boekhouder?

 

Je bent pas begonnen, daarvoor heb je steeds zonder problemen belasting betaald. Zelfs meer dan je nu moet!

Ik snap werkelijk niet je probleem.

100% aan iets uitgeven om een keer 30% aftrek te kunnen claimen.

 

Denk er nog maar eens goed over na.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Nou, het gaat mij erom, dat ik over (ongeveer) een jaar toch moet gaan investeren. Dan zal ik nu een hoop geld naar de Belastingdienst brengen terwijl ik dat geld over een jaar hard nodig heb om te kunnen investeren. Dan kan ik toch beter nu al een gedeelte investeren!?!

Link naar reactie
  • 0

Hoe verstandig is het om daarin te investeren?

Je neemt een behoorlijke financieringslast op je nek, en het wereldje van de transport lijkt me niet het leukste om in te stappen nu.

 

Maar los daarvan, als je het nodig denkt te hebben dan kan investeren je een voordeel bieden.

Maar als je als startende ondernemer aan de urencriteria voldoet, dan is de belastingdruk echt niet je grootste probleem.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Het opbouwen van een buffer voor slechte tijden is denk ik verstandiger dan er direct voor zorgen, om zo min mogelijk belasting te betalen.

 

Grote uitgaven schrijf je over meerdere jaren af. Of je daar nu vanaf dit jaar gebruik van maakt, of vanaf volgend jaar maakt weinig uit . (afhankelijk van toekomstige resultaten natuurlijk)

 

Je kunt je beter afvragen of de aanschaf van bijvoorbeeld een truck economisch gezien verstandig is?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aan de uren moet ik kunnen komen aan het eind van het jaar. En sjah, ik denk er anders over, over de toekomst van transport, want het is maar net hoe je en wat je doet.

 

Maar ieder geval bedankt voor je reacties!!

 

Als je je daarmee gaat transformeren naar een ondernemer met bedrijfsmiddelen (vrachtwagen e.d.) moet je je evengoed aan de werktijden en overige regels houden. Gisteren toevallig een groot artikel in de krant dat transportbedrijven met max 10 chauffeurs geen mogelijkheid tot overleven en geen toekomst meer hebben. Dergelijke berichten komen ook binnen bij de banken.....

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mathijs,

 

Vreemd dat je boekhouder hierop geen antwoord weet. Ik heb zelf een administratie en belastingadvieskantoor {links naar eigen website in je signature svp} Over je zuur verdiende geld dien je inkomstenbelasting te betalen. Ten eerste moet je altijd als zzpér de vraag stellen ben ik wel ondernemer? Vaak hebben mensen ergens in loondienst gewerkt en gaan vervolgens aan de slag als zzpér bij hun oude baas. Als dit dan je enige opdrachtgever is die jou ook nog aanwijzigingen geeft en faciliteiten ter beschikking stelt dan zal de Belastingdienst je niet als ondernemer aanmerken maar zal er sprake zijn van van een dienstbetrekking.

 

Door het aangaan van investeringen als ondernemer kan je inderdaad je winst in 2011 verlagen. Als aan bepaalde voorwaarden is voldaan mag je versneld afschrijven. Bedenk wel dat je in de komende jaren geen afschrijvingen meer kan toepassen op deze bedrijfsmiddelen want dat heb je al gedaan in 2011. Dit is eigenlijk korte termijn politiek en eigenlijk niet aan te raden.

 

Bedenk ook dat als je ondernemer bent en je voldoet aan het urencriterium (1225 uren werkzaam te zijn geweest voor je onderneming) dat je in aanmerking voor ondernemersaftrek. Dit is een "aftrekpost van je winst" De hoogte van de aftrekpost is afhankelijk van je winst en ligt tussen circa € 4600 en € 9.400 in 2011. Als je starter bent komt er nog en extra aftrek bij van € 2.123.

 

Groetjes,

 

Mark

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.