• 0

Klein beginnen of vol d'rin springen?

Goeiemorgen, omdat ik al tijden op 2 benen hink, wil ik jullie graag het volgende voorleggen.

 

Momenteel heb ik een vaste baan. Vanwege mijn ambitie tot zelfstandig ondernemer ben ik al een tijdje bezig met orienteren over wat en hoe ik een eigen zaak wil opzetten. Mijn idee(ën):

1. het organiseren van swop-events voor vrouwen in de leeftijd van 25-40 (in oudhollands: tweedehandskledingruil in de vorm van een trendy event). Uit te voeren naast mijn baan.

2. het opstarten van een regionaal organisatiebureau welke events en services biedt aan vrouwen in de leeftijd van 25-40 om hun te onlasten en te laten ontspannen. Denk aan workshops, swop-events, partyplanning, oppasbemiddeling etc. Kernwaarden: kwaliteit, perfecte organisatie, hip, toegankelijk en zelfbewust. Uit te voeren naast mijn baan, evt minder uren?

 

Maar wat is nu slim? Eerst alles uitzoeken, uitwerken, opzetten en dan in 1 x het concept de markt inknallen? Of toch eerst klein beginnen met enkel de swopparties en ondertussen vervolgstappen zetten? Het laatste is misschien verstandiger (minder risico) maar omdat ik wil staan voor kwaliteit blijf ik toch ook trekken naar de optie om het volledige concept in 1 x te introduceren.

 

Mocht ik toch voor de langzame start gaan, dan zit ik met de volgende communicatievraag. Ik heb nl al een naam in gedachten voor het complete concept. Maar is het slim om deze naam dan al aan de swopparties te hangen? En om al een volledige website onder die conceptnaam in de lucht te gooien? Of ook dit klein (onder eigen naam) te beginnen en met de introductie van het concept en de website te wachten tot een volgende fase?

 

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn. Bij vragen, stel gerust! Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou stapsgewijs beginnen. Vooral omdat je zoveel verschillende dingen wil, is dat moeilijk tegelijkertijd in de markt te zetten.

 

Focus is een van de belangrijkste kernwaarden in het begin van een onderneming. Dit helpt je goed bij je keuze, het past namelijk heel goed bij klein beginnen. Zorg dat je een van deze zaken heel goed en succesvol doet (dus met de kwaliteit die je wil), en ga daarna pas andere activiteiten doen.

Bijkomend voordeel is dat als je eerste activiteit goed loopt, je meteen een potentiële klantengroep hebt voor je andere activiteiten.

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Beste Kim,

 

Werk je idee eens helemaal uit in een ondernemingsplan, dat is een goede oefening om je gedachten te ordenen, jezelf de juiste vragen te stellen en deze te onderzoeken.

 

Dan komt er vanzelf uit wat de beste aanpak is in jouw geval.

 

succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Arthur, dank voor je reactie. Wat is je advies mbt het communicatiestuk? Naamloos beginnen en conceptnaam+aanhangende website later introduceren? Lijkt me beter dan concept+website nu al introduceren terwijl ik nog maar 1 aanbod heb (swop-event) nietwaar?

Lijkt me ook slim, maar ligt een beetje aan de naam. Stel dat je overkoepelende naam 'KIMEO' gaat heten (KIM Event Organisatie), dan kan je je eerst product ook al 'KIMEO swop' gaan noemen, en daarna makkelijk KIMEO workshop enz. als productnaam kan gebruiken. Je bedrijf en productnaam hoeven niet hetzelfde te zijn...

Op www.kimeo.nl kan je dan prima je verhaal over de swop evenementen neerzetten denk ik. Die andere (toekomstige) producten hoeven er dan nog niet te staan, maar kan je later makkelijk toevoegen. Net zoiets als KPN telefonie, daar kan je makkelijk KPN televisie of KPN internet later aanplakken...

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet meteen alles in de puntjes regelen en dan in 1 keer beginnen. Je zult vast versteld staan over hoeveel dingen je niet nagedacht hebt, wanneer je niet een paar keer wat geprobeerd hebt. Probeer z'n swop-avond lekker laagdrempelig; vraag een lokale kroeg of je hun kroeg ervoor kunt gebruiken op een voor hun oninteressante avond. Doen ze in Engeland ook. Doe gewoon de organisatie en kijk wat er gebeurd. Je leert zo meteen welke communicatie middelen werken en welke niet. Ik zou dit zelfs al doen voordat je een plan hebt geschreven! Gewoon nu doen en over 3 weken swoppen!

 

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

 

Al enige relevante ervaring?

 

Al op de hoogte van de ins & outs van vergelijkbare events?

 

Bedankt voor je reactie!

 

Evenementenorganisatie was de kern van mijn hbo-opleiding, dus check. Ervaring in de evenementen heb ik redelijk wat dus een (kleine) check. Organisatorisch ben ik goed onderlegd dus check. Ondernemerservaring heb ik nog niet maar heb wel de drive en nieuwsgierigheid om dingen goed op te pakken.

 

Ervaring met swop-evenementen? Alleen als deelnemer. Maar heb inmiddels al 2 gesprekken gehad met organisatoren van vergelijkbare events in andere delen van het land. Die gesprekken hebben me al veel waardevolle informatie opgeleverd, dus check.

 

Al met al denk ik zeker de capaciteiten te hebben die nodig zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet meteen alles in de puntjes regelen en dan in 1 keer beginnen. Je zult vast versteld staan over hoeveel dingen je niet nagedacht hebt, wanneer je niet een paar keer wat geprobeerd hebt. Probeer z'n swop-avond lekker laagdrempelig; vraag een lokale kroeg of je hun kroeg ervoor kunt gebruiken op een voor hun oninteressante avond. Doen ze in Engeland ook. Doe gewoon de organisatie en kijk wat er gebeurd. Je leert zo meteen welke communicatie middelen werken en welke niet. Ik zou dit zelfs al doen voordat je een plan hebt geschreven! Gewoon nu doen en over 3 weken swoppen!

 

 

Inderdaad, ben sowieso van plan om soort van try-outs te doen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet meteen alles in de puntjes regelen en dan in 1 keer beginnen. Je zult vast versteld staan over hoeveel dingen je niet nagedacht hebt, wanneer je niet een paar keer wat geprobeerd hebt. Probeer z'n swop-avond lekker laagdrempelig; vraag een lokale kroeg of je hun kroeg ervoor kunt gebruiken op een voor hun oninteressante avond. Doen ze in Engeland ook. Doe gewoon de organisatie en kijk wat er gebeurd. Je leert zo meteen welke communicatie middelen werken en welke niet. Ik zou dit zelfs al doen voordat je een plan hebt geschreven! Gewoon nu doen en over 3 weken swoppen!

 

 

Inderdaad, ben sowieso van plan om soort van try-outs te doen.

 

Check!

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Een domein naam kost tegewoordig niet veel, deze zou ik alvast claimen?

 

Probeer klein te beginnen. Hierdoor zal je in de praktijk ervaren of het gaat aanslaan of het alleen in jouw "hoofd" een briljant concept is. Theorie en praktijk zijn nogal anders.

Wil jij ook een glooge top 10 positie? Ja? Wacht dan niet langer...er zijn maar 10 plekken te vergeven!

Link naar reactie
  • 0

Wie is je klant? De mensen die naar zo'n sessie komen? Betalen ze jou daarvoor om daar te mogen ruilen met elkaar? Of is het de kroeg die jou betaald en dat jij zorgt dat er een heleboel mensen daar drankjes en hapjes gaan bestellen als ze daar aan het ruilen zijn?

 

Is de "swop-avond" het product of is het een middel?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al gezocht naar soortgelijke organisaties / evenementen, zodat je wellicht voor ideeen daar eens kan gaan kijken? Ook al hoef je niet bij de bank aan te kloppen voor een lening, een ondernemingsplan schrijven heeft zeker nut. Zet bv je Strengt Weakness Opportunity Threats (SWOT) op 'n rij. Ook als je rustig aan begint is het de moeite waard, al is het maar 'n paar pagina's. Hoe kunnen klanten jou vinden, wat voor service zal je precies bieden, hoe zorg je dat het geld oplevert, dat soort dingen.

Link naar reactie
  • 0

De Big Bang-aanpak loopt een veel groter risico in planning en dromerij te verzanden. Je maakt een groot samenhangend plan dat op papier prachtig lijkt, maar van talloze factoren afhankelijk is. En zelfs als het tot uitvoering komt, moet je waarschijnlijk talloze aspecten aanpassen.

 

Je kan vanuit die Big Dream terug redeneren om vast te stellen welke aspecten essentieel zijn. De kern is de veronderstelling dat je een swop-community kan opzetten en daarin allerlei activiteiten ontplooien. Daar ligt een startkans. Bouw de tools voor een swopnetwerk, in eerste instantie basic en lokaal. Ruilette! En vul dat raamwerk al doende stap voor stap in. Zodat je organisch groeit. En betrek je gemeenschap daarbij, zodat je eerste klanten ook je eerste ambassadeurs worden en idee´n vanuit de crwod komen.

 

Meteen wat hip jargon gebruikt bovendien. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wie is je klant? De mensen die naar zo'n sessie komen? Betalen ze jou daarvoor om daar te mogen ruilen met elkaar? Of is het de kroeg die jou betaald en dat jij zorgt dat er een heleboel mensen daar drankjes en hapjes gaan bestellen als ze daar aan het ruilen zijn?

 

Is de "swop-avond" het product of is het een middel?

 

 

De swop-avond is het produkt. Mensen betalen entree en ik lever hun de mogelijkheid om kleding te ruilen in een eigentijdse setting.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al gezocht naar soortgelijke organisaties / evenementen, zodat je wellicht voor ideeen daar eens kan gaan kijken? Ook al hoef je niet bij de bank aan te kloppen voor een lening, een ondernemingsplan schrijven heeft zeker nut. Zet bv je Strengt Weakness Opportunity Threats (SWOT) op 'n rij. Ook als je rustig aan begint is het de moeite waard, al is het maar 'n paar pagina's. Hoe kunnen klanten jou vinden, wat voor service zal je precies bieden, hoe zorg je dat het geld oplevert, dat soort dingen.

 

Jep, denk dat het een goed plan is om mezelf wat in te tomen en rustig en doordacht te werk te gaan.

 

Wat betreft soortgelijke evenementen ben ik in contact met 2 personen die hetzelfde doen. Van hun heb ik al goede do's en dont's gekregen.

Link naar reactie
  • 0

De Big Bang-aanpak loopt een veel groter risico in planning en dromerij te verzanden. Je maakt een groot samenhangend plan dat op papier prachtig lijkt, maar van talloze factoren afhankelijk is. En zelfs als het tot uitvoering komt, moet je waarschijnlijk talloze aspecten aanpassen.

 

Je kan vanuit die Big Dream terug redeneren om vast te stellen welke aspecten essentieel zijn. De kern is de veronderstelling dat je een swop-community kan opzetten en daarin allerlei activiteiten ontplooien. Daar ligt een startkans. Bouw de tools voor een swopnetwerk, in eerste instantie basic en lokaal. Ruilette! En vul dat raamwerk al doende stap voor stap in. Zodat je organisch groeit. En betrek je gemeenschap daarbij, zodat je eerste klanten ook je eerste ambassadeurs worden en idee´n vanuit de crwod komen.

 

Meteen wat hip jargon gebruikt bovendien. ;D

 

Thanks, ik ben overtuigd door je goede verwoording! Vooral dat 'organisch groeien' spreekt me wel aan ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.