• 0

BTW betaling over bemiddeling?

Hoi Hoge levelers,

 

Ik ben benieuwd of jullie ideeen hebben voor het volgende vraagstuk.

 

Een onderdeel van onze bedrijfsvoering is het verkopen van surfreizen naar Fuerteventura (canarische eilanden/spanje). De klant betaald hiervoor een aanbetaling van zo'n 15% op het totaal bedrag en betaald de rest ter plekke bij de partner waarmee we een overeenkomst hebben. Dit varieert van appartementen tot surfcamps tot (kite) surfscholen.

 

Nu zijn we (volgens de algemene voorwaarde) een bemiddeling bureau en hebben over die provisie altijd 19% btw afgedragen. Maar omdat we over gestapt zijn naar een nieuw boekingssysteem en het lastig wordt om over de aanbetaling 19% te heffen, zat ik te denken aan een manier om geen btw te betalen.

 

De klant betaald in deze de 15% aanbetaling (op een tussenrekening die wel op onze naam staat), en de rest ter plekke. Maar als ik vastleg dat deze 15% toebehoort aan de partner waarmee we daar werken en ik hem aan het eind van het jaar een factuur stuur van de provisie kosten, dan hoef ik dus theoretisch gezien geen btw te betalen?

 

Is dit juist? of zal de belasting dienst zeggen dat als het geld op een rekening van ons komt, er ook 19% over geheven moet worden?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

 

Vriendelijke groeten

 

Lars van der Veen

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent mijns inziens geen BTW verschuldigd over de aanbetaling, omdat het een reis naar het buitenland betreft.

In 2012 komt er een nieuwe regeling: dan moet je wel 19% BTW over je winstmarge afdragen. Maar omdat jouw winstmarge gelijk is aan je provisie (waar je nu ook al 19% BTW over verschuldigd bent), verandert er in jouw geval niet echt veel.

 

Wel goed vastleggen (dat was je al van plan zag ik), zou ik zeggen, zodat er achteraf geen discussie ontstaat over waar de aanbetaling nou precies voor bedoeld is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Peter,

 

bedankt voor je reactie.

 

Ik had idd al gelezen dat de reisbranche ook het 19% in 2012 moet gaan betalen.

 

Maar omdat we geen reisorganisatie zijn, maar een bemiddeling bureau die facturen naar het buitenland stuurt zou het toch ook in 2012 onder de btw verlegging moeten vallen?

 

ik heb deze toets gedaan http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

Gr lars

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.