• 0

eerst eenmanszaak en dan bv

Beste leden,

 

Wie kan mij helpen?

Ik ga voor het eerst ondernemen en en heb uiteraard heel wat vragen.

Voor het opstarten van een bv is 1 van de vereiste dat je 18000euro op de bankrekening van de onderneming hebt staan.

Akte van de notaris BV io, naar de bank ---->notaris----> bv...etc. Dat is allemaal duidelijk.

 

Situatie vb:

Belastingtechnisch voordeliger, eerst met een eenmanszaak te beginnen.

Eenmanszaak met 18000euro op de zakelijke rekening.

 

Wat ik wil weten is: Hoelang is de bankafschrift met 18000 euro geldig voor het oprichten van een bv?

Of moet je op het moment van oprichten dat bedrag daadwerkelijk op de rekening hebben staan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hoeft niet per se een bedrag in euro's te zijn, mag ook uit goederen of een pand oid. komen. Het moet er op het moment van oprichten zijn, daarna wordt er niet op toegezien (je zou immers 1 euro verlies draaien en ineens geen bv meer mogen zijn! dat is dus niet zo).

 

Wat je men wel eens ziet doen is het zgn. 'kasrondje' = 18K lenen, BV oprichten, 18K terugbetalen. Dan heb je dus een BV met 18K schuld op de balans. Een makkelijke manier om de regel te omzeilen, maar niet aan te raden ivm. wanbeleid & hoofdelijke aansprakelijkheid bij een eventueel failissement.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0
Er liggen al jarenlang wetsvoorstellen om de 18K plicht af te schaffen.

Geen idee wat de huidige status is, maar als die 18K een probleem is kan je daar wellicht op wachten.

 

N.a.v. een tweet die wij kregen, is er contact geweest met het ministerie van Veiligheid en Justitie. 1 januari bleek niet haalbaar, dus is de termijn verschoven naar 1 juli 2012......

 

Zie: BV-recht wordt eenvoudiger en flexibeler. Geldt ook voor Nieuwe rechtsvorm personenvennootschap.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Wat prettig, zulke snelle reacties. Thanks!!

 

Het is niet zozeer dat ik rechtsbescherming zoek maar eigenlijk wel ideaal is. 120K winst zou heel mooi zijn maar zal zeker NOG niet (positive thinking)het geval zijn.

 

Ik kan nu een eenmanszaak (webshop) starten met mijn spaargeld. Klantenbestand en meer product kennis opbouwen. Dit wil ik dan binnen een jaar uitbreiden naar een daadwerkelijke winkel. Financiering nodig!

Voor zover ik weet kan ik dan de eerste 3 jaar geen financiering van de bank krijgen met een eenmanszaak. Volgens mij is het krijgen van financiering voor een bv makkelijker. klopt dat?

Om die reden lijkt het mij dus verstandig meteen met een bv te beginnen. Ook omdat mijn plannen nog in een vroeg stadium zijn zal ik de bv voorlopig nog laten slapen.

 

18K heb ik nu tot mijn beschikking maar heeft een ander doeleinde. Dus ja, het zou dan wel een "kasrondje" worden.

Het zou mooi zijn als de 18K plicht afgeschat zou worden. Moet ff nagaan in hoeverre ze zijn met die wetsvoorstellen. Zou dit in de nabij toekomst het geval zijn dan is de keuze nu makkelijk. Eenmanszaak dus!

 

Graag jullie mening.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er liggen al jarenlang wetsvoorstellen om de 18K plicht af te schaffen.

Geen idee wat de huidige status is, maar als die 18K een probleem is kan je daar wellicht op wachten.

 

N.a.v. een tweet die wij kregen, is er contact geweest met het ministerie van Veiligheid en Justitie. 1 januari bleek niet haalbaar, dus is de termijn verschoven naar 1 juli 2012......

 

Zie: BV-recht wordt eenvoudiger en flexibeler. Geldt ook voor Nieuwe rechtsvorm personenvennootschap.

 

Groet, Nynke

 

Dankje, zal ik zeker ff nagaan. Ben wel benieuwd welke andere voorwaarden ze zullen opborrelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je als BV makkelijker een lening krijgt. Het hangt toch af van wat voor plan je presenteert. Daarbij heeft een bank bij een BV minder mogelijkheden om geld terug te krijgen bij failissement, mede om die reden laten ze je vaak prive meetekenen.

 

 

Ok dat snap ik. Maar, stel nou dat mijn (kei van een) ondernemingsplan net zo goed is bij zowel een eenmanszaak als bij een bv.

In welk geval maak je dan meer kans op het krijgen van financiering?

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet kan ik dan de eerste 3 jaar geen financiering van de bank krijgen met een eenmanszaak. Volgens mij is het krijgen van financiering voor een bv makkelijker. klopt dat?

Om die reden lijkt het mij dus verstandig meteen met een bv te beginnen. Ook omdat mijn plannen nog in een vroeg stadium zijn zal ik de bv voorlopig nog laten slapen.

 

18K heb ik nu tot mijn beschikking maar heeft een ander doeleinde. Dus ja, het zou dan wel een "kasrondje" worden.

Het zou mooi zijn als de 18K plicht afgeschat zou worden. Moet ff nagaan in hoeverre ze zijn met die wetsvoorstellen. Zou dit in de nabij toekomst het geval zijn dan is de keuze nu makkelijk. Eenmanszaak dus!

 

Zakelijke financiering is voor een eenmanszaak vaak juist makkelijker te krijgen als voor een bv omdat je in de eenmanszaak ook prive aansprakelijk bent (hoofdelijke aansprakelijkheid). Terwijl bij financiering van een bv de bank zijn geld alleen kan verhalen op de bv en niet op jou prive. Nu is het tegenwoordig wel zo dat bij een startende bv de bank bijna altijd eist dat er prive meegetekend word voor de lening zodat je alsnog prive aansprakelijk bent.

 

Het is wel zo dat een ondernemer met eenmanszaak, voor prive doeleinden heel moeilijk financiering kan krijgen voor bijvoorbeeld een huis (hypotheek) daar komt die 3 jaar termijn vandaan. Als jij als prive persoon een huis wilt kopen en je bent ondernemer dan vraagt de bank over het algemeen 3 jaar cijfers op om te zien of je voldoende kredietwaardig bent.

 

Bij zakelijke financiering gaat het eerst en vooral om een goed ondernemingsplan en daarop beoordeeld de bank of ze willen financieren ongeacht of je starter bent of al langer onderneemt.

 

Die wetsvoorstellen zou ik maar lekker links laten liggen, we wachten al een jaar of 8 op deze aanpassing.. zal vast niet sneller gaan omdat jij opeens wilt gaan ondernemen ;D

 

Gewoon met een eenmanszaak beginnen en pas als de winst structureel (ruim) boven de 120.000 euro komt of de risico's van je onderneming opeens sterk wijzigen, dan word het intressant om naar een bv te gaan kijken.

Als starter zijn er in de inkomstenbelasting de nodige voordelen te behalen die je in de bv niet hebt. zonde om die te laten liggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Het lichtje is gaan branden. Nu snap ik waar ik dat 3 jaar termijn vandaan heb. Had het verkeerd geplaatst.

Maar bedankt voor de uitleg, het is nu helemaal duidelijk.

 

Als het zover is om naar een bv over te stappen zal ik wel ff gaan bellen met het ministerie van Veiligheid en Justitie, zodat ze er een beetje vaart in gaan zetten voor het afschaffen van de 18K plicht. Daar zullen heel wat mensen baat bij hebben!! :P

 

Iedereen bedankt voor jullie advies en meningen.

Heb mijn besluit genomen...............het wordt een eenmanszaak!!!!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.