• 0

Wel of niet prijzen inclusief bijkomende kosten weergeven

Beste mensen,

 

Er is inmiddels een flinke discussie gaande naar aanleiding van een onderzoek van de consumentenbond over grote verhuurbedrijven van vakantie accommodaties die prijzen aanbieden en dan bij reservering nog eens een hoop extra kosten in rekening brengen zoals kosten voor schoonmaak, toeristenbelasting, bedlinnen en boekingskosten. Vaak staan er ook allerlei vinkjes aan waardoor mensen aan allerlei nevenkosten vast zitten zoals een annuleringsverzekering.

 

Nu ben ik een klein verhuurbedrijfje en ik ben ook daadwerkelijk beheerder van de huizen. Wie bij ons boekt wordt ook door mij of mijn collega persoonlijk ontvangen. De huizen die wij verhuren worden ook door een aantal grote verhuurbedrijven aangeboden die puur en alleen als boekingskantoor fungeren. Wij blijven altijd beheerder en ontvangen persoonlijk alle gasten.

 

Onze prijzen zijn altijd inclusief toeristenbelasting, maar exclusief kosten voor de verplichte eindschoonmaak en een klein bedrag aan boekingskosten. Eerst rekende ik daar niets voor, maar iedereen doet het en soms moet je er echt op toeleggen als er een annulering komt bijvoorbeeld. Wij hebben geen vinkjes die altijd aan staan. Mensen kunnen kiezen voor extra's zoals een annuleringsverzekering, bedlinnen, badlinnen, ontbijt of fietshuur.

 

Onze verhuurprijzen zijn exact gelijk aan die van de grote verhuurbedrijven voor dezelfde huizen. Zij rekenen een verplichte schadeverzekering bij de huurprijs. Kosten voor eindschoonmaak zijn apart vermeld. De boekingskosten zijn bij deze bedrijven bijna 3 keer zo hoog als bij mij.

 

Gezien de discussie over prijzen inclusief alle kosten ben ik er hard over aan het nadenken om per 2012 als een van de eerste in Nederland de prijzen inclusief alles op mijn site te zetten. Dat worden dan hogere bedragen, maar daar komt dan ook niets meer bij. Alleen bedlinnen blijft bij ons een keuze. Mensen kunnen zelf bedlinnen en/of handdoeken meenemen of bij ons huren tegen een vast bedrag. Dit zijn dus geen verplichte kosten. Net zomin de annuleringsverzekering, fietshuur of ontbijt. Dat blijven vrijwillige keuzes. Wel is de einschoonmaak verplicht, een kleine bijdrage aan boekingskosten en eventueel ook de schadeverzekering. Hier twijfel ik nog aan.

 

Mijn vraag is of het verstandig is om als eerste met de inclusief alles prijzen te komen of juist nog te wachten. Ik zou het zelf graag willen omdat het veel duidelijker is. Ik zal dan heel duidelijk op de site vermelden dat alles inclusief is. Maar de prijzen liggen dan op het eerste gezicht wel een stukje hoger.

 

Wat is wijsheid? Nog even de discussie en eventuele proefrechtzaak afwachten of de eerste zijn die dit gaat doen?

 

Graag uw marketing en PR visie in deze.

 

Met vriendelijke groet,

 

Digna van den Broek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi!

 

Tja.... keuzes....

Wat ik wel appart zou houden is de toeristenbelasting omdat je door ook helemaal geen invloed op hebt.

 

Daarbij kan je -als je reserveringskosten inderdaad veel lager zijn- dit juist ook vermelden, maar dan grooots! zo valt het de 'boeker' goed op...

 

suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Toeristenbelasting is bij ons altijd inclusief omdat de eigenaren van de huizen dit betalen. Dit zit dus niet in de huur. De huizen zijn allemaal verkocht aan verschillende eigenaren.

 

Des te meer reden om deze 'kosten' appart te noemen?

 

Maar ik heb met veel plezier mijn mening gegeven hoor, doei!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Misschien begrijpen we elkaar niet goed.

 

De kosten voor toeristenbelasting kan en wil ik niet apart benoemen. De huurders betalen dit niet. De kosten voor TB komen voor rekening van de eigenaren. Voor huurders heet dit inclusief. Zodra je het gaat benoemen denken ze dat ze het moeten betalen.

 

Bij ons is het zo dat de registers voor de TB door ons worden ingevuld. Aan het eind van het jaar gaat dit naar de gemeente die de aanslag aan de eigenaar van het huis op legt. Dit gaat dus af van zijn netto verhuur opbrengsten. De gasten merken hier dus niets van.

 

Maar mijn vraag is eigenlijk wat is Marketing technisch wijsheid. Prijzen wel of niet inclusief bijkomende kosten op de site zetten? Dus alles inclusief of alles apart. Dat ene segment TB heeft er in dit geval niet echt iets mee te maken.

 

Maar toch bedankt.

Digna

Link naar reactie
  • 0

Misschien begrijpen we elkaar niet goed.

 

De kosten voor toeristenbelasting kan en wil ik niet apart benoemen. De huurders betalen dit niet. De kosten voor TB komen voor rekening van de eigenaren. Voor huurders heet dit inclusief. Zodra je het gaat benoemen denken ze dat ze het moeten betalen.

 

Bij ons is het zo dat de registers voor de TB door ons worden ingevuld. Aan het eind van het jaar gaat dit naar de gemeente die de aanslag aan de eigenaar van het huis op legt. Dit gaat dus af van zijn netto verhuur opbrengsten. De gasten merken hier dus niets van.

 

Maar mijn vraag is eigenlijk wat is Marketing technisch wijsheid. Prijzen wel of niet inclusief bijkomende kosten op de site zetten? Dus alles inclusief of alles apart. Dat ene segment TB heeft er in dit geval niet echt iets mee te maken.

 

Maar toch bedankt.

Digna

 

Nou het heeft er wel mee / ook te maken (punt!) zo kan je lagere eerste lijnsprijzen aanbieden (punt!) is toch ook je marketing bla bla?

 

Dan snappen wij elkaar inderdaad niet. Ik wil dit niet snappen als je alle kosten inclusief wilt maken, ik wil helemaal geen fiets en al helemaal geen fietskaart en zeker geen huis waar ik een paar duizend kinderen in kan plaatsen.

 

Misschien kan je de vraag wat concreter of duidelijker maken? Je wilt een prijs inclusief schoonmaak en reserveringskosten? nou volgens mij ben je dan echt niet de eerste!

 

update ff snel google en ik zie http://www.bungalowtrips.nl/

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Wat is marketingtechnisch wijsheid? Goeie vraag. Kijk eens naar accommodaties die de bijkomende kosten apart vermelden en vergelijk deze eens qua boekingen met degene die inclusief prijzen hanteren. In mijn omgeving kan ik goed vergelijken en ook - of met name - de duurdere accommodatie met nog eens diverse toeslagen voor eindschoonmaak, linnenpakketten, energie, etc... zit altijd zo'n vier maanden vooruit volgeboekt.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel als eerste van de die verhuurbedrijven die onze huizen aanbieden. Natuurlijk wordt er gestunt. Maar over het algemeen staan alle prijzen op alle grote aanbieders zonder bijkomende kosten. Daar gaat de hele discussie van de consumentenbond en Tros Radar nu juist over. Er staan hele lage stuntprijzen op de websites en als mensen gaan boeken komt er nog van alles bij. Ik wil graag een all in prijs gaan stellen, maar ik vraag me af of dat in het kader van de commercie wel verstandig is. Kijken mensen inderdaad naar de goedkope aanbieders en betalen ze dan alsnog alle bijkomende kosten of vinden ze juist een hogere, inclusief alles prijs aantrekkelijker?

 

Ik ben geen marketing kundige. Vandaar dat ik deze vraag hier stel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marketing is juist het inspelen op de behoefte in de markt. Lokken met stuntprijsjes en dan met allerlei onverwachte, bijkomende kosten op de proppen komen is afkeurenswaardig en volgens mij ook allang verboden.

 

Maar duidelijkheid over prijzen is juist toegestaan, bijvoorbeeld: in de zomer is een vakantieverblijf vanzelfsprekend hoger geprijsd, omdat de vraag dit rechtvaardigt. In de winter is de prijs wellicht lager, maar is een energietoeslag logisch. En net zoals een ondernemer doorgeefluik is voor de BTW, is de recreatie-ondernemer dit ook voor de toeristenbelasting, dus die kosten apart in rekening brengen, is ook te verdedigen, al is dat bij B2C (voor BTW en TB) niet verplicht. Duidelijkheid voor alles dus, een te rechtvaardigen prijs zonder verborgen kosten e.d., dat zal in de markt gewaardeerd worden.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Tja verborgen kosten zijn het ook weer niet, want bij de omschrijvingen staat duidelijk kosten voor eindschoonmaak en boekingskosten. Het is een erg moeilijke markt. Mensen kijken natuurlijk ook naar wat er in de omgeving te doen is en wat er op de parken allemaal is.

 

Mijn voorkeur neigt sterk naar prijzen inclusief bijkomende kosten. Dat lijkt dan in eerste instantie duurder, maar is uiteindelijk hetzelfde als de andere aanbieders. Ik ga dan dus voor duidelijkheid en niet voor achteraf bijkomende kosten en het lijkt me dat dit uiteindelijk gewaardeerd wordt. De boekingskosten blijven bij mij laag en dat zal dan uiteindelijk een verschil in prijzen opleveren in mijn voordeel.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, als dat jouw conclusie nu is, moet je dat doen. De markt reageert wel en dan kun je zien of je gelijk had.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Is voor je klanten die op zoek zijn naar een leuk en betaalbaar huis dan ook meteen duidelijk op de sites van de verhuurbedrijven dat bij deze huizen alle extra kosten inbegrepen zijn? Anders lijkt het me dat je je enorm uit de markt gaat prijzen als je concurrenten dit niet doen.

 

Vrij veel mensen lijken toch nog op prijs te zoeken en sorteren op prijs van laag naar hoog. Wanneer er in het overzicht bij je verhuurpartners dan niet duidelijk is dat ze per saldo misschien goedkoper uit zijn bij jou lijkt het me dat veel mensen al niet tot klikken op jouw aanbod over zullen gaan.

 

Op je eigen site heb je natuurlijk volledig in de hand hoe je dit communiceert. Duidelijkheid is geweldig, maar is het niet zo dat veel mensen boekingskosten/bedlinnen etc al als extra post bovenop de prijs rekenen? Ik moet bekennen niet zo'n fan van Center Parcs en dergelijke te zijn, maar wanneer ik me tot zoiets heb laten overhalen reken ik er zelf al een x-bedrag bovenop. Als dan in de overzichten van de verhuurders niet duidelijk is dat dit er al bij zit zouden mensen misschien onnodig afgeschrikt worden.

Link naar reactie
  • 0

Toeristenbelasting is bij ons altijd inclusief omdat de eigenaren van de huizen dit betalen. Dit zit dus niet in de huur. De huizen zijn allemaal verkocht aan verschillende eigenaren.

 

Des te meer reden om deze 'kosten' appart te noemen?

 

Maar ik heb met veel plezier mijn mening gegeven hoor, doei!

 

Euuhhh....Knorremans..... wat zat je nu eigenlijk dwars ? Ik snap je reactie niet ? ???

Link naar reactie
  • 0

Toeristenbelasting is bij ons altijd inclusief omdat de eigenaren van de huizen dit betalen. Dit zit dus niet in de huur. De huizen zijn allemaal verkocht aan verschillende eigenaren.

 

Des te meer reden om deze 'kosten' appart te noemen?

 

Maar ik heb met veel plezier mijn mening gegeven hoor, doei!

 

Euuhhh....Knorremans..... wat zat je nu eigenlijk dwars ? Ik snap je reactie niet ? ???

 

Er zit me helemaal niets dwars... ik geef ook geen kneuzen! (en je mag ook gewoon mijn naam gebruiken hoor)

 

Misschien kan je een onderbouwing geven?

 

Wat ik wel vind is dat als er een vraag gesteld word en mensen in het algemeen geven tips en adviezen (en nou ben ik net de domste op internet/travel) je op zijn minst fatsoen op kan brengen om iets van een dank uit te spreken. Verder, als je verder kijkt, kan je zien dat alles NEE is.... nou prima dan!

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dag beste Iwan,

 

Even heel kort (sta op punt weer weg te gaan)

 

- ik geef ook geen kneuzen ! Ik waardeer iedere reactie op dit forum, die kneus was dus ook niet van mij

- Knorrepot was cynisch bedoelt, ik had beter een extra smiley kunnen gebruiken, dus excuses.

- Ik vond je reactie apart na 1 opmerking en dat ben ik van jou niet gewend, want ik ken je experise !

 

Nog een fijne avond, ik ga er nog even tussenuit met de kids !

Link naar reactie
  • 0

Dag beste Iwan,

 

Even heel kort (sta op punt weer weg te gaan)

 

- ik geef ook geen kneuzen ! Ik waardeer iedere reactie op dit forum, die kneus was dus ook niet van mij

- Knorrepot was cynisch bedoelt, ik had beter een extra smiley kunnen gebruiken, dus excuses.

- Ik vond je reactie apart na 1 opmerking en dat ben ik van jou niet gewend, want ik ken je experise !

 

Nog een fijne avond, ik ga er nog even tussenuit met de kids !

 

Wel zo netjes om ff te antwoorden:

EN MENSCHEN LEES DIT EENS GOED

 

- Heel goed dat je hiervoor geen kneuzen geeft

- Knorrepot mag hoor! Al knorremans toch wat prettiger klinkt :P

- Het was niet 1 opmerking, het was een hele goede opmerking die heel goed naar de consument gebracht kan worden; als een gemeente een extra belasting bedenkt / toeristenbelasting aanpast is dit duidelijk/verklaarbaar en begrijpelijk voor de consument hiermee krijg je 1) een lagere prijs EN toch eerlijk en duidelijk 2) het zijn geen verborgen kosten waar de consument later van schikt, hotels.com en alle andere clubs in deze handel doen niet anders (deze belastingen mag je ook gewoon doorbelasten) 3) later een briefje van wilt u nog ff extra bij-betalen is pas vervelend (voor je naam)

 

Als TS dan zegt "we doen het zo PUNT" dan heeft het geen zin om hier een vraag te stellen of een mening te vragen temeer omdat het verder gaat dan prijsstelling of marketing, dit heeft direct invloed op resultaat en geloofwaardigheid van TS; Toeristenbelastingen gaan per persoon! Ergo, als ik heen hutje huur voor 1 persoon zal er minder belastingen moeten worden afgedragen dan ik een (1) hutje huur voor 1123 volwassenen en 4300 kinderen (want dat laat de website ook toe) maar ook anders als ik zo'n hutje bezet met 3 volwassenen en 4 kinderen..... dus dit klopt niet

 

Zo....

En dan wens ik ieder een heerlijke dag en hoop ik dat je ook gisteren genoten hebt van de kidz, kort gezegd doei! Hihi

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.