• 0

Planning en checklist jaarafsluiting

Beste Boekhoud Wizzards :)

 

Wat mij opvalt, is dat er weinig of geen literatuur aanwezig is waarin op een duidelijke manier wordt uitgelegd welke stappen je dient te nemen om je jaar af te sluiten voor de boekhouding. Zelf ben ik niet werkzaam op de boekhouding, maar elk jaar hoor ik indirect hoe druk de boekhouding bezig is om A: de planning op te stellen en B. de te nemen stappen.

 

En elk jaar verneem ik geluiden dat afdeling boekhouding ah einde jaar "gestressed" vragen het bedrijf blijft insturen.

 

Om eerlijk te zijn ben ik nu op het punt gekomen dat het nu voor eens en altijd afgelopen moet zijn met het gestressed en dat het volgens mij te plannen is!

 

Mijn vraag aan jullie is ook: "Is er ergens een to the point literatuur. die de stappen in de jaarafsluiting beschrijft?" Zodat ik deze aan de collega's kan laten zien.

 

Tips zijn ook welkom. Gaarne reacties van personen die geen commerciële belangen bij hebben.

 

TEr info: Er worden geen projecten uitgevoerd.

 

Groet,

Lucien

 

 

mod-edit: hoofdletters uit titel verwijderd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja...wat wil je nu weten ? Wanneer de boekhouding einde van het jaar gestressed vragen begint rond te gooien, hebben zo óf te weinig, óf te veel gedronken.... ;D

 

En waarom stress ? Ik heb vroeger een ouderwetse stenen winkel gehad en zo pak m beet, 3 januari gingen wij ouderwets 2 dagen balansen. Grote potten koffie en pannen vol soep, paar flessen wijn en wat kratten bier. Heerlijke 2 dagen ! Je moet rot werk leuk zien te maken denk ik dan.

 

Na het (handmatige) tellen was ik nog dagenlang bezig alles in een excel sheetje in te voeren en alles ging door naar de boekhouder.

 

De stress kwam dan pas.... wachten op de jaarcijfers. En inderdaad, tussentijds pakken we dan een borrel ! ;D

Link naar reactie
  • 0

Voor het zgn. jaarwerk kan onderscheid gemaakt worden in zaken die al gedaan kunnen worden en zaken die moeten wachten tot de tijd daar is.

 

Onder zaken die al gedaan kunnen worden vallen b.v. maken van specificaties; doorlopen van de grootboekrekeningen om te bezien of alle boekingen op de goede rekening staan; controles als heb ik van de periodieke boekingen alles (12 salarisboekingen; 12 maandelijkse afschrijvingsboekingen, etc.).

 

Denk b.v. ook aan het klaarmaken van de layout van het jaarverslag zoals vergelijkende cijfers vorig jaar; stukken er uit die niet relevant meer zijn voor dit jaar; mogelijk al stukken tekst die belangrijke te bespreken zaken van dit jaar betreffen; etc.

 

Zorg er voor dat op het moment van aanvang van het jaarwerk alle zaken die eerder gedaan kunnen worden inderdaad gedaan zijn. In zo'n situatie is het rondmaken van de laatste zaken (bepalen transitoria, vaststellen balansposten en resultaten e.d.) "a piece of cake" en kan gemakkelijk worden gedaan naast de dagelijkse gang van zaken.

 

Devies derhalve: verdeel en heers!!

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Lucien

 

Het gestress komt vaak voort uit zogenaamde vraagposten. Transacties waarvan niet duidelijk is hoe die geboekt moeten worden. Ik zou bij de afdeling boekhouding erin stampen dat vraagposten niet opgespaard worden tot einde jaar, maar gewoon aangekaart moeten worden zodra ze voorbij komen. En stamp dan bij de afdelingshoofden erin dat ze die vragen serieus nemen en beantwoorden ipv op de lange baan te schuiven.

 

Dat zal al flink wat stress wegnemen.

 

Voorts zal er niet echt een noodzaak zijn om de jaarafsluiting op een bepaalde wijze vorm te geven. Iedereen heeft zijn taken en voert die in chronologische orde uit. Als je last hebt van bottlenecks vraag dan de boekhouding om aan te geven op welke momenten ze klem zitten. Zit persoon A te wachten op persoon B omdat B zit te wachten op C? Maak dat inzichtelijk door het simpelweg te vragen aan ze en probeer dan te stroomlijnen zodat kneltijd tot een minimum beperkt wordt.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.