• 0

Claim na foute levering

Hallo allemaal,

 

Ik ben redelijk nieuw hier op het forum, maar heb meteen een vrij delicate kwestie.

 

Wij verkopen partijen via onze website, evenals grotere partijen aan een aantal goede klanten.

 

Nu hebben wij een tijd geleden bij een voor ons nieuwe leverancier onze producten gekocht en direct keer laten leveren bij de warehouser van onze klant. Normaliter verloopt dat via ons, echter door tijdsdruk is in overleg besloten het rechtstreeks af te sturen.

 

Het ging om 1 product waarvan 200 stuks. Deze producten zijn verkocht aan 200 consumenten op 200 verschillende adressen.

Door een aantal fouten bij onze leverancier of de transporteur van onze leverancier zijn de spullen veel te laat binnen gekomen bij onze klant.

Deze heeft besloten om de waren meteen naar de eindklant te sturen(ca 200 stuks). Ze controleren of het ordernummer matcht, de producten in goede staat aankomen, de aantallen kloppen, maar niet inhoudelijk de producten zelf.

 

Ok, te late levering, maar in ieder geval opgelost was vanuit ons de gedachte, maar niks is minder waar. Onze leverancier heeft een totaal ander product afgestuurd! Totale paniek in de tent, logisch aangezien het reeds bij 200 consumenten lag!

 

We hebben onze leverancier hiermee geconfronteerd. De leverancier heeft meteen beloofd direct actie te ondernemen en dezelfde dag alsnog de juiste producten af te sturen. We hebben nadien besproken met onze klant dat de consumenten dit product mochten houden als goedmaker. Een dag later gaf de leverancier aan de spullen eerst terug te willen, alvorens hij nieuwe zou afsturen! We hebben hem verteld dat dit lastig is en zeer prijzig gezien deze door heel het land liggen. We hebben voorgesteld deze producten alsnog erbij te willen betalen als de nieuwe producten maar zsm geleverd worden. Ok, dit zou hij verzorgen. Na twee dagen zouden de producten eindelijk onderweg zijn, krijg ik een email dat ze de producten niet meer op voorraad hebben en voorlopig ook niet meer binnenkomen. Einde raad hebben we de producten in Nederland kunnen vinden waar we ze duurder hebben moeten inkopen als onze verkoopprijs aan de klant betrof. Alles voor onze klanten! Wel hebben we onze oorspronkelijke leverancier via email aansprakelijk gesteld voor de schade die uit de foutlevering die hij heeft gedaan. Schending van merk imago van onze klant nog niet meegerekend! Twee weken later ontvingen we zijn nieuwsbrief waar het product weer in stond!

 

Uiteindelijk zijn de kosten vrij hoog opgelopen en hebben we deze als claim bij onze leverancier neer gelegd. Deze weigert te betalen en stuurt ons zelfs een rekening voor de fout geleverde producten met de melding dat we welliswaar de eerste rekening betaald hebben (nog steeds geen waren ontvangen, deze willen we ook niet meer), maar dat we voor de verkeerd afgestuurde producten nog niks betaald hebben. Het gaat mij niet om een flink bedrag te incasseren, maar delen in de kosten voor de door hem gemaakte fouten lijkt me niet meer dan normaal.

 

Ik heb hem twee keer een aanmaning gestuurd omtrent de faktuur/claim die we hem hebben gestuurd, en ben nu van plan deze aan een incasso bureau te geven. Hoe sterk staan wij hier in? heeft iemand misschien nog tips?

 

De leukste partijhandel, nu binnen handbereik! Alle partijen 100 euro! www.100europartijen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lang verhaal, met een korte reactie.

 

Jij hebt een rekening gestuurd voor geleden schade, dit is een juridische claim en geen opeisbare schuld die door een incassobureau kan worden geïncasseerd. er is geen overeenkomst gesloten (zoals bij een normale verkoop), jij hebt eenzijdig schade geclaimd die ongetwijfeld door je tegenpartij betwist word. Je zult ofwel opnieuw met de leverancier moeten gaan onderhandelen ofwel met een advocaat een vordering op gaan stellen en hun aanvullende facturen afwijzen en zo nodig een kort geding starten om je schade vergoed te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Branco,

 

Ik vermoed dat in de leveringsvoorwaarden van jouw leverancier staat dat je de producten bij ontvangst dient te controleren en dan binnen x dagen moet reageren bij onjuiste levering, beschadiging, etc. en dan de leverancier de gelegenheid moet geven om zijn fout binnen een redelijke termijn te herstellen.

 

Die stap is hier overgeslagen. Ik lees uit je verhaal niet of je bij het eerste contact hierover iets hebt aangegeven of afgesproken over retournering van de onjuiste levering. Zo niet, dan ben jij dus met je klant overeengekomen dat hun eindklanten het verkeerde product mochten houden, zonder dat je daar "rugdekking" van jouw leverancier voor had. Dat geldt wellicht ook voor jouw actie om het product elders tegen een hogere inkoopprijs te betrekken.

 

Wat staat er trouwens in jouw leveringsvoorwaarden over controle van de levering door jouw klant?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

ik heb even op je site gekeken en zie de prijzen van een partij.... mag ik vragen hoe groot of beter laag bedrag het gaat?

Misschien moet je je gevoel en principes even uitschakelen (hoe lastig dan ook) en afwegen of je de risico's / kosten / energie hier in wilt stoppen?

 

Misschien ff om de tafel en samen een oplossing zoeken? Dit bevestigen en levering direct?

 

Suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

hoezo fout product? de consument heeft dat product toch uiteindelijk zelf uitgezocht in de winkel toch en wilde dat product dus kennelijk toch hebben.

 

Of was het een internet shop waarbij mensen wat ebsteld hebben en uiteindelijk allemaal een totaal ander product thuisgestuurd gekregen hebben?

 

van jullie (leverancier) natuurlijk slordig, maar ook van de ontvangende partij dat die op geen enkel moment de inhoud gecontroleerd heeft.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de reacties.

 

Om even feedback te geven in de hoop zo toch wat verder te komen:

 

Vossie: in principe gaat het om een product wat online aangeboden werd, waar consumenten een totaal ander product thuis hebben gekregen helaas...

 

Iwan: 100europartijen is in principer opgericht voor startende ondernemers. Het is een website waar beginnende bedrijven voor een betrekkelijk laag bedrag een leuk trendy assortiment samen kunnen stellen. Wij zijn ook steeds op zoek naar leuke nieuwe producten waardoor we onze belofte hoog kunnen houden. Echter hebben wij gezien dat er aan een aantal van onze producten ook behoefte was bij bestaande bedrijven. Hier zijn wij natuurlijk op ingesprongen. Hier komen dus wel degelijk hogere bedragen uit.

 

John: Wat betreft de algemene voorwaarden/leveringsvoorwaarden, dat kan ik me heel goed voorstellen. Echter hebben wij hem de kans gegeven, maar heeft hij deze niet gegrepen. In eerste instantie had hij nog voorraad en zou het binnen 1 dag afsturen, 3 dagen later heeft hij geen voorraad meer. Helaas heb ik hier in het eerste contact hier weinig over gemeld. Maar het feit dat hij het niet weet te corrigeren wil toch niet zeggen dat hij ons zo in de ..... kan laten zakken? Gevoelsmatig moet hij zijn fout corrigeren, en zijn wij niet de aangewzen persoon dit te doen?

Wat betreft de rugdekking, deze hebben wij inderdaad niet gehad. Maar wij hebben natuurlijk 1 doel voor ogen, er is een iemand die niet de dupe mag worden van het geheel, dat is onze klant. Wij maken een belofte, dus wij zorgen ook dat we deze na komen.

 

Roel: Als hetr inderdaad waar is wat jij zegt, dan ben ik bang dat we ons er bij neer moeten gaan leggen. Voor ons, en ik denk niet alleen voor ons is het te claimen bedrag(lees schade die wij opgelopen hebben) een behoorlijk bedrag.

 

Ik ben me bewust van het feit dat we een moeilijke situatie hebben, maar helaas staan we er op dit moment zo voor...

 

 

De leukste partijhandel, nu binnen handbereik! Alle partijen 100 euro! www.100europartijen.nl

Link naar reactie
  • 0

In princiepe is jouw leverancier van de producten enkel aansprakelijk voor de fout geleverde produkten. Alle hierverder uitvloeiende schade die door nemen risico's van jullie eigen kant zijn ontstaan zijn dus ook voor eigen rekening.

 

Het enige wat je kunt aanvechten zijn de 200 fout geleverde produken, waarbij de leverancier weer het recht heeft binnen redelijke termijn vervangende produkten te leveren. Hij is niet aansprakelijk voor verzendkosten en kosten voor terugnamen bij klanten, hiervoor ben jij, als importeur (neem ik even aan dat je importeur bent) aansprakelijk.

 

Dat je toegeeft dat je risico's nam maar de gevolgen niet kon overzien is nog geen reden om dan bij de producent aanspraak te maken op schade die jij hierdoor hebt opgelopen.

 

Kortom, het beste scenario is dat je een refund kan krijgen van de leverancier, maar hij mag/zal dan vragen om retour produkten.

 

Alles bij elkaar, als de schade meevalt, zou ik gewoon mijn verlies nemen en niet de advokaten spekken want meer zit er gewoon niet in. Een goede advokaat zal dit je direkt vertellen.

Link naar reactie
  • 0

We hebben het verhaal nu geheel uit handen gegeven.

 

We bleven van de desbetreffende leverancier aanmaninge krijgen voor de verkeerd geleverde producten terwijl wij reeds een hoger bedrag aan hun over gemaakt hebben en daar nog nooit iets voor terug gezien hebben.

 

Ben benieuwd.

De leukste partijhandel, nu binnen handbereik! Alle partijen 100 euro! www.100europartijen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.