• 0

URL: .com of toch .nl

Prachtproduct gevonden en dan nu mijn tweede webwinkel beginnen!

Tot dusver heb ik een aantal .nl websites en twee .be's, de url is alle gevallen 'seo vriendelijk'.

Voor de nieuwe webwinkel url is seo vriendelijkheid ook een vereiste.

Nu zijn de meest voor de hand liggende namen bij .nl al vastgelegd, voor .com is dit echter niet het geval.

Sterker nog, de productnaam.com is zelfs nog vrij.

Voorlopig wil ik mij echter eerst op de Nederlandse markt richten.

 

Wat is wijsheid, een lange .nl url of toch een simpele en duidelijke .com?

Indexeert google.nl een .com hoger of lager dan een .nl?

Zijn mensen geneigd sneller te bestellen bij een .nl dan bij een .com?

 

 

 

www.pedicuremotoren.nl, https://electricnailfiles.co.uk, www.rentindicator.com, www.brewto.eu

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Precies wat Frans zegt. Qua betrouwbaarheid zie ik niet erg veel verschil, ligt ook vooral aan hoe je de site insteekt.

 

Zou zuur zijn als het over 2 jaar super loopt, en een domainsquater je .com ingepikt heeft, dat wil je voor dat tientje in het jaar natuurlijk ook niet zien gebeuren ;)

Link naar reactie
  • 0

Zo zie je maar weer, haastige spoed is zelden goed.

 

In dat geval zou ik sowieso de .com naam vastleggen, zelf heb ik een lichte voorkeur voor .nl, hoe staat het met die .nl domeinnaam? Is productnaam.nl in gebruik of beschikbaar ter overname? Qua Google indexering zal het weinig uitmaken mits je een site op de juist manier doorstuurt.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt kans dat klanten die terug willen komen per ongeluk naar .nl ipv .com gaan, hoewel ik twijfel in hoeverre mensen tegenwoordig nog domeinnaam intypen. Als je de site uiteindelijk in meerdere talen wil is het goed als je verschillende domeinnamen neem, je zou dan .eu voor Nederlandstalige en .com voor Engelstalige kunnen gebruiken.

 

Voor de rest zou ik kijken hoe goed de domeinnaam is, als hij echt heel goed is zou ik toch voor de .com gaan, met eventueel pogingen om de .nl over te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Juiste titel zou hier tld: .com of .nl moeten zijn.

 

Waarom is de .be hier niet meer van toepassing? Of meervouden als je meerdere artikelen of types van één productsoort verkoopt? Is de productnaam Nederlands of (deels) Engels? De domeinnaam met het meest gewenste tld zou hier idealiter mee moeten matchen. Niet zo zeer voor seo, maar wel naamtechnisch. Bijvoorbeeld klompen.nl of joysticks.com.

 

De domeinnaam in je HL-handtekening is daarnaast mogelijk te nauw als je moet concurreren met importeurs of groothandels met een goed assortiment, merk-, marketing- en servicebeleid. Staar je daarom niet blind op alleen een beschrijvende domeinnaam. Bekijk ook de mogelijkheid om een stapje hoger in bijvoorbeeld productcategorieën te denken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

De productnaam is in elke taal weer verschillend, (VB: brood, bread, pain), met de .com domeinnaam kan ik de NL/BE markt op.

Aangezien ik bij de .com tld (waar staat tld voor?) brood.com kan krijgen en bij de .nl debroodspeciaalzaak.nl ga ik voor de .com.

 

Wat mij wel opvalt bij google.nl is dat er weinig .com resultaten verschijnen in de organische zoekresultaten.

Weten jullie zeker dat een .com tld geen verschil maakt met een .nl?

 

 

www.pedicuremotoren.nl, https://electricnailfiles.co.uk, www.rentindicator.com, www.brewto.eu

Link naar reactie
  • 0

Wat mij wel opvalt bij google.nl is dat er weinig .com resultaten verschijnen in de organische zoekresultaten.

Weten jullie zeker dat een .com tld geen verschil maakt met een .nl?

Dat is zeker.

 

Google kijkt naar de inhoud van de site, niet naar de naam of extensie. De .com extensie wordt veel gebruikt door sites die niet uit Nederland komen. Sites die niet in het Nederlands geschreven staan komen niet snel naar boven in de Nederlandse Google. Sites die .nl als TLD hebben zijn vaak ook in het Nederlands geschreven en komen zodoende vaker boven. Dat heeft dus met de taal en inhoud van de site te maken, niet met de TLD.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij wel opvalt bij google.nl is dat er weinig .com resultaten verschijnen in de organische zoekresultaten.

Weten jullie zeker dat een .com tld geen verschil maakt met een .nl?

 

 

Valt mij ook op! Sterker nog, mijn onderbuikgevoel zegt dat google je vanaf google.nl liever naar .nl-adressen stuurt...

Is een synoniem of zelfs een nietszeggende naam geen optie om toch voor .nl te kunnen kiezen?

Internetstad - Voor voordelige domeinnaam registratie en betrouwbare webhosting!

Link naar reactie
  • 0

Jullie halen oorzaak en gevolg door elkaar.

 

Oorzaak: Nederlandse websites hebben meestal een .nl extensie.

Gevolg: Er staan meer .nl extensies in Google.nl.

 

Wat dacht je van een bol.com of van mijn site? Beide zijn een .com en prima vertegenwoordigd in Google.

 

En denk er eens verder over na. Waarom zou Google iets subjectiefs als de extensie laten meewegen in hoe hoog de site in de resultaten terecht komt? Het is voor Google en voor haar bezoekers toch veel belangrijker dat ze een site vinden met informatie (ook wel inhoud of content genoemd) waar ze echt iets aan hebben?

Link naar reactie
  • 0

Overigens wel van belang voor je vindbaarheid als je een .com .net of ander niet land gerelateerde extensie kiest, is de lokatie van je server.

 

Bij niet land gerelateerd domeinextensies is de serverlocatie wel van belang voor je vindbaarheid.

 

M.a.w. als je met een .com gevonden wil worden in Nederland, is het beter om je server in Nederland te hosten. Bij een .nl domein is dat veel minder (of niet aantoonbaar) van belang.

 

Je zou dus kunnen stellen dat zoekmachines steeds proberen te bepalen voor welke land de zoek resultaten meer relevant zijn. Voor een deel gebeurt dat dus al door de content (lees: taal). Een andere factor is de domein extensie: .nl .be bijvoorbeeld. Maar als de extensie algemeen is zoals .com .net .org - kijken zoekmachines ook naar het ip adres van de server.

 

Kijk ook op: http://blog.creative-seo.co.uk/search_engine_optimisation/matt-cutts-confirms-that-server-geographic-location-affects-seo.php

www.unboundvr.nl - Virtual Reality Brillen en meer

www.cart2quote.com - Magento Offerte Module

www.batao.nl - Wij bouwen Magento Webshops

Link naar reactie
  • 0

De extensie maakt qua vindbaarheid niet echt veel uit. org/com/info/net je kan zelfs met een .gr scoren. Het gaat erom in welke taal de inhoud is.

 

Wat is wijsheid, een lange .nl url of toch een simpele en duidelijke .com? Ga voor een .com

Indexeert google.nl een .com hoger of lager dan een .nl? Dat is nog niet bekend?

Zijn mensen geneigd sneller te bestellen bij een .nl dan bij een .com? Een .nl geeft toch extra vertrouwen.

 

 

Wil jij ook een glooge top 10 positie? Ja? Wacht dan niet langer...er zijn maar 10 plekken te vergeven!

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je sterk aan om voor de (langere) .nl-domeinnaam te kiezen. De reden hiervoor: naar mijn ervaring onthoudt de gemiddelde Nederlander van een domeinnaam slechts de tekst, en gaat er daarbij simpelweg vanuit dat daar ".nl" op volgt. Dat zorgt ervoor dat mond tot mond reclame (zeer belangrijk voor je omzet), ineffectief wordt.

 

Simpel gezegd: mensen zullen na een positieve ervaring met Paraplu.com, op straat doodleuk vertellen dat Paraplu.nl hen zo goed bevallen is. Of ze hebben het wel over Paraplu.com, maar de toehoorder surft vervolgens naar de .nl-variant. Zonde!

 

Zoals hierboven ook al wordt aangeraden, is het natuurlijk wel altijd slim om goede .com-domeinnamen te claimen en te forwarden naar je hoofddomeinnaam. Zorg er daarbij wel voor, dat je dit doet op een SEO-vriendelijke wijze (dus een forward met gebruik van bijvoorbeeld .htaccess), omdat anders Google het idee kan krijgen dat er meerdere websites bestaan met dezelfde inhoud. Dat levert strafpunten op, die je plaats in de zoekresultaten negatief kunnen beïnvloeden.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij wel opvalt bij google.nl is dat er weinig .com resultaten verschijnen in de organische zoekresultaten.

Weten jullie zeker dat een .com tld geen verschil maakt met een .nl?

Dat is zeker.

 

Google kijkt naar de inhoud van de site, niet naar de naam of extensie. De .com extensie wordt veel gebruikt door sites die niet uit Nederland komen. Sites die niet in het Nederlands geschreven staan komen niet snel naar boven in de Nederlandse Google. Sites die .nl als TLD hebben zijn vaak ook in het Nederlands geschreven en komen zodoende vaker boven. Dat heeft dus met de taal en inhoud van de site te maken, niet met de TLD.

 

Dat is onjuist. De naam van de website is bijzonder belangrijk. Google hecht veel waarde aan keywords in de URL. En dan met name dus ook binnen de naam van de website. Het is tenslotte een sterke indicatie dat de website daadwerkelijk gaat over het onderwerp waar op gezocht wordt. Daarnaast kijkt google wel degelijk naar de geografische ligging van websites. Een server in het buitenland kan dus al een negatief resultaat hebben.

 

Ik zou het persoonlijk onverstandig vinden om een nederlandse site bijvoorbeeld een .be extensie te geven of visa versa.

.com is tot zover ik weet een internationaal gebruikte extensie. Je kan ervoor kiezen om hiervoor tegaan maar het is altijd verstandig om wel te zorgen voor de juiste meta tags.

Link naar reactie
  • 0

Dat is onjuist. De naam van de website is bijzonder belangrijk. Google hecht veel waarde aan keywords in de URL. En dan met name dus ook binnen de naam van de website. Het is tenslotte een sterke indicatie dat de website daadwerkelijk gaat over het onderwerp waar op gezocht wordt. Daarnaast kijkt google wel degelijk naar de geografische ligging van websites. Een server in het buitenland kan dus al een negatief resultaat hebben.

Google kijkt naar of de inhoud van de site interessant is voor diegene die via Google zoekt. Hij kijkt niet naar of de naam van de site toevallig overeenkomt met wat men in tikt. Zo zou je schuurpapier.nl kunnen registreren, en er een site over balpennen op zetten. Denk je dat je dan eerder gevonden wordt op de term schuurpapier, of op de term balpennen?

Het is juist geen sterke indicatie waar de site over gaat, omdat het simpelweg een naam is die de eigenaar zelf kan invullen. Denk ook aan de metatags, daar wordt ook nauwelijks of zelfs helemaal niet naar gekeken door Google, simpelweg omdat men die zelf helemaal vol douwde met zo veel mogelijk termen om maar zo vaak mogelijk gevonden te worden.

 

Stellen dat de naam van de site een sterke indicatie is van waar de site daadwerkelijk over gaat is op zijn zachts gezegd erg 2002.. Mag ik vragen wat jouw vakgebied is? :)

Link naar reactie
  • 0
Google kijkt naar of de inhoud van de site interessant is voor diegene die via Google zoekt. Hij kijkt niet naar of de naam van de site toevallig overeenkomt met wat men in tikt

 

volgens mij klopt dat niet helemaal. Als ik zoek valt het mij op hoevaak bovenaan de resultaten websites staan waarin mijn zoekopdracht letterlijk voorkomt.

 

dan valt als 2de vaak op dat betreffende site vaak helemaal niet zo geweldig is of soms gewoon zelfs een lege domeinnaam is en toch komt hij bovenaan of zeer hoog bij zoeken op de betreffende domeinnaam (zonder extentie).

 

Conclusie moet daarbij zijn dat het letterlijk in de domeinnaam hebben van een zoekopdracht voor google toch zeer zwaarwegend is.

 

Wel moet je daarbij beseffen dat je er niks aan hebt om gevonden te worden op 1 keywoord en dat de rest van het verkeer toch echt uit de content op de site moet komen.

Link naar reactie
  • 0

[Google kijkt naar of de inhoud van de site interessant is voor diegene die via Google zoekt. Hij kijkt niet naar of de naam van de site toevallig overeenkomt met wat men in tikt. Zo zou je schuurpapier.nl kunnen registreren, en er een site over balpennen op zetten. Denk je dat je dan eerder gevonden wordt op de term schuurpapier, of op de term balpennen?

Het is juist geen sterke indicatie waar de site over gaat, omdat het simpelweg een naam is die de eigenaar zelf kan invullen. Denk ook aan de metatags, daar wordt ook nauwelijks of zelfs helemaal niet naar gekeken door Google, simpelweg omdat men die zelf helemaal vol douwde met zo veel mogelijk termen om maar zo vaak mogelijk gevonden te worden.

 

Misschien moet je zelf eens het zoekwoord "schuurpapier" in Google ingeven en eens goed kijken wat er allemaal op de eerste pagina tevoorschijn komt. Kijk eens naar de enige url met het woord schuurpapier.

 

Stellen dat de naam van de site een sterke indicatie is van waar de site daadwerkelijk over gaat is op zijn zachts gezegd erg 2002.. Mag ik vragen wat jouw vakgebied is? :)

 

Dit is nogal een bewering zeg, ik zou hier toch wat voorzichtiger mee zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel het niet verkeerd of kwaad hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik wilde slechts weten wat daan zijn vakgebied is, omdat dat niet vermeld staat bij zijn profiel. Wellicht is hij wel een SEO expert en had ik het inderdaad verkeerd.

 

Maar draai het eens om. Stel dat Google inderdaad zwaar aan rekent op er in de domein staat in plaats van wat er op de site zelf staat. Denk je niet dat de gebruikers van Google dan juist slechte sites voorgeschoteld krijgen, in plaats van sites die echt bieden wat de gebruikers zoeken?

 

Verder is het ook een beetje kip- en ei verhaal. Een site met in de domeinnaam bier zal waarschijnlijk ook veel over bier schrijven op de site en dus hoger komen op de term bier. Maar zou dat komen door de domeinnaam of door dat er veel over bier gesproken wordt op de site?

 

EDIT Middle, ik heb even gezocht op schuurpapier, zoals je voorstelde. Op 1 staat wikipedia, dan 3m met een sandblaster, vervolgens sites die eigenlijk verf verkopen of prijsvergelijkers. Op 7 staat schuurpapier.net (dus niet .nl, waar deze discussie eigenlijk over gaat) .nl staat er bij mij niet eens tussen.. Dat bevestigd eigenlijk wat ik hier vertelde. Wat bedoelde je hier precies mee te zeggen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.