• 0

balans op nul krijgen in Snelstart

Zit al te lang te stoeien met een Snelstart Classic probleem, waarschijnlijk voor anderen doodeenvoudig, maar ik wordt er niet goed van. Hopelijk kan iemand op dit forum mij helpen.

 

De winst en verlies van mijn boekjaren gaat helemaal goed. Het gaat om de balansen. Ik laat de jaren door Snelstart afsluiten en een begin balans maken. Het saldo daarvan is niet 0, en dat wil ik uiteraard wel graag. Hetzelfde bedrag staat bij 2100 tussenrekeningbalans.

 

Heb uitgevonden dat dit bedrag elk jaar precies bestaat uit de som van 1) het bedrag dat staat op de periode balans helemaal onderaan staat als "resultaat periode" van vorig jaar en 2) 1612 BTW te vorderen hoog (inkopen).

 

Dit zijn bedragen die toch door Snelstart zelf worden uitgerekend? Waarom neemt hij die mee naar volgend jaar op deze manier. Moet ik die dan alsnog handmatig gaan compenseren in de beginbalans?

 

Bij 2 moet ik nog opmerken dat in de beginbalans wel 1625 staat "BTW vorige jaren". Wat logisch klinkt, maar dat zou ik met de hand moeten aanpassen met het bedrag van 1612 om het te laten kloppen. dat kan toch niet de bedoeling zijn?

 

Als iemand mij weer op weg kan helpen, super....

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad, je moet gewoon de beginbalans aanpassen. Het verschil zit altijd in de omzetbelasting, daarna eventuele privé opnamen boeken op eigen vermogen en dan kun je weer verder.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Pmagistra,

 

De twee laatste boekingen die ik jaarlijks in Snelstart verricht betreffen de BTW en het resultaat.

 

De BTW rekeningen boek ik tegen en het saldo boek ik op de rekening BTW vorige jaren.

Het resultaat wordt door mij geboekt naar 9999 met als tegenrekening privé / kapitaal, eventueel onder verrekening van de onttrekkingen/stortingen indien deze op een afzonderlijke rekening geboekt worden.

 

Vervolgens heb ik een eindbalans zonder saldo en kan die dus direct als beginbalans gebruiken.

 

Wellicht dat dit ook een oplossing voor je is.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Bedankt voor de reacties. Eigenlijk was mijn probleem dat ik niet wist wat snelstart allemaal automatisch uitspookt met de beginbalans. Deze twee wist ik niet. Inderdaad gooit snelstart de winst van vorig jaar op de tussenrekening. Eigenlijk logisch, hij moet toch wat met die winstcenten als jij hem niet verteld wat er mee te doen. Maar ik dacht echt dat ik iets verkeerds deed.

 

Ik doe iets anders dan VNIS, de winst gaat niet naar prive, maar naar de holding. Boek af op als kortlopende schuld op "nog te betalen dividend" en bij op overige reserves. Je ziet dan aan het einde van het jaar de reserves (winst plus wat er nog in de pot zit). Maar omdat de winst van dat jaar naar de holding gaat, haal ik de winst van de overige reserves handmatig uit de beginbalans van het volgende jaar. Hou je over de nog te betalen dividend, en die boek ik weg rechtstreeks tegen het bankboek als de dividend betaling daar is.

 

BTW doe ik nu zo, wat snelstart berekent aan het einde van het jaar maak ik in de balans inderdaad BTW vorig jaar, als start voor het nieuwe jaar. De eerste btw betaling is uiteraard nog btw 4KW van vorig jaar. Die boek ik op "btw vorig jaar" en de overige kwartalen op 1690 " afdracht omzetbelasting". Op die manier krijg ik een goed overzicht van wat er nog openstaat.

 

Deze twee acties maken dat mijn balansen begin eind weer nul zijn. Bedankt...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.