• 0

Verdienmodel App ontwikkelaar en bedenker/eigenaar

Ik hoop dat ik het bericht hier op de juiste wijze plaats, ik heb een vraag omtrent een verdienmodel.

 

Ik heb een idee voor een Applicatie voor op een mobiele telefoon. Ik heb een bedrijf gevonden die dit eventueel voor mij wil ontwikkelen. We zijn een geheimhoudingsplicht overeen gekomen en daarin staat o.a. ook beschreven dat ik de eigenaar achter het gehele concept blijf.

 

Helaas heb ik 0,0% ervaring met het opzetten van een bedrijf en al helemaal in deze ICT wereld. Ik heb dus geen idee wat het de kosten zijn en hoe ik een verdienmodel op kan zetten welke voor beide partijen leuk is.

 

Het bedrijf wil het voor mij bouwen en mij de factuur doen. Prima, lijkt me logisch, maar daar heb ik helaas geen geld voor. Ik zat aan een andere strategie te denken:

 

De App bouwen, marketing uitzetten en resultaten afwachten. De App moet onderhouden worden (update's, bugs etc.) en dat kost allemaal tijd en geld.

 

Wie weet of heeft ervaring met een verdienmodel voor langere periode, waarbij in eerste instantie geen groot bedrag komt kijken, maar waarin je bijvoorbeeld percentages van de winst uitkeert. Hoeveel procent normaal is etc. Natuurlijk is het een en ander afhankelijk van de inkoopprijs, maar ik ben erg benieuwd naar nieuwe of bestaande ideeën.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat lastig worden om een ICT bedrijf zo ver te krijgen dat deze een app gaat ontwikkelen hopende dat er voldoende winst wordt gemaakt om daarvan een deel te krijgen. Er gaat vaak veel tijd in ontwikkeling en bugfixing zitten (bij een wat complexere app met een backend systeem). Je moet wel een ijzersterke app in gedachte hebben wil je een bedrijf overhalen om "gratis" te gaan ontwikkelen.

 

Je hebt eigenlijk een freelancer (programmeur) nodig die het idee ook helemaal ziet zitten en met jou een samenwerking wil aangaan. Al zal een freelancer niet snel genoegen nemen met 10% van de winst. Eerder zal dat naar 50% gaan...

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Terry. Als je geen geld hebt, moet je zoeken naar mensen die er ook in geloven en er tijd in willen (en kunnen) steken.

Daarmee wordt diegene eigenlijk ook mede-aandeelhouder, dus je zal een realistische verdeling moeten verzinnen.

 

Zelf ben ik ook met een team aan de slag met enkele ideetjes.

Ik had wat ideetjes en ben op zoek gegaan naar een programmeur en een ontwerper.

We steken er allemaal tijd in, dus als er geoogst gaat worden, wordt de oogst verdeeld.

 

Ik zit te typen en realiseer me dat je eigenlijk bedoelt: 'winstverdeling tussen ontwikkelaar en bedenker' ipv verdienmodel. Het verdienmodel is immers afhankelijk van het verdienmodel van de app (betaalde app, advertenties of in-app-aankopen).

Het verdienmodel van de ontwikkelaar die je nu hebt gevonden is simpel: zij maken iets en sturen de rekening.

Een hele normale gang van zaken; zij doen hun werk en worden daarvoor beloond.

 

De vraag is dus of zij er voldoende in geloven om een percentage van de opbrengst te accepteren.

Een wedervraag is dan natuurlijk of je er zelf genoeg in gelooft om er gewoon voor te betalen ;)

 

Heb je behalve het idee voor de app ook een plan om de app aan de man te brengen?

Een app bouwen is stap 1, zorgen dat men het gaat gebruiken is stap 2.

Als je daar een goed plan voor hebt wordt winstdeling misschien aantrekkelijker voor de ontwikkelaar.

 

Succes!

 

Mvg,

 

Walter

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor het meedenken tot nu toe.

 

Wat ik dus begrijp is het eigenlijk het beste het idee volledig uit te denken, kijken of we bij elkaar kunnen komen met het een en ander. Wanneer de andere partij er genoeg in ziet, dan een soort winst verdeling maken. Het is inderdaad geen verdienmodel, maar ik wist even geen andere benaming ;)

 

Alleen rest mij de vraag nog, wat zijn eerlijke percentage's? Is dat gewoon 50/50 %? Maar mocht het goed lopen, dan wil ik uiteraard niet de gehele tijd dat ik daar klant ben op 50% zitten.. Of is dat juist wel normaal?

 

Nogmaals, ben behoorlijk een leek op dit gebied ;)

Link naar reactie
  • 0

Alleen rest mij de vraag nog, wat zijn eerlijke percentage's? Is dat gewoon 50/50 %? Maar mocht het goed lopen, dan wil ik uiteraard niet de gehele tijd dat ik daar klant ben op 50% zitten.. Of is dat juist wel normaal?

 

Volgens mij moeten zij veruit het meeste werk doen, dus zou 80% voor hen en 20% voor jou geen betere verdeling zijn?

 

Wat ik eigenlijk wil zeggen: kijk eerst eens welke activiteiten er gedaan moeten worden, hoeveel werk/uren dat naar schatting is en wie het gaat doen. Op basis daarvan is een goede verdeling te maken.

 

Ik zou overigens niet een heel bedrijf optuigen als het om één app gaat, dat is een veel te smalle basis voor een serieus bedrijf (verdiep je maar eens in de inkomsten van de meeste app-bouwers, zij die niet in opdracht van derden bouwen maar echt afhankelijk zijn van inkomsten uit een app hebben het veelal erg moeilijk om daar serieuze inkomsten uit te slepen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.