• 0

Financiering overname bestaand bedrijf

Beste lezers,

 

na veel gelezen te hebben op dit forum, hebben we besloten om onze vraag hier eens neer te leggen.

 

Het gaat in het kort om de overname van het volgende bestaande bedrijf:

* recreatie/horeca gelegenheid in een toeristische omgeving

* bedrijf bestaat 35 jaar, er is omzet en winst

* huidige eigenaar heeft geen opvolging en wil met pensioen

* er zijn 2 woonhuizen inbegrepen

* er is een horeca gelegenheid met 100 zitplaatsen

* slechts 40% van de grond is in gebruik en bebouwd

* er is een vergunning voor uitbreiding op het nu braakliggende terrein.

 

Onze plannen:

* we gaan met 2 gezinnen hier wonen en werken

* we laten een frisse wind door het geheel waaien, teneinde de omzet/winst te verhogen

* we gaan de uitbreiding uitvoeren

 

Zelf zijn we er (natuurlijk) van overtuigd dat dit niet kapot kan, zeker gezien het feit dat we enkele zaken willen toevoegen aan het huidige aanbod van de gelegenheid die er in deze regio nog niet zijn, en waar wel veel vraag naar is.

 

Echter : voor het totale financieringsplaatje is een bedrag gewenst van tussen de 1,8 en 2 miljoen euro, dat is dan wel inclusief de voorgenomen uitbreiding en opfrissing.

 

Nu lezen we overal dat er bij banken om 25% eigen geld gevraagd wordt.... dat is heel mooi, maar 500.000 euro zijn er niet.... verder dan 2,5% komen we niet.

 

Is het een onmogelijke opgave om hiervoor een investeerder / geldverstrekker te vinden??

Is het bedrijf op zich niet voldoende onderpand, zeker gezien de verhouding van de lokale grondprijzen en de oppervlakte hier, of houdt men hier geen rekening mee?

 

Uitermate benieuwd naar de reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou bijvoorbeeld een investeerder de grond kunnen laten kopen. Hem rendement geven op zijn geld en het in perioden terugkopen. Grond is wat zekerheid waar een investeerder interesse in kan hebben. 50.000 vermogen op basis van 2 miljoen financiering is mager, dat krijg je niet zomaar gefinancierd. Heb je geen andere onderpanden? Moet je daarnaast direct aftikken bij de verkoper of kan je daar wellicht een deel financiering krijgen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dit wordt een uitdaging dit gefinancierd te krijgen zonder minimaal 25% eigen inbreng. Banken zitten volgens mij niet te springen om horeca te financieren. Heb je je licht al eens opgestoken bij een brouwerij? In de Horeca zijn zij vaak financier, wellicht kunnen zij iets voor je betekenen. Het is misschien niet het meest ideale om dat je dan ook meteen aan een leverancier van dranken vast zit.

 

Je schrijft dat er 2 woningen bij zitten. Hoe zit het met jullie huidige woning(en), kun je dit verkopen. Zodat je wellicht eigen middelen in het bedrijf kan stoppen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Slechts 1 van onze woningen is koop..... maar verkopen duurt heden ten dage veel te lang.... en dan zou je overwaarde hebben van ongeveer 50-60k... dat is nog altijd geen 500k......

 

Een brouwerij inschakelen is wellicht een optie... er zijn nu helemaal geen contracten met brouwerijen/leveranciers.

Maar gaan die zo ver in het verstrekken van geld??

Link naar reactie
  • 0

Slechts 1 van onze woningen is koop..... maar verkopen duurt heden ten dage veel te lang.... en dan zou je overwaarde hebben van ongeveer 50-60k... dat is nog altijd geen 500k......

 

Een brouwerij inschakelen is wellicht een optie... er zijn nu helemaal geen contracten met brouwerijen/leveranciers.

Maar gaan die zo ver in het verstrekken van geld??

 

Je hebt geen geld en je wilt wat. ;) Dus dan zul je alle opties die er zijn moeten uit proberen. Een brouwerij zit beter in de horeca branche dan een Bank. Maar bij alle 2 zal het gaan om zekerheid en onderpand, gezien de economische ontwikkelingen de laatste paar jaar zijn deze financiers voorzichtig geworden.

 

Wellicht kun je de investering splitsen in 2 woningen apart en het bedrijf. Dat is misschien beter te financieren.

Is er familie die geld wil lenen.

 

Heb je een gedegen ondernemingsplan, financieringsplan met marktonderzoek gemaakt of laten maken? Je zult bij het aantrekken van geld zulke plannen moeten kunnen overleggen. Want de tijd van blauwe ogen is echt voor bij.

 

O ja dat wilde ik je nog vragen, wat was er eerder het plan of de mogelijkheid tot overname.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is allemaal vrij vers... maar de eerste vraag die in je opkomt is: "is dit wel haalbaar?"

Overigens is de horeca op dat terrein niet de core-business, maar een welkome aanvulling.... wel een aanvulling die veel meer aandacht verdient en waar veel meer inzit!

 

Investering splitsen: het totaal te financieren bedrag blijft onder de streep even groot.... ik zie niet wat dat voor verschil zou moeten maken, maar dat ligt misschien aan mij.....

 

Wat was er eerst : de mogelijkheid tot overname, daarna kwamen de plannen!

 

Een ondernemersplan gaan we maken!

Link naar reactie
  • 0

Op het eerste gezicht een moeilijk verhaal lijkt me.

 

Ik ben zelf (hobby) actief in de horeca en het verkrijgen van financieringen voor horeca is op dit moment bijzonder moeilijk, zo niet onmogelijk. (Via traditionele kanalen).

 

Wat hier ook al geopperd is, is om eens bij de bank te kijken of er sprake kan zijn van een splitsing van exploitatie (het bedrijf op zich) en de het vastgoed (pand en grond). Je moet weten wat de waarde van het pand is, gezien dit voor een bank het grootste gedeelte van het onderpand zal vormen. Beetje keuken en inventaris waardeerd een bank nagenoeg af...

 

Kan je een indicatie geven van de omzet? Ik neem aan dat er voldoende cijfers zijn als het bedrijf al 35 jaar bestaat?

 

Brouwers en speelautomatenexploitanten doen nog wel het e.e.a. maar ook hier is het best pittig. Je zal met een goed doortimmerd en onderbouwd plan moeten komen. Brouwerijen rekenen tegenwoordig toch ook al snel 1/3 eigen vermogen.

 

Je zou het dan als volgt aan moeten vliegen denk ik: Een hypotheek voor het vastgoed voor bedrag x, bedrag wat je dan te kort komt moet gefinancierd worden door jezelf, bank of brouwerij. Houdt er rekening mee dat je voor het laatste gedeelte minimaal 25% maar al snel 33% eigen geld mee zal moeten nemen.

 

V.w.b. de hypotheek zal het niet het aller grootste probleem moeten zijn, als het bedrijf al zo lang bestaat en positieve (accountant goedgekeurde) cijfers kan overleggen.

 

Enige andere alternatief wat ik zo nog kan bedenken is om samen met de eigenaar naar zijn huidige zakelijke huisbankier te stappen. Wellicht willen deze, gezien de lange relatie, iets meer doen. Vooral bij de Rabobank kunnen nog wel eens wonderen geschieden als meneer daar ook al 35 jaar klant is...

 

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat het een moeilijk verhaal wordt zonder voldoende eigen geld, maar je weet natuurlijk nooit hoe een koe een haas vangt!

 

Veel succes in ieder geval!

 

Gr.

 

steven

Link naar reactie
  • 0

[...]

Investering splitsen: het totaal te financieren bedrag blijft onder de streep even groot.... ik zie niet wat dat voor verschil zou moeten maken, maar dat ligt misschien aan mij.....

[...]

Als je hiermee op mijn opmerking doelt: Dat doet wel degelijk ter zake denk ik als mogelijke optie:

Jij hoeft geen grond te kopen (eventueel ook geen vastgoed).

De investeerder koopt en exploiteert de grond.

Jij betaald daarvoor "huur" o.i.d. eventueel met een optie tot terugkopen.

 

De investeerder heeft dan een bezit wat hij meteen verhuurt heeft en daar kan hij zijn rendement mee maken. Jij hebt een kleinere investering waardoor je project wellicht beter te financieren valt. Nadeel is uiteraard dat je onderpand mist voor overname van de business en je meer betaald dan de waarde van de grond. Voordeel is dat je het over langere tijd exploiteren moet betalen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Aha, nog in de brainstormfase.. plan moet nog gemaakt worden en kan eigenlijk nog alle kanten op.

Dus dan maar wat opmerkingen en ideeën..

 

Weten jullie hoeveel financiering er nu in (globaal) in de onderneming zit? als de ondernemer als 35 jaar bezig is zou het best kunnen dat hij niet veel financiering meer heeft. De vraag is dan als je na de overname wel een volle financiering op zit of je dan nog wel winstgevend genoeg bent om 2 gezinnen van een inkomen te voorzien.

 

- Hebben jullie al gedacht aan de huidige eigenaar als (mede)investeerder, deze zal best vertrouwen hebben in de business. Als jullie nu de boel in 1x overnemen, dan zit hij met een zak geld waarvoor hij weer een (nieuwe) belegging moet zoeken, zelfs als ie dit als zijn pensioen gebruikt wil je toch iets meer rendement als op een spaarrekening. De huidige eigenaar zou door minderheidsaandeelhouder te blijven en kapitaal in de onderneming te laten ook het "25% eigen vermogen deel" kunnen helpen oplossen.

 

- Ik zou het ondernemingsplan hoe dan ook faseren in de overname en de uitbreiding en los van elkaar uitwerken. Kun je ook zonder uitbreiding voldoende inkomen genereren, een uitbreiding zal wel meer omzet opleveren maar levert het ook meer winst op of in eerste instantie vooral extra kosten? Soms moet je durven investeren en risico's nemen, en in andere gevallen moet je ook durven uitstellen en je enthousiasme intomen tot het niveau dat nu haalbaar is. Naast een goed idee is ook de goede timing of op het goede moment starten van belang

Een bestaande onderneming overnemen met een stabiele winstgevendheid is over het algemeen eenvoudiger te financieren als een overname met een ambitieus uitbreidingsplan.

 

Als je weinig eigen geld hebt zul je ook moeten kijken hoe je op andere manieren geld of inkomstenstromen kunt genereren. In dit plan zitten

 

- de 2 woningen, er zelf gaan wonen lijkt een logische optie, maar kijk ook naar de andere mogelijkheden. Hoe veranderd het risico profiel van de onderneming als deze woningen na de overname uit het bedrijf worden gehaald. Word dat gunstiger en daardoor de onderneming makkelijker financierbaar of dienen de woningen ook als goed onderpand en leveren ze een goed rendement. Kortom kijk niet alleen naar de prive voordelen om dicht bij de zaak te wonen of de (schijn van) lagere maandlasten, maar kijk ook hoe ze voor de onderneming renderen. Wellicht zijn ze goed te verhuren en levert dat meer op als er zelf gaan wonen. Of misschien kan je de huizen verkopen aan derden en levert dit meer op als er zelf gaan wonen.

 

- De horeca, je zegt het is een mooie aanvulling, maar het is wel heel arbeidsintensief en vraagt waarschijnlijk veel (management)aandacht en heb je daarvoor de kennis en ervaring om dat goed uit te baten. Wellicht dat verpachten van de horeca een stabielere inkomensstroom oplevert, het risico van de investering verkleint waardoor de financiering makkelijker word en scheelt het je een hoop tijd en aandacht die dan aan de andere plannen besteed kan worden. Bij verpachting werk je normaal met meerjarige licenties dus je kunt altijd na een aantal jaar de horeca weer in eigen beheer nemen.

 

Dit zijn gewoon wat ideeën die ik bij het opstellen van het ondernemingsplan zo goed mogelijk zou onderzoeken in hoeverre ze de haalbaarheid ten gunste beïnvloeden. Durf plannen te maken maar durf ideeën ook weer los te laten

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Met een minmaal eigen vermogen wordt het onmogelijk om het complex te financieren. Daarmee is aankoop onmogelijk.

Echter de huidige eigenaar zal bij eventuele andere gegadigden ook tegen dit probleem aanlopen.

Daarom kun je de huidige eigenaar twee mogelijkheden voorstellen :

a. De financiering komt voor een groot deel van hem/haar en daarvoor betaal je rente

en/of

b. Je huurt het complex voor een af te spreken bedrag. Dit omzeilt het financieringsprobleem en maakt het uitsluitend nog een kosten-baten-uitdaging.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Recha,

 

Veel wijze opmerkingen van mijn mede-higherlevelers. Lees ze goed, vooral die van Roel Jonkman en SubRosa!!

 

Een nog niet langsgekomen onderwerp is de prijs: waarop is de nettoprijs gebaseerd: 1,8 tot 2 miljoen euro minus de investeringen in uitbreiding/opfrissing. Je kunt daarover ook onderhandelen. Bij voorkeur in samenhang met de uitgestelde betaling aan de huidige eigenaar of zijn herinvestering, het is maar hoe je het beestje noemt.

 

Het belangrijkste bij een dergelijke uiterst gecompliceerde mogelijke deal is dat je alle mogelijkheden diepgaand onderzoekt.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Bedenk ook dat je nu in de ideefase zit en wellicht diverse uitgaven en kosten op basis van stelposten hebt begroot voor het totaal. Je zult bij het uitwerken van de (uitbreidings-)plannen ontdekken dat je in veel zaken gaat strepen en dat de basisinvestering wellicht lager uitvalt. Je kunt het plan namelijk opdelen in fasen: bijvoorbeeld na aankoop al met de huidige opzet omzet draaien, waarna je de verdere uitbreidingsplannen vorm gaat geven. Een deel van de plannen is dan wellicht al uit de exploitatie te bekostigen en deels in eigen beheer uit te voeren. Dit zullen dan de kleinere uitgaven zijn, maar je zult verbaasd staan hoeveel van die kleine kosten en uitgaven er in zo'n totaalplan zitten en wat dat in het totaal op de aanloopfinanciering kan schelen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen voor de bijdragen!!

 

Er zaten zeer zeker bruikbare tips bij die ons ook weer een stap verder hebben gebracht.

 

Inmiddels heeft er een open gesprek plaatsgevonden met de huidige eigenaar, en hieruit bleek dat men openstaat voor "creatieve manieren" om tot een succesvolle overname te komen.

 

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en waar een wil is is wellicht ook altijd een weg!!

 

Een begin is er in ieder geval!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.