• 0

BV 50/50 en een hoop gedonder.

Beste allemaal,

 

Na jaren lang trouw lezer heb ik me maar even aangemeld in de hoop op goed advies. Even kort. 2 Vennoten, beide 50% aandelen. BV was slapend en volledig eigendom van mij. Augustus 2010 zijn we gestart op fifty/fifty basis, hij investeerde materiaal, kennis en ideeën, ik investeerde €70.000. Beide zijn zelfbevoegd directeur.

 

Door een aantal zakelijke missers en rechtzaken die door mijn fouten zijn ontstaan, is het vertrouwen onderling volledig weg. De rechtzaken zijn overigens allemaal gewonnen maar heeft de zaak op scherp gezet en ons financieel behoorlijk aan de grond geholpen.

Hij wil niet meer met de samenwerking verder en we hebben hier over gesproken, dat zijn natuurlijk geen leuke gesprekken maar wel op basis van wederzijds respect. Echter als het op geld aankomt verhard de toon. Omdat onze investering nogal van aard verschilt is de vraag hoe hier mee om te gaan?

 

Hij stelt; Ik heb dan wel geen geld geïnvesteerd maar wel heel veel tijd, materiaal, ideeën en kennis. Totale verkoop van alles en de opbrengst na kosten door twee delen.

 

Afgelopen week heeft hij alles laten taxeren, waarde aan materiaal €40.000. Als ik op z'n best 20k terugkrijg van mijn investering is dit een behoorlijk verlies terwijl hij 20k krijgt waarmee hij met zijn ideeën verder gaat -er ligt uiteraard helemaal niets vast-

 

Omdat ik me niet welwillend heb opgesteld hierover, verharde de toon en kwamen er verwijten over mijn functioneren. Beide hebben we geen geld om de ander uit te kopen. Dat realiseerde hij zich ook.

 

Bij die €40.000 getaxeerde waarde zitten voertuigen, alle voertuigen staan op naam van zaak, al het materiaal staat bij hem opgeslagen. Kortom hij heeft alles 'in bezit' alle papieren heeft hij en ik kan nergens bij. Overigens is dit in goede harmonie bewust zo afgesproken.

 

Hij stelt hierover; Ik ben zelfbevoegd directeur, ik neem de hele taart, ik verkoop die taart en geef jou de helft van de opbrengst. Want stelt hij; Als ik dat jou laat doen, weet ik niet of ik mijn 50% ooit wel zie.

 

Zoals de situatie er nu voor staat wil ik ook niet meer verder met de BV, maar bovenstaande is voor mij een spookbeeld, is het terecht wat mijn compagnon van plan is? Qua verdeling bedoel ik, qua vertrouwen begrijp ik dat verder gaan niet mogelijk is.

 

Mijn compagnon is overigens mijn zwager, dat maakt het gevoelig. Maar verandert natuurlijk niets aan de feiten.

 

Ik kijk uit naar jullie advies.

 

Bij voorbaat dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hij stelt hierover; Ik ben zelfbevoegd directeur, ik neem de hele taart, ik verkoop die taart en geef jou de helft van de opbrengst. Want stelt hij; Als ik dat jou laat doen, weet ik niet of ik mijn 50% ooit wel zie.

dat ziet hij verkeerd: het verkopen van de hele taart is niet gericht op het voortbestaan van de onderneming en daarom is de directie daartoe niet bevoegd zonder machtiging van de meerderheid van de aandeelhouders.

 

Mediation of bemiddeling lijkt mij bijna noodzakelijk, want procederen kan wel, maar is relatief kostbaar.

Link naar reactie
  • 0

Hij wil overgaan tot verkoop om idd de onderneming te beëindigen. Dit wil ik ook wel want het gaat zo niet langer. Maar uitgaande van beëindiging, wat is een terechte verdeelsleutel o.b.v. de gedane investeringen?

 

Anderzijds is het toch niet mogelijk dat ik zeg; Ik heb 70k geïnvesteerd, nu levert de hele bende 40k op dus ik heb 30k verlies en compagnon een jaar voor niet gewerkt en goederen kwijt.

 

We willen beide wel stoppen maar de afwikkeling moet er een zijn waar we beide vrede mee hebben, dat we beide niet over kapitaal beschikken maakt het lastig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hij wil overgaan tot verkoop om idd de onderneming te beëindigen. Dit wil ik ook wel want het gaat zo niet langer. Maar uitgaande van beëindiging, wat is een terechte verdeelsleutel o.b.v. de gedane investeringen?

 

Anderzijds is het toch niet mogelijk dat ik zeg; Ik heb 70k geïnvesteerd, nu levert de hele bende 40k op dus ik heb 30k verlies en compagnon een jaar voor niet gewerkt en goederen kwijt.

 

We willen beide wel stoppen maar de afwikkeling moet er een zijn waar we beide vrede mee hebben, dat we beide niet over kapitaal beschikken maakt het lastig.

 

 

 

Ik vind hem best redelijk klinken.... jullie zijn een avontuur aangegaan hij heeft zijn energie erin gestopt, jij wat centjes maar hebt niet zo heel erg je best gedaan -schrijf je- dan is zijn voorstel best redelijk

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Welke afspraken hebben jullie gemaakt over de inbreng? Zijn de goederen ter beschikking gesteld, verkocht tegen schuldigerkenning, of is alles ten titel van (informeel) kapitaal gegaan? Hoe zit het met het salaris van de werknemers? Is dit uitbetaald, schuldig gebleven?

 

Zorg dat de balans klopt en die afspraken dus weergeeft. Los dan alle schulden af en kijk wat er dan nog over is. Dat deel je door twee, want je hebt immers ieder 50% van de aandelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Iwan van Geelen, dank voor je reactie.

 

@Ronaldinho,

 

Er zijn geen werknemers, beide vennoten hebben afgesproken -mondeling- dat er geen salaris wordt uitbetaald zolang de zaak in de opstartfase zit. Er zijn geen schulden bij derden.

 

Er staat niets op papier, de investering is gedaan door zaken voor de BV privé te betalen. In het geval van de voertuigen zit je hiermee al op €40.000 dat privé betaald is. Echter over terugbetaling niets vastgelegd.

 

Vraag tussendoor; Kan hij om het bedrijf te voorzien van financien, een bedrijfsauto verkopen voor zo'n €15.000 zonder mijn toestemming? Hij is tenslotte zelfbevoegd directeur. Wat inschatting makende is hij daarmee bezig.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn geen werknemers,

Er zijn 2 aandeelhouders die werkzaamheden verrichten voor de BV. Tenminste vanuit fiscaal oogpunt heb je dan dus 2 werknemers. Is de belastingdienst akkoord gegaan met een nihilsalaris?

 

Ook overigens zie je dat de feiten (met name de kwalificatie daarvan) nog niet helemaal helder zijn. Dat is wel een vereiste om tot een oplossing te kunnen komen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zijn er twee werknemers zonder salaris idd. Het stukje kwalificaties is een item dat speelt. Hoe interpreteer je zaken, de nuance en verschillen van inzicht en intentie. Lastig.

 

Helaas heeft niemand mijn vraag beantwoord. Is mijn compagnon vrij om een zakelijk voertuig te verkopen a €15.000 om de zaak van financiën te voorzien? Financieel is een impuls nodig, dat wel. Als het antwoordt sec JA is, dan wil ik daar de omstandigheid aan toevoegen dat de waarde van de auto rond de €20.000 ligt en hij 'm aan zijn eigen bedrijf wil verkopen. Heel dubbel voor mijn gevoel.

 

Wat zou de beste suggestie zijn om uit elkaar te gaan zonder rechtsgang? We hebben samen -voornamelijk door mijn toedoen- al een jaar geprocedeerd en dat raad ik niemand aan. Oorzaak rechtszaak lag voor zijn in diensttreding maar hij heeft zich wel altijd loyaal opgesteld en zich nooit willen onttrekken aan de zaak.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hij kan als bestuurder beslissingen nemen zoals spullen verkopen ja. Daar zit nog wel bij dat hij moet handelen in het belang van de BV, anders kan hem wanbestuur of misschien paulianeus handelen verweten worden. Daar zou een auto bewust onder de waarde verkopen wel eens onder kunnen vallen, helemaal als het aan hemzelf of een ander bedrijf van hem is.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik zou op zoek gaan naar een mediator, als ik het goed begrijp wil partner (medevennoot) de zaak voortzetten. Hij wil het kapitaal van de bedrijfswagen gebruiken in de BV. Als hij kapitaal heeft de auto over te nemen kan hij dat beter aanwenden om je uit te kopen (= ongeveer € 20.000 !?)

Natuurlijk nooit leuk een verlies,maar ik denk dat je niet mag verwachten je gehele investering ( € 70.000,-) terug te krijgen.

 

Nogmaals, zoek een goede mediator

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.