• 0

Workshop geven, hoe bepaal je de af te dragen BTW?

Wij bieden workshops aan voor het maken van o.a. taarten. Hierbij komen artikelen kijken en tijd. Sommige van deze artikelen hebben 6% BTW, anderen 19% BTW en eigenlijk bied je geen losse producten aan, maar een product genaamd "Workshop". We willen dus ook een product op de factuur zetten genaamd "Workshop". Hoe bepaal je nu de BTW die je moet afdragen? Stel:

 

5 producten die samen 10 Euro excl BTW kosten, 6% = 0,60 Euro BTW

5 producten die samen 10 Euro excl BTW kosten, 19% = 1,90 Euro BTW

Verkoopprijs Workshop per keer, inclusief bovenstaande producten: Bijvoorbeeld 35 Euro incl. BTW, maar die BTW is samengesteld uit meerdere onderdelen. En is de tijd die je in de workshop steekt een dienst van 6% of 19%?

 

Dan moet je volgens mij hanteren:

 

Producten 20 Euro Excl + 2,50 BTW = 22,50 Euro Incl BTW

Workshop 10,50 Excl + 2 BTW = 12,50 Euro Incl BTW (Gebaseerd op 19%, maar mag dit dus ook 6% zijn? Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/btw_berekenen_aan_klanten/waarover_berekent_u_btw/waarover_berekent_u_btw-08.html#P137_9694)

 

Op de factuur komt dan:

 

Workshop 30,50 Euro excl. BTW

BTW: 4,50

Totaal incl BTW: 35,00 Euro

 

Als dat correct is, dan zit ik dus met de software die ik hiervoor gebruik. Die kan met 6% of 19% per product omgaan, maar eigenlijk wil ik dus 1 samengesteld product aanmaken ter waarde van 35 Euro Incl BTW, maar dan moet ik 4,50 / 35 * 100 = 12,85% BTW rekenen (toch?), dat percentage kan ik apart aanmaken, maar voorkom ik liever, want we hebben ook andere tarieven voor andere locaties en dan blijf je bezig. Misschien denk ik verkeerd, maar hoe zouden jullie dit oplossen? Het is niet mogelijk de prijs incl en excl te vermelden, het gaat hier om een webshop pakket.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Volgens mij geef je zelf al antwoord op de vraag. Op het moment dat de consument "beide producten" ziet als één goed, lever je dus eigenlijk 1 product = de workshop.

 

Dus volgens mijn redenering lever je een dienst a 19% BTW

Ok, dus 19% over de dienst zelf, maar verder samengesteld 6% en 19%. En om toch uit te komen met mijn software pakket kan ik waarschijnlijk dan niet anders dan ook een 12.xx% BTW regel aan te maken? Anders moet ik teveel afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Het blijft soms lastig beoordelen of je het als 1 dienst moet zien, maar omdat de klant de taart meekrijgt (naar ik aanneem) zou je het kunnen zien als 2 diensten

 

Overigens als je aan particulieren factureert is het niet verplicht om een factuur te maken met btw opgave. Dus je kunt gewoon een factuur voor 35 euro zonder btw vermelding maken.

 

Voor bedrijven maak je dan een factuur met taart en taart benodigheden 6% workshop e.d. 19%

De artikelen met 6% btw bereken je gewoon tegen kostprijs door dan kun je nooit gezeur krijgen dat je te weinig btw hebt berekent.

Link naar reactie
  • 0

Dag taart

 

Ik zie de taart die men meeneemt als bijgevolg van een workshop taart maken. Dus ondanks dat een losse taart met 6% BTW geleverd wordt, zal de taart hier opgaan in de hoofddienst, de workshop, tegen 19% BTW.

 

Je klant komt immers om te leren taart te maken, dat daar een taart bij hoort en middelen tegen het lage BTW tarief gebruikt worden, is geen doel voor jouw klanten op zich (het criterium bij tarief splitsen of niet), maar bijzaak.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag taart

 

Ik zie de taart die men meeneemt als bijgevolg van een workshop taart maken. Dus ondanks dat een losse taart met 6% BTW geleverd wordt, zal de taart hier opgaan in de hoofddienst, de workshop, tegen 19% BTW.

 

Je klant komt immers om te leren taart te maken, dat daar een taart bij hoort en middelen tegen het lage BTW tarief gebruikt worden, is geen doel voor jouw klanten op zich (het criterium bij tarief splitsen of niet), maar bijzaak.

 

groet

Joost

Hoi Joost,

 

Ok, dus het geheel bevat geen 6% BTW, maar alles is 19% BTW? Dat maakt het een stuk makkelijker. Scheelt helaas wel een paar %, maar is niet anders dan, bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Dag taart

 

Ik zie de taart die men meeneemt als bijgevolg van een workshop taart maken. Dus ondanks dat een losse taart met 6% BTW geleverd wordt, zal de taart hier opgaan in de hoofddienst, de workshop, tegen 19% BTW.

 

Je klant komt immers om te leren taart te maken, dat daar een taart bij hoort en middelen tegen het lage BTW tarief gebruikt worden, is geen doel voor jouw klanten op zich (het criterium bij tarief splitsen of niet), maar bijzaak.

 

groet

Joost

 

Wat als de normale verkoopprijs van de taart ongeveer net zoveel is als de prijs van de workshop? Maakt dat nog uit? Een vriendin van me verkoopt voornamelijk taarten en doet die workshops erbij. Haar gedachte: ik verkoop dan 10 taarten tegen de normale prijs en krijg ook nog hulp bij het maken van degenen die de workshop volgen ;)

 

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

Is de alternatieve activiteit van de workshop dat je de taart koopt, of dat je thuis zelf een taart probeert te bakken? In dat laatste geval betaal je als taartenbakstudent ook alleen de kostprijs van de ingrediënten.

 

Niet dat het verder wat uitmaakt. Er zijn ondernemers die producten onder de kostprijs als loss-leader verkopen, dat maakt voor de berekening van de btw ook niet uit.

 

Als het de activiteit 'workshop' is die je verkoopt, reken je daar 21% btw over.

 

Wat je nog eventueel zou kunnen doen, is dat je je klanten aanbiedt gratis de ingrediënten voor ze te kopen. Je hebt dan twee activiteiten (allebei met 21% btw belast, maar in het ene geval geldt 21% van 0 = 0), namelijk het inkopen en het lesgeven. Je bent dan als het ware een postbode die de ingrediënten van de winkel bij de klant bezorgt. Maar dat klinkt eerlijk gezegd als een onnodige koppijn.

 

Ik vraag me af of, als je over dit soort centenwerk zit na te denken, het tarief van je vriendin niet veel te laag is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.