• 0

Hotel overname.. Financiering zonder eigen vermogen

Beste Higherlevelers,

 

Ik heb al heel veel gezocht naar informatie (en gevonden).. Maar ik zou toch ook nog wel een beetje persoonlijk advies kunnen gebruiken..

 

Samen met een vriendin/studiegenoot ben ik 6 jaar geleden begonnen met de opleiding reizen en toerisme.. We hebben deze allebei afgerond en allebei ondertussen heel veel ervaring in de horeca en 2 jaar ervaring in de hotellerie..

 

Nu hebben we samen besloten dat we heel graag een (klein) bestaand hotel zouden willen overnemen dat in onze woonplaats nu te koop staat..

 

Kopen is voor ons al geen optie omdat het een vraagprijs van meer dan 1,4 miljoen betreft en dit voor ons gewoon absoluut niet haalbaar is op financieel gebied..

 

Na diverse gesprekken met financieel adviseurs zouden we het betreffende hotel eerst 5 jaar willen huren en het dan na 5 jaar kopen..

Dit is allemaal geen probleem..

 

Maar om het te huren moeten we uiteraard wel de goodwill/inventaris overnemen en hier staat een vraagprijs tegenover van € 300.000,-

Hiervan zouden we volgens onze adviseur 50% van de bank kunnen lenen (mits een goed ondernemingsplan) en de andere 50% moeten we zelf zien te vinden. We hebben allebei wel een grote familie maar geen hele close familie met veel geld aan wie we zo'n geld bedrag kunnen vragen..

 

Het gaat om een hotel wat al 20jaar een zeer stabiele omzet heeft en winst maakt.. daarnaast wordt op dit moment de keuken niet gebruikt.. wat dus ook nog voor extra winst zou kunnen zorgen.. En het is gelegen in een plaats met een ''tekort'' aan hotelbedden.

 

Mijn vraag is dus eigenlijk of jullie weten welke mogelijkheden we nog hebben.. Om onze financiering rond te krijgen?

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Higherlevelers,

 

Ik heb al heel veel gezocht naar informatie (en gevonden).. Maar ik zou toch ook nog wel een beetje persoonlijk advies kunnen gebruiken..

 

Samen met een vriendin/studiegenoot ben ik 6 jaar geleden begonnen met de opleiding reizen en toerisme.. We hebben deze allebei afgerond en allebei ondertussen heel veel ervaring in de horeca en 2 jaar ervaring in de hotellerie..

 

Nu hebben we samen besloten dat we heel graag een (klein) bestaand hotel zouden willen overnemen dat in onze woonplaats nu te koop staat..

 

Kopen is voor ons al geen optie omdat het een vraagprijs van meer dan 1,4 miljoen betreft en dit voor ons gewoon absoluut niet haalbaar is op financieel gebied..

 

Na diverse gesprekken met financieel adviseurs zouden we het betreffende hotel eerst 5 jaar willen huren en het dan na 5 jaar kopen..

Dit is allemaal geen probleem..

 

Maar om het te huren moeten we uiteraard wel de goodwill/inventaris overnemen en hier staat een vraagprijs tegenover van € 300.000,-

Hiervan zouden we volgens onze adviseur 50% van de bank kunnen lenen (mits een goed ondernemingsplan) en de andere 50% moeten we zelf zien te vinden. We hebben allebei wel een grote familie maar geen hele close familie met veel geld aan wie we zo'n geld bedrag kunnen vragen..

 

Het gaat om een hotel wat al 20jaar een zeer stabiele omzet heeft en winst maakt.. daarnaast wordt op dit moment de keuken niet gebruikt.. wat dus ook nog voor extra winst zou kunnen zorgen.. En het is gelegen in een plaats met een ''tekort'' aan hotelbedden.

 

Mijn vraag is dus eigenlijk of jullie weten welke mogelijkheden we nog hebben.. Om onze financiering rond te krijgen?

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

 

beste Julia,

 

Je probleem komt op HL veel ter sprake. Zoals je hier en hier onder andere kunt lezen is het zo goed als onmogelijk dit voor elkaar te krijgen zonder eigen vermogen. Wellicht is het financieren door de huidige eigenaar van de 300k een optie. Maak een geweldige presentatie die je aan hem voorlegt en zorg dat hij dan gewoon geen nee meer kan zeggen!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie..

 

Ik heb de links bekeken en hier staat inderdaad zeer nuttige informatie tussen..

We willen inderdaad is gaan vragen aan de huidige eigenaars of het mogelijk is om van hun te lenen en anders moeten we het misschien toch is aan familie vragen.. Er zijn wel ooms en tantes waarvan ik weet dat ze heel veel geld hebben.. Maar ik zie ze niet zo vaak (1keer op een jaar ofzo) dus het is wel moeilijk om dan om zo'n geldbedrag te vragen vindt ik..

 

Ook wou ik vragen hoe je op andere manieren aan investeerdes kan komen.. zijn er bepaalde sites voor waar je investeerdes kan bereiken.. en heeft iemand hier goede ervaringen mee ??

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Ook wou ik vragen hoe je op andere manieren aan investeerdes kan komen.. zijn er bepaalde sites voor waar je investeerdes kan bereiken.. en heeft iemand hier goede ervaringen mee ??

 

er zijn 12132213 ondernemers op zoek naar 2 investeerders. De kans dat je iemand buiten je familie vindt is echt nihil .Zeker aangezien er geen eigen vermogen is en geen ondernemers ervaring aanwezig.

Link naar reactie
  • 0

Het valt me op dat je financiering door familie als een soort gift lijkt te zien. Je vindt dat je 'het niet aan ze kan vragen' en zo meer. Bedenk dat je natuurlijk niet aan ze vraagt om je 150k te GEVEN. Je maakt een goed plan en je doet ze een offer they can't refuse. Dat betekent dus zoveel mogelijk zekerheid bieden, een aantrekkelijke rente en de beste voorwaarden die je kan bedenken. Het blijft natuurlijk een risico-investering, maar het feit dat je familie bent kan dan -naast het aantrekkelijke aanbod- net het duwtje zijn waardoor ze de gok wel durven nemen.

 

Denk er echter goed over na of je dit echt wilt, het is een aanzienlijk bedrag en zulke dingen kunnen (familie)relaties behoorlijk lastig maken en onder druk zetten. Even een minder leuk scenario uit de duim gezogen:

 

Stel je voor dat je een flexibele overeenkomst aangaat, waar jij het geld terugbetaald 'wanneer je kan', de familie die je de 150K uitleent vindt eht allemaal prima want ze hebben toch nog 400K ongebruikt liggen. Alles goed en aardig, je gaat je onderneming drijven en het gaat aardig, maar niet fantastisch. Je kan de lening terugbetalen maar niet erg snel. Intussen is het met de uitlenende familie een stuk minder gegaan, ze verkeren op het randje van faillissement en hun dochter heeft ook nog eens een nare ziekte gekregen waar veel geld voor nodig is. Eigenlijk hebben ze die 150K hard nodig. Je kan hem opbrengen maar dat betekent wel einde verhaal voor jou onderneming... Nu is het weer tijd voor het jaarlijkse familie theekransje.. veel zin in?

 

Ik zou er desondanks gewoon voor gaan, maar leg wel e.e.a. goed vast (net zo goed als met een vreemde), hoewel het misschien niet zo lijkt komt dat de niet-zakelijke verstandhouding alleen maar ten goede.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ook een beetje van de situatie af. Als jullie allebei een partner hebben met een inkomen en je hoeft in eerste instantie weinig onttrekkingen te doen dan kan het maar zo zijn dat je een exploitatiebegroting sluitend krijgt met 300/K financiering.

In alle andere gevallen lijkt een achterstelling door de huidige eigenaar de beste optie. Dat hoeft ook niet voor heel lang, omdat je aflossingsverplichting voor de bancaire financiering vrij hoog zal zijn. Als het bedrijf al lang door de huidige eigenaar gedreven wordt moet het zeker geen probleem opleveren.

 

Kijk wel kritisch of de waarde ook realistisch is. Horeca overdoen aan een andere eigenaar is niet zo heel gemakkelijk, het "beddentekort" in je stad doet daar niets aan af.

 

Veel succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.