• 0

ZZP in Duitsland

Beste leden,

 

ik heb een vraag mbt een opdracht aannemen in het buitenland (in dit geval Duitsland). Het gaat hier met name om de vraagstelling waar ik rekening mee moet houden als mijn opdrachtgever in Duitsland zit, welk belasting(voor-/na-)deel zit hieraan vast? Het gaat om dienstverlening.

 

Heb ik hiervoor verklaringen oid nodig? Wat voor belastingtechnische dingen zal ik op orde moeten maken en kan ik hier überhaupt enig voordeel uit halen?

 

Alvast vriendelijk bedankt voor enige informatie over deze topic...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag BSTM,

 

Dat zijn nogal wat open vragen.

 

Om te beginnen is het aannemen van een opdracht van een Duitse opdrachtgever niets spannends. Je moet inderdaad letten op eventuele vergunningen als je het werk in DLD gaat uitvoeren. Tevens moet je de BTW correct toepassen.

 

Hoe e.e.a. in jouw geval werkt kunnen we zo niet zeggen. Qua vergunningen neem ik aan dat je opdrachtgever dat wel zal weten. Qua BTW hangt het af van het soort dienst dat je levert of je NL BTW moet rekenen of BTW moet verleggen of Duitse BTW moet rekenen. Daar valt nu niets zinnigs over te zeggen.

 

wat toelichting?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen is het aannemen van een opdracht van een Duitse opdrachtgever niets spannends. Je moet inderdaad letten op eventuele vergunningen als je het werk in DLD gaat uitvoeren. Tevens moet je de BTW correct toepassen.

 

Hoe e.e.a. in jouw geval werkt kunnen we zo niet zeggen. Qua vergunningen neem ik aan dat je opdrachtgever dat wel zal weten. Qua BTW hangt het af van het soort dienst dat je levert of je NL BTW moet rekenen of BTW moet verleggen of Duitse BTW moet rekenen. Daar valt nu niets zinnigs over te zeggen.

 

Hoi Joost,

 

bedankt voor je antwoord en excuus voor mij late reactie. Een VAR heb ik iig niet nodig (bedoel je dat met vergunningen?). Ik zal geen advies geven, maar mijn 'gewone' werkzaamheden als rol van sales/partner manager gaan uitvoeren. Dus ik sta in NL als zzpér ingeschreven met woonzit in NL.

 

Ik neem aan, dat ik de BTW in NL yal moeten betalen. Mijn vraag is of je daar op de e.o.a. manier nog een fiscaal voordeel uit kan halen. Anders zou ik in principe ook op de loonlijst in DE kunnen gaan. Fiscaal voordeel in de zin van reiskosten e.d. zal ik er wel uitkrijgen, maar je hebt o.a. ook startersaftrek, etc.

 

Alvast bedankt voor de reacties. En ik zal geen Duitse afkortingen gebruiken...

 

Grtz Dennis

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Dennis

 

Met vergunningen doel ik meer op zaken vanuit de Duitse overheid.

 

Dat je geen VAR nodig hebt, is een misvatting. De VAR beoordeelt jouw situatie als NL ondernemer, ongeacht waar je opdrachtgevers gevestigd zijn. Begrijp ik uit je reactie dat deze Duitse klant ook je enige klant is?

 

De BTW verleg jij naar je Duitse afnemer, dus met NL BTW op je verkoopfacturen heb je niet van doen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Ik heb zelf geen ervaring met het werken in Duitsland, maar weet van anderen dat dat goed uitkijken en goed de zaken voorbereiden is.

 

De belastingdienst in Heerlen (buitenland afdeling) weet veel te vertellen en soms is bij "svb.nl >> Bureau Duitse Zaken" ook nog wel het een een ander aan info weg te halen. Eures(.nl) is ook een instelling die van internationaal handelen afweet.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 17-10-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

De volgende informatie kan interessant voor je zijn:

 

ZZP klussen Duitsland

 

Benodigde vergunningen etc. kun je het beste informeren bij onze Duitse zusterorganisatie.

 

Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO) Geven geen advies maar leggen de regelgeving uit.

 

Groet,

Winod

 

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.