• 0

Oldtimer aanschafwaarde of taxatiewaarde?

Ik heb samen met mijn vrouw een VOF nu heb ik een oldtimer bus gekocht (33jaar oud).

 

Deze staat nu op mijn naam, maar ik las ergens anders dat je het ook op naam van je VOF kunt zetten. Maakt dat nog uit voor de belastingdienst?

 

Deze heb ik voor 3000,- op de kop weten te tikken (van een particulier). Maar gelijk daarna voor de all risk verzekeing laten

taxen en deze kwam uit op 7500,-.

 

Nu moet ik de bus in mijn administratie verwerken. Ik denk dat deze zal vallen onder investeringen-->vervoersmiddelen.

 

Nu is de vraag welk bedrag moet ik hierin vermelden, de investering is natuurlijk 3000,- en daar zou ik graag op af willen schijven. Natuurlijk zal deze bus niet minder waard worden.

 

Verder heb ik ook te maken met de privebijtelling voor een oldtimer, kan ik daarvoor ook die 3000,- gebruiken? Dus 35% van 3000 of ben ik verplicht die 7500 te hanteren?

 

mvg,

dfr0st

 

[spatie verwijderd uit titel - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een oldtimer is dit namelijk in de meeste gevallen niet gunstig.

 

Bedoel je dat niet precies andersom? Oldtimers hebben vaak hoge onderhoudskosten en een niet al te laag verbruik (soms ook nog ron 98 tanken of 95 met loodvervanger). Dan heb ik graag 35% bijtelling van 7500 (met Peter B. eens) terwijl ik alle kosten zakelijk aftrekbaar heb.

 

@dfr0st: afschrijven o.b.v. 3000 (immers je kostprijs) en bijtellen 35% van 7.500 (waarde econ. verkeer).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij een oldtimer is dit namelijk in de meeste gevallen niet gunstig.

 

Bedoel je dat niet precies andersom? Oldtimers hebben vaak hoge onderhoudskosten en een niet al te laag verbruik (soms ook nog ron 98 tanken of 95 met loodvervanger). Dan heb ik graag 35% bijtelling van 7500 (met Peter B. eens) terwijl ik alle kosten zakelijk aftrekbaar heb.

 

@dfr0st: afschrijven o.b.v. 3000 (immers je kostprijs) en bijtellen 35% van 7.500 (waarde econ. verkeer).

 

groet

Joost

 

Onderhoudskosten zakelijk scheelt wel een hoop dat is waar. Toch hoop je enerzijds dat je niet heel veel onderhoud nodig hebt en sommige dingen zelf kunt doen. Tenminste, de meeste oldtimerliefhebbers hebben ook wel redelijke kennis van auto's. Ja de ze zuipen inderdaad benzine. De vraag is dan of je er überhaupt veel zakelijke km's mee wilt rijden? Vooral in zo'n bus. Naja, als jij een nette oldtimer hebt waar je 40k per jaar mee rijdt en die gruwelijk veel onderhoud nodig heeft dan is het misschien gunstig. Ik zou een oldtimer nooit zakelijk zetten, dan kan je beter zo'n standaard leasebak nemen en na een jaar berekenen hoeveel je bespaard hebt op onderhoud en benzine.

 

Maar goed dat is eigenlijk weer een heel ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

tnx Joost voor je duidelijk antwoord.

 

Ik heb idd hoge kosten aan de bus 2,5 ton en v8 wil nog wel de nodige liters drinken.

Verder heb ik er gas in laten bouwen en ik wil het als een soort mobiele studio gaan gebruiken (het is een camper), dus dan komen er meer accu's in en omvormers naar 220v.

Link naar reactie
  • 0

In het verlengde van dit onderwerp heb ik de volgende vraag:

 

Ik heb een oldtimer op de mijn balans (EMZ) staan op basis van de originele aanschafprijs. Het was een marge auto.

 

Deze auto krijgt nu een nieuwe motor en de nodige onderhoud.

 

Ik heb dus straks een rekening met arbeidsloon, verbruiksonderdelen (olie, filters, etc) en een nieuwe motor, dit alles met BTW.

 

Kan deze hele rekening als kosten worden opgevoerd, of moet een gedeelte worden afgeschreven (bijvoorbeeld de motor) en dus op de balans komen?

 

Door deze nieuwe motor wordt de auto natuurlijk meer waard, dus ik neem aan dat dit op de balans tot uitdrukking moet komen.

Ook een gedeelte van het arbeidsloon heeft betrekking op inbouw van de motor, zijn dit kosten of waardevermeerdering van de auto?

 

BTW over de hele rekening kan neem ik aan gewoon verrekend worden.

 

De bijtelling doe ik op basis van de taxatie waarde, dus deze zal ook toenemen na inbouw van de nieuwe motor.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zoveel mogelijk streven naar de marktwaarde van de oldtimer op de balans.

Dit zou je nog met afschrijving naartoe kunnen regelen.

 

De huidige balanswaarde zou ik verhogen met de totale revisiekosten inclusief BTW. Ook arbeidsloon hoort bij de verhoging. Je kunt het zien als een verhoogde vervangingswaarde voor de verzekering.

Je hebt namelijk bij de aanschaf de BTW ook niet genomen. Het blijft dan een marge auto.

 

Dit heeft het voordeel dat je prive ook kunt blijven rijden zonder rittenadministratie en dan zonder de BTW correctie.

Vraag je BTW terug van de revisie dan moet auto en onderdelen ook nog gesplitst worden in de boekhouding en op het revisie weer onnodig (OB) corrigeren.

 

Bijtelling voor IB wordt hoger door de verhoogde marktwaarde.

 

Bijtelling voor OB (1,5% van cataloguswaarde op jaarbasis) moet je dus vermijden door geen BTW terug te vragen op onderhoud. Ook niet voor benzine. Alles als autokosten boeken.

De bijtelling van 1,5% voor OB op prive (marge auto) is nieuw vanaf de tweede helft van 2011.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info.

 

Maar nog even 2 puntjes:

 

De hele revisie zal een rekening met zo'n 2000 euro BTW zijn.

Originele cat. prijs was 35000, dus correctie is zo'n 500 euro.

Het is dan toch voordeliger om BTW te verrekenen?

 

Wat gebeurt er bij verkoop als ik de BTW verrekenen, terwijl het een marge auto was?

Blijft het een marge auto?

Link naar reactie
  • 0

Als bij de auto de BTW in aftrek is genomen dan moet jaarlijks met 2,7% op de cataloguswaarde gecorrigeerd worden.

Als je de BTW in aftrek neemt bij de aanschaf van de revisie onderdelen. Dan ga je die weer beschouwen als zakelijke voor de OB.

 

In deze link wordt steeds geschreven over de cataloguswaarde van de auto. Het is mij niet duidelijk of een gedeelte van de auto daarvoor ook gerekend mag worden, maar stel van wel:

 

Dan zou je de catalogus waarde van de revisie onderdelen moeten nemen. Lijkt me wel wat omslachtig .

Maar stel dat het bedrag van € 12526 ( 2000/0,19+2000) de cataloguswaarde mag vertegenwoordigen.

Daarop is 2,7% dus € 338 elk jaar. Dus dit afwegende tegen € 2000 aftrek.

 

Ik heb begrepen dat als je de BTW bij aanschaf niet in aftrek neemt (OB niet zakelijk) dan mag je voor alle autokosten (=niet onderdelen) met OB de BTW terugvorderen. Maar dan wel met de voorwaarde dat 1,5 % gecorrigeerd wordt. En wat je evenredig niet kunt terugvorderen of terugvordert mag je evenredig corrigeren.

Dus wanneer men niets terugvordert is ook de correctie €0,-

 

Bij verkoop (marge deel) moet je volgens mij wel BTW belasten, tenzij naar prive m.u.v. bestanddelen waarop de BTW in aftrek is gebracht en die nog niet volledig zijn verbruikt.

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar deze inzichten van fiscale experts over deze vragen

 

Link naar reactie
  • 0

Als de auto voor de BTW tot het privé-vermogen gerekend wordt (dan dus géén aftrek voorbelasting op aanschaf en onderdelen die in de auto verwerkt zijn – alleen aftrek voorbelasting op gebruik en onderhoud, 1x per jaar gecorrigeerd met 1,5% van de cataloguswaarde), dan hoef je bij verkoop geen BTW af te dragen.

 

Als de auto voor de BTW zakelijk vermogen is (dus alle BTW aftrekbaar als voorbelasting, 1x per jaar gecorrigeerd met 2,7% van de cataloguswaarde), dan is wél BTW bij verkoop verschuldigd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan deze hele rekening als kosten worden opgevoerd, of moet een gedeelte worden afgeschreven (bijvoorbeeld de motor) en dus op de balans komen?

 

Door deze nieuwe motor wordt de auto natuurlijk meer waard, dus ik neem aan dat dit op de balans tot uitdrukking moet komen.

Ook een gedeelte van het arbeidsloon heeft betrekking op inbouw van de motor, zijn dit kosten of waardevermeerdering van de auto?

 

De bijtelling doe ik op basis van de taxatie waarde, dus deze zal ook toenemen na inbouw van de nieuwe motor.

 

Dag Maarten

 

Een nieuwe motor is een dusdanige verbetering (geen onderhoud) dat je die kosten inderdaad moet activeren. Daar hoort ook arbeidsloon bij en alle andere kosten om de motor in de auto werkbaar te maken.

 

Op de balans stijgt dus de waarde van de auto en ook voor de bijtelling dien je wellicht de auto te laten taxeren naar een nieuwe waarde (moet dat niet voor je verzekering ook tweejaarlijks?).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er bij verkoop als ik de BTW verrekenen, terwijl het een marge auto was?

Blijft het een marge auto?

 

Klein aanvullinkje (op mijn post van gisteren):

 

Bij verkoop van de auto is bij het bepalen of je wél/niet BTW verschuldigd bent dus niet van belang of het een ‘gewone’ auto van de dealer, een ‘marge-auto’ of een auto die je bijvoorbeeld gekregen hebt betreft.

 

Het is het feit of je de auto voor de BTW tot het privé-vermogen of het zakelijke vermogen rekent dat bepaalt of BTW over de verkoopprijs verschuldigd is.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info.

 

Ik snap dat de waarde op de balans in lijn moet zijn met de (taxatie) waarde van de auto.

 

Je zult echter begrijpen dat de kosten van een nieuwe motor niet gelijk zijn aan de waardestijging van de auto.

Dus moeten echt alle kosten geactiveerd worden?

 

Daarbij komt dat een hoop onderdelen los worden gekocht, ik heb dus een hoop rekeningen die minder dan 400 euro zijn.

Kan ik deze rekeningen gewoon als kosten boeken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.