• 0

Auto aan prive.

Beste mensen,

 

Heb een BV, ben DGA en had een auto op de zaak. Die heb ik overgeschreven op prive. Denk ga dat eens even in de boeken netjes regelen. Heb een taxatie van de garage e.d. Dus nog even op het forum kijken hoe dat zit met BTW. Kom ik dit tegen:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=28947;start=0

 

Geloof mijn ogen niet, heb je een dwingende reden nodig omdat je anders je auto niet aan prive mag verkopen??

 

Dat geloof ik niet, mijn dwingende reden was (echt waar) een fiscale, heb een tweede hands BMW en moest een sluitende KM administratie bijhouden. Dat lukte wel, maar zat altijd te denken stel ik maak een fout en je krijgt over zo'n auto met dagwaarde " niks" maar met nieuwwaarde van 70-80K een naheffing van van 24% over enkele jaren. Dan is je faillisement nabij. Had daar geen zin meer in.

 

Maar even terug naar mijn vraag, lees ik dit nu goed dat je je auto niet aan prive mag verkopen of wordt hier iets anders bedoeld?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De link die aanhaalt bespreekt een eenmanszaak / vof. Jij hebt het over een BV, dan speelt de keuze verplicht bedrijfsvermogen niet. Je moet een factuur maken voor de verkoop van de auto, met daarbij natuurlijk de waarde bepaling van een derde. Dan kun je de auto gewoon aan prive verkopen.

Link naar reactie
  • 0

VES,

 

Bedankt, zat al aan emigreren te denken, dacht even dat ik in een fiscale dictatuur leefde (alhoewel...??.).

 

Die factuur aan prive mag zonder BTW toch?

 

Heb nog een andere auto die op prive staat. Die is bijna 15 jaar oud en gebruik ik zelden (<500KM/jr). Na 15 jaar betaal je een miniscule bijtelling 35% van de economische waarde. Zat te denken om die naar de BV te brengen.

 

Kan je dan aan inruil doen net als een dealer. Zodat de BTW van de verkoop die van de inkoop opheft?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb nog een andere auto die op prive staat. Die is bijna 15 jaar oud en gebruik ik zelden (<500KM/jr). Na 15 jaar betaal je een miniscule bijtelling 35% van de economische waarde.

 

Als die economische waarde maar zo blijft, was dit jaar al op het randje van verandering. :P

Het stuur kan zo omgegooid worden :P

Dus misschien toch maar emigreren ;) ???

Link naar reactie
  • 0

VES,

 

Bedankt, zat al aan emigreren te denken, dacht even dat ik in een fiscale dictatuur leefde (alhoewel...??.).

 

Die factuur aan prive mag zonder BTW toch?

 

 

Nee de factuur aan prive moet met BTW, alles wat jij vanuit je bv verkoopt aan derden moet met btw en vanuit de bv (zelfstandige rechtspersoon) ben jij ook een derde..

 

Marjan, gaf al het antwoord op je andere vraag. Vanuit prive kun je geen btw rekenen aan de bv omdat je in prive geen btw ondernemer bent.

 

Link naar reactie
  • 0

Marjan helder, kan inderdaad niet met btw aan de bv verkopen. Dus de inruil is voor wat betreft de BTW niet interressant. Het enige is nog beide auto's scherp te taxeren.

 

VES helder, factuur met BTW. Klopt dan ook, omdat ik bij import van de auto alle BTW heb afgetrokken. Zou te mooi zijn als de voor de route naar prive dan geen BTW meer hoeft te worden berekend. Anders richt iedereen ff snel een BV op.

 

VES jij hebt wellicht nog een punt, heb inderdaad een rekening courant prive met de BV? Dacht puur vanwege gemak om die in te zetten voor de betaling, zie je daar een verschil?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.