• 0

bijtelling btw prive gebruik auto dga

Beste Fourm-leden,

 

Afgelopen weekend lang zitten zoeken naar een antwoord, denk dat ik er (bijna) uit ben. Mijn vraag is de volgende: hoe boek ik de BTW bijtelling prive gebruik van de auto voor een DGA?

 

Cataloguswaarde auto is 44.600 dus bijtelling word dan: 12%*15%*44.600= 1.338

 

Boeking word dan:

1445 BTW prive gebruik 1.338

Aan 4435 Bijtelling prive gebruik auto 1.338

 

 

Klopt het bovenstaande? En moet die 1.338 dan ook nog ergens worden opgegeven in de aangifte Vpb of IB?

 

En als de BTW op de autokosten maar 1.100 zijn?

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bij voorbaat dank!!

 

Diederik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is dit teveel.

 

De bijtelling is als volgt 44.600 x 15% = 6.690 de btw hierover is 12% x 6.690,-- = 802,80

 

De boeking wordt dan:

1445 btw prive gebruik 802,80

Aan: 4435 bijtelling prive gebruik auto 802,80

 

Dit bedrag zit in het resultaat van de BV (namelijk via de kosten rekening 4435).

In de IB hoef je hier niets mee te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Diederik

 

De BV moet een correctie maken voor het privé gebruik BTW. Tot en met 30-6-2011 bedroeg die correctie:

12% x 25% x cataloguswaarde.

 

Vanaf 1 juli 2011 bereken je: 2,7% van de cataloguswaarde.

 

Je boekt dit als volgt:

 

BTW privé gebruik

Aan af te dragen BTW

 

Dit komt in de VPB of IB aangifte niet verder voor en de werkelijke autokosten doen niet ter zake (je vergist je met de IB bijtelling bij een EMZ of VOF).

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dank voor je reactie en de tip voor 2011!

 

Als ik je dus goed begrijp vindt er geen boeking plaats in de W&V rekening? In tegenstelling tot de reactie van VES.

 

Gr,

Diederik

 

Ik ga je nou minder blij maken:

De 'bijtelling' van de auto van de DGA is loon en loopt via de salarisadministratie. Dat hoort in de maandelijkse loonaangiften verwerkt te zijn. Daar moet de BV loonheffingen voor afdragen en inhouden op het salaris.

 

De BTW over het privé-gebruik moet de BV corrigeren door de voorbelasting te verminderen in de laatste aangiftetijdvak.

Deze correctie is inderdaad (als bedrijfskosten) aftrekbaar van de VPB.

 

Het is best ingewikkeld, zowel met auto's van de zaak als DGA salarissen...

Link naar reactie
  • 0

Een late reactie op dit topic (en de regelgeving is inmiddels aangepast; het gaat nu om de correctie van 2,7% van de cataloguswaarde). Het topic sluit echter precies aan op mijn vraag. Ik ben DGA en heb een auto van de zaak, deze gebruik ik zowel zakelijk als privé en alle BTW wordt in aftrek genomen.

 

Ik boek het bedrag van de BTW correctie ieder jaar als extra autokosten met de omschrijving "BTW privégebruik auto". Mijn accountant corrigeert dit altijd naar mijn rekening courant zodat ik dit iedere keer vanaf privé moet terug storten. Het gaat dit jaar om 828 euro (2,7% van 30.659).

 

Ik lees hier verschillende berichten over. Ik vind het zelf vreemd dat ik dit bedrag dan wel terug moet betalen maar een correctie van de BTW voor privégebruik van een medewerker die in loondienst is, mag wel ten laste van het resultaat worden gebracht.

 

BVD, Harry

Link naar reactie
  • 0

Als de auto tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, zijn alle kosten, waaronder ook de niet-aftrekbare btw. Immers, de bijtelling voor privégebruik wordt mede geacht de btw over dat privégebruik te omvatten. Zou de niet-aftrekbare btw niet als bedrijfslast in aanmerking mogen worden genomen, dan zou een dubbele niet-aftrekbaarheid van die btw ontstaan in de inkomstenbelasting: eenmaal via de bijtelling en eenmaal via de (niet-bestaande) aftrekbeperking.

 

Overigens: hoe ik dit antwoord ook opschrijf, het blijft verwarrend dat niet-aftrekbare btw aftrekbaar is. Maar dat komt omdat "niet-aftrekbaar" in dit verband ziet op de btw-correctie prive gebruik auto en "aftrekbaar" op de gevolgen voor de (IB-)winst uit onderneming. Een foutje in de interpretatie is dan snel gemaakt...

 

Mocht je accountant dat niet willen geloven, dan mag hij eens terugbladeren naar de 40-jaar-oude jurisprudentie daarover: Hof Den Haag 16 december 1974, BNB1975/207.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is logisch dat de BTW ten laste van de onderneming komt. De BTW is geen privé aangelegenhied maar is onderdeel van de onderneming. als een onderneming geen BTw kan aftrekken behoort e.e.a tot de bedrijfslasten. datzelfde geldt hier eigenlijk ook. Een deel van de BTW is [achteraf] niet aftrekbaar en behoort tot de bedrijfslasten.

De bijtelling wegens privé gebruik t.l.v. de Dga (werknemer) wordt sinds 2006 via de loonheffing in rekening gebracht. Vor de werknemer/Dga is er dan ook nooit, als de regels correct zijn gevolgd, in de omzetbelasting (BTW) of inkomstenbelasting nog een betaling te doen.

Het feit dat de regeling voor de omzetbelasting in 2011 werd aangepast is niet van belang.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

 

Mee eens en met vele manieren van berekenen, o.a. woon-werkverkeer zakelijk voor de BTW. Mijn aantekening had vooral betrekking p het feit dat de "BTW kosten" als zakelijk worden aangemerkt en de IB bijtelling via de loonadministratie loopt. Maar Martijn, bedankt voor de opmerking i.v.m. de berekening met kilometeradministratie.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.