• 0

Bepaal zelf wat je betaalt! Meningen, ervaringen?

Hoi forummers, ik ben van plan om een fashionswop (kledingruil-event) te gaan organiseren. Struikelblok is de entreeprijs in combi met de onbekendheid. Ik ben bang dat een entreeprijs van €10 (wat het ongeveer moet gaan worden) mensen afschrikt en tegenhoudt om te komen. Men is nl niet bekend met het fenomeen en dan lijkt het veel geld. Dit terwijl er echt iets leuks en goeds tegenover staat. Maar goed, ik wil niet zozeer ingaan op het concept maar op het volgende:

 

Een tijd geleden hoorde ik van een restaurant wat gasten zélf liet bepalen wat ze wilden betalen. Ze mochten de hele avond eten (en drinken?) en op het einde mochten ze doneren wat wij het waard vonden (verdere details weet ik helaas niet). Ik vond het wel een goede stunt eigenlijk. Ik meen dat ze niet minder ophaalden dan normaal en ze kregen veel aanloop en publiciteit (wat natuurlijk goud waard is).

 

Zou zoiets ook voor mij kunnen werken? Heeft iemand meningen of ervaringen hiermee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij werkt dit alleen wanneer de mensen een globaal beeld hebben van wat iets normaal gesproken kost (in het geval van een restaurant weet je dat gevoelsmatig wel) óf de waarde die men er uithaalt gemakkelijk en snel inzichtelijk is voor de bezoeker. Bij iets nieuws of iets waarvan de waarde lastig is vast te stellen lijkt me dat veel lastiger en zou je dus wel eens fors lager kunnen uitkomen dan je beoogt.

 

De beste methode overigens: test het eens uit :)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij werkt dit alleen wanneer de mensen een globaal beeld hebben van wat iets normaal gesproken kost (in het geval van een restaurant weet je dat gevoelsmatig wel) óf de waarde die men er uithaalt gemakkelijk en snel inzichtelijk is voor de bezoeker. Bij iets nieuws of iets waarvan de waarde lastig is vast te stellen lijkt me dat veel lastiger en zou je dus wel eens fors lager kunnen uitkomen dan je beoogt.

 

De beste methode overigens: test het eens uit :)

 

Hoi Jeroen, dank voor je reactie! Jouw laatste opmerking is ook mijn gedachte. Hop, gewoon doen en zien wat het brengt!

Ik hoop gewoon dat mensen (achteraf) denken: 'ik heb een drankje gekregen, goede adviezen op het gebied van styling, de kans op leuke prijzen bij een verloting, een goodie-bag én ik heb mijn kleding omgewisseld voor een andere, leuke outfit! Dat is mij toch zeker €15 waard!'

Link naar reactie
  • 0

Men is nl niet bekend met het fenomeen en dan lijkt het veel geld. Dit terwijl er echt iets leuks en goeds tegenover staat.

 

Waar baseer je op dat je doelgroep niet bekend is met het fenomeen? Volgens mij is het bij veel vrouwen van mijn leeftijd best wel bekend.

 

Een tijd geleden hoorde ik van een restaurant wat gasten zélf liet bepalen wat ze wilden betalen. Ze mochten de hele avond eten (en drinken?) en op het einde mochten ze doneren wat wij het waard vonden (verdere details weet ik helaas niet). Ik vond het wel een goede stunt eigenlijk. Ik meen dat ze niet minder ophaalden dan normaal en ze kregen veel aanloop en publiciteit (wat natuurlijk goud waard is).

 

Zou zoiets ook voor mij kunnen werken? Heeft iemand meningen of ervaringen hiermee?

 

Zijn het niet juist de vrouwen die op de kleintjes letten die kiezen voor het ruilen van kleding i.p.v. kleding weg te doen en er iets nieuws voor terug kopen in een reguliere winkel? Zou je er dan niet ontzettend bekaaid vanaf komen wanneer je de "miepknieps" zelf een entreeprijs laat bepalen?

 

Misschien zie ik het verkeerd, maar even kort door de bocht denk ik dat je de grootste interesse zult vinden bij de dames die marktplaats afstruinen op zoek naar een merkjurkje, die de samplesales bezoeken en dol zijn op de Doldwaze Dagen. Tenzij je de beleving meer richt op een avondje uit dan op een swop.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kim,

 

Erg leuk om zoiets organiseren ! Ik denk dat Christel hierboven een aantal goede punten heeft. Het klinkt mij ook als een bekend concept in de oren (is alleen maar positief) en ik houd me niet eens zozeer bezig met mode.

 

Is het misschien een optie om geen entree te vragen maar om opzoek te gaan naar andere manieren om geld te verdienen aan bezoekers ?

 

Hoe moet ik het precies voor me zien ?

Staan er kramen met mensen en komen er dan bezoekers ?

Of staan er rijen tafels en komen er vervolgens hordes mensen binnen ?

 

Je hebt ook over een hapje, drankje en styling advies. Hoe zie je dat precies voor je ?

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Men is nl niet bekend met het fenomeen en dan lijkt het veel geld. Dit terwijl er echt iets leuks en goeds tegenover staat.

 

Waar baseer je op dat je doelgroep niet bekend is met het fenomeen? Volgens mij is het bij veel vrouwen van mijn leeftijd best wel bekend. Gesprekken binnen mijn eigen vriendenkring en uit mijn contact met een concullega. Ik weet niet of jij uit de big big city komt? Daar zie je het nl wel al regelmatig maar hier in het zuiden lopen we net even wat achter ;)

 

Een tijd geleden hoorde ik van een restaurant wat gasten zélf liet bepalen wat ze wilden betalen. Ze mochten de hele avond eten (en drinken?) en op het einde mochten ze doneren wat wij het waard vonden (verdere details weet ik helaas niet). Ik vond het wel een goede stunt eigenlijk. Ik meen dat ze niet minder ophaalden dan normaal en ze kregen veel aanloop en publiciteit (wat natuurlijk goud waard is).

 

Zou zoiets ook voor mij kunnen werken? Heeft iemand meningen of ervaringen hiermee?

 

Zijn het niet juist de vrouwen die op de kleintjes letten die kiezen voor het ruilen van kleding i.p.v. kleding weg te doen en er iets nieuws voor terug kopen in een reguliere winkel? Zou je er dan niet ontzettend bekaaid vanaf komen wanneer je de "miepknieps" zelf een entreeprijs laat bepalen?

 

Misschien zie ik het verkeerd, maar even kort door de bocht denk ik dat je de grootste interesse zult vinden bij de dames die marktplaats afstruinen op zoek naar een merkjurkje, die de samplesales bezoeken en dol zijn op de Doldwaze Dagen. Tenzij je de beleving meer richt op een avondje uit dan op een swop. Doel is kledingruil maar het zal plaatsvinden in een eigentijdse setting (dus geen rommelmarktomgeving) en met veel randgebeuren (styliste, kapster, sierraden) wat het tot een belevenisevent maakt. Ik hoop dat de miepknieps (die had ik nog niet gehoord) zich hier niet thuis zullen voelen en ik een meer eigentijds publiek aanspreek. Blijft nog de vraag of zij naar redelijke eerlijkheid zullen betalen wat het hun waard was. Als ik kijk wat er zich gisteren op de A2 heeft afgespeeld (geld graaien) dan lijken de normen en waarden af en toe toch flink te dalen als het over geld gaat ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kim,

 

Erg leuk om zoiets organiseren ! Ik denk dat Christel hierboven een aantal goede punten heeft. Het klinkt mij ook als een bekend concept in de oren (is alleen maar positief) en ik houd me niet eens zozeer bezig met mode.

 

Is het misschien een optie om geen entree te vragen maar om opzoek te gaan naar andere manieren om geld te verdienen aan bezoekers ? Ben ik ook over aan het nadenken ja, maar onder een entreeprijs ga je niet uitkomen ben ik bang.

 

Hoe moet ik het precies voor me zien ?

Staan er kramen met mensen en komen er dan bezoekers ?

Of staan er rijen tafels en komen er vervolgens hordes mensen binnen ? Mensen komen van tevoren hun ruilkleding inleveren. Het wordt gewaardeerd via een systeem en je krijgt dan jouw 'bestedingswaarde' in de vorm van muntjes oid. Jouw kleding wordt opgehangen in de zaal, bij de rest van de kleding. Zo vormt zich als het ware een winkel. Als alles verwerkt is, gaat het beginnen en mag iedereen gaan snuffelen, passen en pakken wat ze wil. Maximaal ter waarde van je bestedingslimiet. Dit loopt door tot iedereen uitgeshopt is. In dezelfde zaal zullen enkele tafels/kraampjes zijn waar service wordt verleend en dingen worden verkocht. Als een soort van beurs XS. Ik ben er nog niet over uit of ik deze mensen een fee moet vragen dat ze daar mogen staan en mogen verkopen/klanten mogen werven. Ik denk dat ik dit de eerste keer/keren niet zal doen om te kijken hoe het gaat lopen en goodwill te kweken.

 

Je hebt ook over een hapje, drankje en styling advies. Hoe zie je dat precies voor je ? zie hierboven

 

Rick

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

In New York wordt het restaurant concept al langere tijd gepushed. Daar moet je het bestek huren, dus geen entree fee, maar je kunt wel doneren bij de ober. Rustig eten is er niet bij, je wordt geacht binnen een uur klaar te zijn met eten.

Kijk maar eens op: http://www.sevillarestaurantandbar.com. Ben hier geweest tijdens een seminar voor Internet Guru's.

 

Hm, klinkt niet erg aantrekkelijk. Op deze manier zie ik het dus níet voor me. Het gaat bij mij juist om kwaliteit en niet om kwantiteit.

Link naar reactie
  • 0

Ik had bij BNR laatst ook zo'n bericht gehoord, van iemand die, meen ik, diensten verleende en dan de klant zelf de prijs liet bepalen. Hij verdiende meer dan wanneer hij zelf de prijs bepaald had.

 

Of dit voor jouw concept gaat werken dat weet ik niet, maar het komt zeker voor dat het werkt als je je klanten zelf de prijs laat bepalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik had bij BNR laatst ook zo'n bericht gehoord, van iemand die, meen ik, diensten verleende en dan de klant zelf de prijs liet bepalen. Hij verdiende meer dan wanneer hij zelf de prijs bepaald had.

 

Of dit voor jouw concept gaat werken dat weet ik niet, maar het komt zeker voor dat het werkt als je je klanten zelf de prijs laat bepalen.

 

Leuk om te horen dat het kan!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.