• 0

Moe...gewoon moe.....

Mensen ik ben moe. Heb er 'geen zin meer an'. Maar niet gewoon moe, nee doodmoe. Zo moe, te moe om op te staan en te moe om te gaan slapen, want daar ben ik dan ook weer te wakker voor.

 

Kijk, ik heb de laatste jaren wat kleine (zakelijke) probleempjes gehad, waaronder en daardoor recentelijk een echtscheiding (niet zakelijk). Maar eerlijk gezegd had dit alles wel een positieve draai moeten geven, want alles komt uiteindelijk op zijn pootjes terecht.

 

Maar helaas. Ik doe mijn dingen die ik moet doen, en dan houdt het op. Natuurlijk is dit een stukje privé situatie. Maar ik lijk ook wel bedrijfsmoe. En dat heb ik nog nooit meegemaakt. Niet scherp, te lang wachten met potentials benaderen, niet adequaat reageren op email, enzovoorts.

 

Ik ben nieuws moe, Twitter-moe, HL moe…. Ik zie het op HL wel bij meer leden. Even moe van het “gezeur”. Altijd weer die herhaalde postings en discussies. Leden verdwijnen en ineens zie je ze weer terug komen mét prima postings. Werkt het zo? Afstand nemen van alles en weer terugkomen?

 

En in een winkel? Wel eens moe van je zeurende klant ? Of als advocaat van die dame die voor de vierde maal die dag belt? De verzekeringsagent die voor de zesde maal een polis moet bijstellen? Je zoveelste offerte aanvraag in het niets ziet verdwijnen omdat men “besloten heeft met een collega in zee te gaan”……

 

In mijn werk heb ik alleen maar met ondernemers te maken en de crisis lijkt nog lang niet voorbij, of is weer begonnen. Veel bedrijven hebben (nog steeds) volop financiële problemen. Waar halen zij de “drive” vandaan om iedere dag toch weer op te staan en het hoofd te bieden aan al die schuldeisers en ze te woord te staan.

 

Iedere avond maak ik een werklijstje voor de dag erna. Zowel zakelijk als privé. Gelukkig heb ik er dagelijks 2 punten van af kunnen werken, maar komen er jammer genoeg 4 punten bij… En ook daar word ik natuurlijk weer moe van.

 

Ik ben benieuwd of jullie deze zogenaamde bedrijfsmoeheid herkennen? Wat je er tegen doet of er mee gedaan hebt. Dit stukje is gelukkig wel met een glimlach geschreven, want hier was ik even niet te moe voor en zal ik al zingend mijn werklijstje nog af zie te werken:

 

Klein stukje “Toontje Lager” Herkenbaar ?

M'n boodschappen nog doen

En straks de vuile was

M'n haar dat wil ik groen

Maar dat kan morgen pas

De huur nog overmaken

En de tandarts zometeen

Naar Valkenburg of Aaken

Waar moet ik dit jaar nou weer heen

008 Bellen

Had ik dat boek nou uit of niet

Girokaarten bijbestellen

Vergeet de vuilniszakken niet

Die afspraak was veranderd

En, oh, verrek, dat feest

Naar de nieuwe van Fellini

Ben ik gelukkig al geweest

Ik ben geweest

 

Zoveel te doen

Ik heb nog zoveel te doen

Ik moet de zon in Japan onder zien gaan

Zoveel te doen

Ik heb nog zoveel te doen

Ik moet het oerwoud eens in bloei zien staan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Bijzonder om te lezen hoeveel mensen het ook heel moeilijk hebben gehad. Ook ik ben zo'n periode doorgegaan, niet zo zwaar als Marcel maar wel genoeg om langs de huisarts te gaan en te vragen waarom ik al zo lang zo weinig energie had. Zij gaf mij de simpele (maar zo logische) stelregel die denk ik leerzaam is voor velen onder ons: Als je 1 maand op je tenen loopt, moet je daarna eigenlijk 2 maanden rustig aan doen.

Voor mezelf heb ik daarvan gemaakt: Als ik 1 week (of dag, of jaar) op mijn tenen loop, mag ik 2 weken (dagen/jaren) rustig aan doen :). Toen ik namelijk op ging tellen hoelang ik op mijn tenen heb gelopen, mocht ik van mezelf veel meer genieten, ik mocht veel meer moe zijn. Ik kan me voorstellen Marcel dat jij nog wel een tijdje moe mag zijn :). Probeer het te accepteren en er juist van te genieten, gewoon een muziekje luisteren of wat TV kijken. Succes!

 

Ps.: goed dat je dit onderwerp te sprake brengt, dit is iets wat veel ondernemers volgens mij kennen, en zoniet kunnen ze er veel van leren!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0
Terug naar Nico :

Quote:

 

Klets, probleem los je niet op door van ze weg te lopen tenzij je graag in hetzelfde cirkeltje rond blijft draaien.

Leer van tegenslagen, onderzoek welke patronen erachter zitten om te voorkomen dat je verleden ook je toekomst is!

 

 

 

Volgens mij ben ik nog nooit van mijn problemen weggelopen, en daar weet jij alles van.

 

vaak loop je in eerste instantie wel weg voor het probleem maar omdat problemen niet vanzelf verdwijnen moet je er toch mee aan de bak. zo ook bij jou, alleen is het zure dat je er toch weer andere (prive) problemen voor terug gekregen hebt.

 

en soms als een probleem opgelost is blijft het je achtervolgen omdat je er teveel op terug kijkt. In dat licht moet je ook de reactie van Nico zien.

 

Gezien jouw achtergrond vind ik het zeker geen janktopic.

Link naar reactie
  • 0

Bijzonder om te lezen hoeveel mensen het ook heel moeilijk hebben gehad. Ook ik ben zo'n periode doorgegaan, niet zo zwaar als Marcel maar wel genoeg om langs de huisarts te gaan en te vragen waarom ik al zo lang zo weinig energie had. Zij gaf mij de simpele (maar zo logische) stelregel die denk ik leerzaam is voor velen onder ons: Als je 1 maand op je tenen loopt, moet je daarna eigenlijk 2 maanden rustig aan doen.

Voor mezelf heb ik daarvan gemaakt: Als ik 1 week (of dag, of jaar) op mijn tenen loop, mag ik 2 weken (dagen/jaren) rustig aan doen :). Toen ik namelijk op ging tellen hoelang ik op mijn tenen heb gelopen, mocht ik van mezelf veel meer genieten, ik mocht veel meer moe zijn. Ik kan me voorstellen Marcel dat jij nog wel een tijdje moe mag zijn :). Probeer het te accepteren en er juist van te genieten, gewoon een muziekje luisteren of wat TV kijken. Succes!

 

Ps.: goed dat je dit onderwerp te sprake brengt, dit is iets wat veel ondernemers volgens mij kennen, en zoniet kunnen ze er veel van leren!

 

Hey Arthur,

 

Inderdaad, bijzonder hoeveel mensen dit herkennen.

 

Je tip is prachtig, helaas voor mij niet van toepassing. Mijn bedrijf zorgt er juist voor dat andere bedrijven bereikbaar zijn, dus ik kan niet zomaar zeggen dat ik er niet ben.

 

Wat ik wél ben gaan doen, is 's avonds eens wat vaker inderdaad iets leuks te gaan doen. Boek lezen, muziekje luisteren, domweg TV kijken. Helaas mag ik van mezelf niet moe zijn. Ik moet natuurlijk gewoon aan de bak om knaken te verdienen, anders komt t nooit goed.

 

Maar plotseling....ineens...komen er dit weekend erg leuke dingen op mijn pad. Zowel zakelijk als privé. Met een beetje geluk ga ik een mooie week tegemoet.

 

 

Link naar reactie
  • 0
vaak loop je in eerste instantie wel weg voor het probleem maar omdat problemen niet vanzelf verdwijnen moet je er toch mee aan de bak. zo ook bij jou, alleen is het zure dat je er toch weer andere (prive) problemen voor terug gekregen hebt.

 

en soms als een probleem opgelost is blijft het je achtervolgen omdat je er teveel op terug kijkt. In dat licht moet je ook de reactie van Nico zien.

 

Gezien jouw achtergrond vind ik het zeker geen janktopic.

 

Dank je wel Henk. Ik respecteer Nico en zijn inzichten al jaren, en we hebben ook regelmatig contact gelukkig. Bedankt voor je laatste zin.

Link naar reactie
  • 1

Mooi stuk, moeilijk om uit te maken wanneer "gewoon" moe overgaat in overspannenheid of een teken wordt om er mee te stoppen.

 

Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk, als je gewoon moe bent dan is een rustig weekend voldoende om de accu weer op te laten.

Werk je continue hard dan si af en toe een weekje er tussenuit meestal ook voldoende.

 

Als die hoeveelheid rust afleiding de accu niet oplaad dan is het een teken dat je energie stopt in dingen die je geen of te weinig energie opleveren. Per saldo raak je meer energie kwijt dan dat je zelf genereert.

Dat betekent lange tijd rust houden, de druk eraf en als je niet opnieuw in dezelfde valkuil wilt vallen, verandering aanbrengen in je bezigheden. Zorgen dat je dingen doet die je meer energie opleveren dan je energie kosten.

 

Zoals anderen ook al aangeven is het ook erg belangrijk dat je zorgt voor regelmaat in je leven. Het nachtbraken zie je veel bij mensen bij wie het tegenzit. Nadeel als je dat laat gebeuren is dat je het contact met de mensen die een normaal dagritme leven kwijtraakt. Ook is het goed om voor jezelf een idee te hebben van waar je in de (nabije) toekomst naartoe wil omdat wat je eerst deed moet veranderen in wat je straks gaat doen. Hoe meer zelfdiscipline je op kan brengen hoe sneller en beter het gaat.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.