Wat moet ik doen voor een ijskraam?

Aanbevolen berichten

Als 19 jarige student was ik opzoek naar een leuk idee om van de zomer wat geld te verdienen. Toen ontstond het idee om zelf een ijskraam te bouwen, wat niet moeilijk moet zijn, en deze gedurende de drukke zomermaanden op het strand van zandvoort, e.d. neer te zetten. Het lijkt eenvoudig; je bouwt een kar, haalt een voorraadje ijs en frisdrank bij de ven o.i.d. en gaat daar staan te verkopen.

Nu vroeg ik me af of het werkelijk zo eenvoudig zal zijn? Moet ik me niet aanmelden bij de belastingdienst en KvK en wat zou er nog meer noodzakelijk kunnen zijn om dit legaal uit te voeren?

Graag jullie reacties/tips!

Sander

Link naar reactie
ik weet het niet zeker maar gok dat je nog wel een vergunning nodig hebt van de gemeente waar je wilt gaan staan met je ijskar.

 

... en daarna de meedogenloze test van het AD doorstaan!

 

Kun je niet iets 'zomers' verzinnen dat niet bederfelijk is? Zwemvliezen met reclameopdruk, vierkante strandballen om te dobbelen, parasols van eetbaar papier, petjes met Deutschland Europameister erop... 't Scheelt je allicht in het aantal diploma's dat je in die korte tijd moet halen.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Dat diploma sociale hygiene stelt trouwens helemaal niets voor, dus als dat de enige hobbel is zou ik het gewoon even 'afhalen'. Kwestie van het boekje doorlezen en een keer op examen gaan, ik heb nog nooit gehoord dat er iemand voor gezakt is (en het was ook eenvoudig, heb het zelf een paar jaar terug gedaan ivm werken in een cafe).

 

Alleen denk ik dat er veel meer bij komt kijken dat dit.. zoals al aangegeven moet je een vergunning hebben om ergens te gaan staan met die kar, natuurlijk langs de kvk, maar ik kan me voorstellen dat er meer papieren voor nodig zijn om bederflijke waar te mogen verkopen.

 

Ergens is het wel ernstig dat je in Nederland de nodige kilo's papierwerk moet regelen voor een 'lemonade stand'!

 

Link naar reactie

Ergens is het wel ernstig dat je in Nederland de nodige kilo's papierwerk moet regelen voor een 'lemonade stand'!

 

Er is al veel regelgeving afgeschaft hoor. Ik heb een opleiding ambachtelijk ijsmaken gedaan. Vroeger was dat verplichte kost vanwege vestigingspapieren; nu niet meer. Er worden wel strenge eisen aan hygiëne gesteld (HACP ofzo), maar dat is ook wel begrijpelijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
zoals al aangegeven moet je een vergunning hebben om ergens te gaan staan met die kar,

 

Ja, je moet bij de gemeente waar je in wilt gaan staan een standplaatsvergunning aanvragen. Voor het innemen van een standplaats wordt gebruik gemaakt van gemeentelijke grond. Om deze grond in gebruik te mogen nemen, is een vergunning nodig en moeten precariorechten betaald worden.

 

Wat heb je nodig bij aanvraag:

* Naam, adres, woonplaats en geboortedatum van de aanvrager;

* Aard van de aan te bieden goederen;

* Doel waarmee de goederen worden aangeboden (verkoop/info);

* Periode waarin de standplaats wordt ingenomen (week/maand/jaar);

* Dagen en uren gedurende welke standplaats wordt ingenomen;

* Middel waarmee standplaats wordt ingenomen(marktkraam/verkoopwagen);

*Afmetingen van het middel waarmee standplaats wordt ingenomen;

*Materiaal van het middel waarmee standplaats wordt ingenomen

 

Een standplaatsvergunning is geldig voor de in vergunning aangegeven termijn, maximaal voor de duur van 1 jaar.

 

 

En dan heb je nog het probleem dat sommige gemeenten een maximum hanteren op het aantal vergunningen. Zeker Zandvoort zal een gewilde plaats zijn voor handelaren zoals jij.

 

in ieder geval succes ermee!

 

Bart

 

ice

Link naar reactie

Er is al veel regelgeving afgeschaft hoor. Ik heb een opleiding ambachtelijk ijsmaken gedaan. Vroeger was dat verplichte kost vanwege vestigingspapieren; nu niet meer. Er worden wel strenge eisen aan hygiëne gesteld (HACP ofzo), maar dat is ook wel begrijpelijk.

 

Op zich is het wel redelijk dat er eisen aan gesteld worden, maar aan de andere kant: Als je ijs haalt in bakken bij de groothandel, bewaard in een diepvries en alleen maar in een bakje schept voor een klant, dan kan er niet zoveel mis ;)

 

En mocht het wel mis zijn, dan kun je natuurlijk alsnog op je falie krijgen van de voedsel&waren authoriteit (of hoe heet de keuringsdienst van waren tegenwoordig?).

 

Zouden die papieren eigenlijk ook vereist zijn wanneer je slechts voorverpakt ijs verkoopt? Ik kan me niet voorstellen dat ieder verkooppunt daarvan beschikt over specifieke papieren.

Link naar reactie

Zouden die papieren eigenlijk ook vereist zijn wanneer je slechts voorverpakt ijs verkoopt? Ik kan me niet voorstellen dat ieder verkooppunt daarvan beschikt over specifieke papieren.

 

Nog niet zo lang gelden werd voorverpakt ijs door particulieren verkocht. Ola heeft dat hele netwerk opgedoekt, niet voor niets. Onderin die vrieskisten lag soms ijs van drie jaar oud. Valt de stroom uit; gewoon weer opnieuw invriezen. Yukkie!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dat is inderdaad nogal ongezond, maarja, je kunt natuurlijk ieder product verprutsen als je maar genoeg je best doet...

 

Welliswaar heel off-topic, maar er is wel een leuke oplossing voor dit 'is-ontdooit-geweest' probleem: Er zitten verpakkingen aan te komen met bedrukkig die verkleurd als de temperatuur ervan te hoog is geweest. Daarmee zou je heel mooi kunnen zien of je ijsje niet een keer ontdooit is geweest (en of bijvoorbeeld je biefstuk altijd in de koeiling heeft gelegen) - binnenkort in uw supermarkt ;)

Link naar reactie

Ten eerste iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!

 

Ik heb zelf ook een beetje onderzoek gedaan en het komt er idd op neer dat je een vergunning nodig hebt van de gemeente waarin je actief wilt zijn. Dit kan zijn een standplaatsvergunning als je een vaste plaats in wilt nemen, of een ventvergunning als je regelmatig van plaats veranderd (bv. niet langer dan 15 min. op dezelfde plaats). Een ventvergunning is dus vooral voor deur-tot-deur verkoop. Beide vergunningen kosten ong. 65 euro om aan te vragen. Of de cursus sociale hygiëne ook echt verplicht is, ben ik nog aan het onderzoeken.

Het is volgens mij niet verplicht om je in te schrijven bij de kvk als bedrijf, omdat de vergunning zowel door natuurlijke personen en rechtspersonen aangevraagd mag worden.

Sander

Link naar reactie

Ondernemers van Nederland,

 

Ook ik heb een idee: ik begin een ijskraam! Ik loop er al een poosje mee te klooien maar nu wil ik het ook echt eens gaan doen.

Ik ben een student uit Leeuwarden aan de Hoge Hotelschool en waarom ook niet???is toch een leuke manier om iets bij te verdienen?

Maar nu....kan iemand mij helpen door te vertellen hoe je een ijskraam eigenlijk het beste in elkaar draait? Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er adresjes bekend waar je zo'n apparaat kunt aanschaffen?

 

Alvast veel bedankt!!

 

Groet,

 

Daniel

Link naar reactie

Ook ik heb een idee: ik begin een ijskraam! <...> Maar nu....kan iemand mij helpen door te vertellen hoe je een ijskraam eigenlijk het beste in elkaar draait?

 

Beste Daniël,

 

Om te beginnen koop je een pc. Die sluit je aan op internet. Dan installeer je een zoekmachine, Google bijvoorbeeld. Dan zoek je naar ijskraam. Kom je toevallig op Higherlevel terecht, ga dan niet aan andere mensen vragen om alles voor je uit te zoeken. Zoek even door tot je bij een brancheorganisatie belandt. Die weten of je een kraam kan huren van een lokale leverancier. Die kunnen je vertellen dat zelf ijs maken een investering van tonnen vergt. Die zullen je ook vertellen dat het seizoen al drie maanden geleden begonnen is, en dat je dit jaar dus te laat bent. Veel succes! Onderwerp afgesloten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.