• 0

Nieuwe toepassingen voor mijn UAV (onbemande radiografische helikopter)

Ik zal mijzelf even voorstellen, Mike de landgraaf, 26 jaar en kom uit Hoorn (NH). Ik ben altijd al geinteresseerd geweest in nieuwe technieken en innoverende bedrijfstoepassingen. Nadat ik een filmpje op internet heb gezien van een Onbemande luchtvaartuig(UAV) was ik verkocht, en besloot een bedrijf op te zetten. Zo is 4 maanden geleden HOOG! Luchtfotografie ontstaan.

 

Met behulp van een radiografische helicopter met 6 propellors (al lijkt het meer op een UFO) ben ik in staat om luchtfoto's en videos te maken van hoogten van 2m tot 300m hoog. Door deze techniek te gebruiken kan ik op plaatsen komen waar traditionele vliegtuigen en helikopters niet (mogen) komen, en natuurlijk voor een prijs waarvor een piloot zijn bed niet uitkomt. Door een videobril kan ik vanaf de grond zien wat de chopper bovenin ziet.

 

Vergeet vage, gedateerde afbeeldingen van Google Maps. Ik maak foto's op hoge resolutie die, naast dat ze prachtig zijn in een verkoopbrochure, ook heel goed aan de muur kunnen hangen, en veel klanten doen dat ook.

 

Nu hoor ik jullie al zeggen, leuk verhaaltje, wat is de vraag?

 

Vooralsnog doe ik voornamelijkl werk voor makelaars en vastgoedontwikkelaars. Natuurlijk ben ik hier heel erg blij mee (bent u, of kent u een makelaar die geinteresseerd is? Ik hoor het graag!) maar ik denk dat er nog veel meer bedrijven zijn die kunnen profiteren van mijn diensten. Dan denk ik ook aan politie en brandweer (denk aan de mogelijkheden als er een thermische camera onder hangt) maar ook industie en inspectie van fabrieken. Ik zou het allerliefste producten ontwikkelen voor defensie, maar hoe kom ik hier in godsnaam terecht?

 

Daar heb ik jullie hulp voor nodig; welke branches zouden profiteren van mijn diensten, zodat ik mijn klantenkring uit kan breiden?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Vriendelijke groet,

 

Mike de Landgraaf

HOOG! Luchtfotografie

IMG_0038.thumb.JPG.84481deb9e3c28c6dd743c177c6cbb82.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat je hier heel goed een sublieme concurrent van de satteliet-opnames voor de landbouw mee kan zijn met een veel hogere resolutie. Die zitten nu meen ik op 10m2 per pixel en hebben een niet zo snelle verversingsrate.

Je zult dan wel speciale apart spectraal gevoelige camera's/lenzen moeten hebben en sterke post-processing mogelijkheden om de gemeten waardes coordinaten te stitchen.

Ik heb daar zelf ook wel over zitten denken maar dan extreem laag en snel vliegend zodat je op plantniveau met een snelle lichtsensor (die heb ik in ontwikkeling) info kan verzamelen over de conditie, groeiverloop, ziektes e.d.

 

PM me maar eens, wellicht kunnen we wat met elkaar betekenen.

Het nadeel is weer wel dat de landbouwinnovaties altijd via Wageningen "moeten" lopen dus je kunt vanuit die hoek nogal wat tegenwind verwachten. Maar, van tegenwind wordt je sterker ...

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je hier heel goed een sublieme concurrent van de satteliet-opnames voor de landbouw mee kan zijn met een veel hogere resolutie. Die zitten nu meen ik op 10m2 per pixel en hebben een niet zo snelle verversingsrate.

Je zult dan wel speciale apart spectraal gevoelige camera's/lenzen moeten hebben en sterke post-processing mogelijkheden om de gemeten waardes coordinaten te stitchen.

Ik heb daar zelf ook wel over zitten denken maar dan extreem laag en snel vliegend zodat je op plantniveau met een snelle lichtsensor (die heb ik in ontwikkeling) info kan verzamelen over de conditie, groeiverloop, ziektes e.d.

 

PM me maar eens, wellicht kunnen we wat met elkaar betekenen.

Het nadeel is weer wel dat de landbouwinnovaties altijd via Wageningen "moeten" lopen dus je kunt vanuit die hoek nogal wat tegenwind verwachten. Maar, van tegenwind wordt je sterker ...

 

Foto's georefereren (coordinaten aan plakken) hoeft niet moeilijk te zijn, maar je moet wel wat tijd en materiaal investeren om dat nauwkeurig te doen... Ik denk ook dat UAV vliegtuigen een perfect alternatief zijn voor dure reguliere satellietbeelden of luchtfoto's, al dan niet met speciale sensoren. Niet voor niks dat ik ook een luchtfotobedrijfje ben gestart ;-)

 

Met UAV kun je vast op een bepaalde hoogte vliegen, en op vooraf ingestelde punten foto's recht naar beneden maken. Lijkt me nuttig voor Patrick's toepassing.

 

En met dat het via Wageningen moet lopen, doel je daarmee op een raamcontract van overheid met de DLO's? Dan moet het budget misschien vanuit de industrie zelf komen?

 

En met tegenwind pak ik liefst de vlieger als fotoplatform ;-) Is juridisch ook minder gedoe...

Link naar reactie
  • 0

"En met dat het via Wageningen moet lopen, doel je daarmee op een raamcontract van overheid met de DLO's?"

Ik doel hiermee op eerdere ervaringen met verbeterende ideeen (van twee innoverende boeren die we technisch assisteerden) en de soort not-invented-here reactie die ik daar bij een inloop-ochtend waar ze hun ideeen uitlegden bemerkte.

Helaas kijken de boeren op naar Wageningen als het alwetende kenniscentrum. Dat wil ik geloven m.b.t. hun kennis over planten, dieren en landbouw, maar minder als het gaat om hoe je een technisch slim product ontwikkelt.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

"En met dat het via Wageningen moet lopen, doel je daarmee op een raamcontract van overheid met de DLO's?"

Ik doel hiermee op eerdere ervaringen met verbeterende ideeen (van twee innoverende boeren die we technisch assisteerden) en de soort not-invented-here reactie die ik daar bij een inloop-ochtend waar ze hun ideeen uitlegden bemerkte.

Helaas kijken de boeren op naar Wageningen als het alwetende kenniscentrum. Dat wil ik geloven m.b.t. hun kennis over planten, dieren en landbouw, maar minder als het gaat om hoe je een technisch slim product ontwikkelt.

Dat is inderdaad jammer, al kan ik ze als oud-Wageninger geen ongelijk geven (grapje). Ook al komen er ook van de landbouwtechniek-groepen wel leuke innovaties, het is altijd jammer als men niet openstaat voor ideeen van "buiten"!

Link naar reactie
  • 0

Het topic is wellicht al wat ouder, maar ik heb nog wel een leuk idee voor een toepassing van een UAV.

Behalve een gewone camera kan er ook een warmtebeeld/infrarood camera geplaatst worden voor warmte toepassingen.

Dan denk ik aan (evenementen) surveillance (jezelf/UAV verhuren aan beveiligingsbedrijven)

Of gebouwbeheerders of energie/isolatie bedrijven die spouwmuurisolatie, dubbelglas, etc. plaatsen. Een UAV met warmtebeeld camera kan bij hoge gebouwen zeer eenvoudig isolatie problemen opsporen. Vooral in de wintermaanden gaat dat erg goed. Laag bouw red je nog wel gewoon vanaf de grond, maar hoog bouw is en probleem en dat gat zou jij met je UAV en een warmte beeld camera prima kunnen vullen denk ik.

 

Warmtebeeld camera's kennen een zeer breede toepasbaarheid al zou je dat in eerste instantie niet zeggen. Zelfs garagebedrijven kunnen ze heel goed gebruiken. Voorbeeld: Garage bedrijf krijgt een auto binnen waarvan de motor niet lekker loopt. Wel op alle cilinders, maar veel verlies van vermogen. De uitlaatgassen uit de cilinders komen samen in een 'spruitstuk'. Een blik op het spruitstuk met een warmte beeld camera en je kan direct zien welke cilinder(s) met problemen zitten omdat de temperatuur beduidend hoger/lager is dan de overige cilinders.

 

En loodgieter kan het gebruiken bij het opsporen van verstoppingen. Flink wat warm water door de leiding laten lopen en vervolgens een blik werpen met de warmtebeeld camera. Daar waar een abrupte verandering in temperatuur zit, zit waarschijnlijk ook de verstopping. En dan hebben we het over weggewerkte afvoerleidingen he. Die onder de gootsteen kan je gewoon met de hand wel voelen.

 

Je kan zo'n camera dus ook gewoon als leiding zoeker gebruiken voor water- en cv leidingen. Vooral wanneer het warme leidingen betreffen. Een aangezien veel leidingen tegenwoordig van kunststof zijn, zijn de traditionale oude leidingzoekers niet meer bruikbaar. Die werken namelijk op inductie en daar is metaal voor nodig.

 

Maar goed... terug naar de UAV met Warmtebeeld camera:

Onderschat het zicht van een warmtebeeld camera bij daglicht niet!! Die is namelijk zeer goed! waardoor hij ook zeer geschikt is om gewoon bij daglicht aan surveillance te doen.

 

Nog een toepassing: het energiebedrijf of een woningcorporatie vermoedt illegale aftap van stroom. Meestal is dat een teken voor een hennep kwekerij. Laat ze jou in huren om een warmte profiel van het dak te maken. Als er een kwekerij is, is de kans groot dat het dak boven de kwekerij aanmerkelijk warmer is dan die van de overige daken.

Waarom worden er in de wintermaanden vaak kwekerijen gevonden? Omdat het het enige huis in de buurt is waar geen rijp/sneeuw op het dak blijft liggen ;)

En van een 'vermoeden' kan een energiebedrijf of woning corporatie geen aangeifte doen. De vraag is dan ook hoeveel prioriteit de politie aan een dergelijke melding geeft en of ze er mee aan de gang gaat. Als jij het energiebedrijf of een woningcorporatie als wat bewijs in handen kan geven wordt het allemaal een stuk makkelijker. Zo'n warmte profiel is voor een woningcorporatie of energiebedrijf dus wel heel handig/waardevol om te hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.