• 0

Vragen omtrent opstarten webshop

Korte introductie:

Ik en een vriend van me zijn al lange tijd bezig met import en export van goederen die tot nu toe alleen binnen onze vriendengroep en sporadisch op markten verkocht wordt.

 

Nu willen we serieuzer hiermee aan de slag gaan. Om te beginnen met een webshop. Hierover heb ik 2 vragen en ik hoop dat jullie mij hier verder mee op weg kunnen helpen.

 

1. Kan je een webshop beginnen zonder ingeschreven te zijn bij de kvk? (ivm belastingen, Ideal, ik begreep dat dit mogelijk is alleen dat je alles wel op je ib aangifte moet vermelden.)

 

2. Welke kant en klare site staat goed aangeschreven en is goedkoop? inclusief hosting (ik ben een klein beetje bekend met html maar zelf maken is gene optie. Ideal en minimaal 100 producten is een must)

 

Groeten,

Jordy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je verkoopt nu aan bekenden, de truc is om bezoekers op je website te krijgen. Dat is de basis waar je rekening mee moet houden zowel qua tijdsinvestering als marketingkosten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

1. Kan je een webshop beginnen zonder ingeschreven te zijn bij de kvk? (ivm belastingen, Ideal, ik begreep dat dit mogelijk is alleen dat je alles wel op je ib aangifte moet vermelden.)

Per definitie niet. Als het hobbymatig is dan zou het zonder kvk mogen, maar een webshop heb je niet voor je hobby, maar om geld te verdienen, hoe klein het ook is. Je zult dus langs de kvk moeten. Als de kosten en/of moeite van KVK een issue zouden zijn dan ga je aan de tips die je op dit forum krijgt niets hebben. Kortom; inschrijven bij kvk. Verder dien je aan allerlei eisen die de overheid aan je stelt te voldoen.

2. Welke kant en klare site staat goed aangeschreven en is goedkoop? inclusief hosting (ik ben een klein beetje bekend met html maar zelf maken is gene optie. Ideal en minimaal 100 producten is een must)

"Kant en klaar" en "goed aangeschreven" is een tegenstrijdigheid imho. Als je met kant en klaar bedoelt dat je een shop gaat huren, dan is dat beperkend in alle opzichten en dat doe je dus niet. Je kan niet de code aanpassen, het uiterlijk kan je maar in beperkte mate aanpassen en je zit altijd vast aan je leverancier.

 

Open source is gratis zolang je niemand in huurt om het pakket voor jouw uit te breiden. In de basis zijn ze allemaal volwaardige webwinkels. Kijk eens naar Magento, Open Cart of Zen-Cart. Kost niets en je kan er zo veel meer mee dan met een gehuurd pakket. Alleen is het aanpassen van een open source pakket lastig als je geen php en html kent. Je zult dan mogelijk iemand moeten inhuren om bijv. de iDeal koppeling tot stand te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Wow bedankt voor de goede en snelle antwoorden! Geweldig forum dit.

 

1. Dus inschrijven bij KVK is verplicht. Ik kan me herinneren ooit aangifte te hebben gedaan van een particulier die zondag op de markt stond en zijn opbrengsten en kosten netjes aangaf bij zijn aangifte inkomstenbelasting.

 

Dit is dus niet mogelijk bij een webshop?

 

(uiteindelijk wil ik me natuurlijk zoizo inschrijven ivm vertrouwen van klanten en om een ez te beginnen, maar dit is dus slimmer om vooraf te doen begrijp ik)

 

2. Ik had zelf ook al gegoogled en kwam al een aantal open source softwarepakketten tegen. Maar het zelf in elkaar zetten van zo'n webshop dar zag ik tegenop. Het leek mij daarom heel handig om gebruik te maken van een kant en klare site. (zoals mywebshop.nl mijnwebwinkel.nl directshop.nl etc etc.) Maar dit raden jullie dus af om mee te beginnen?

 

Ik heb pas gisteravond een boek geleend en opengeslagen over html etc. en was tot de conclusie gekomen dat zelf schrijven en aanpassen nog wel eens lastig kan worden. Voor die €40,- p/m wil ik zoiets wel proberen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wow bedankt voor de goede en snelle antwoorden! Geweldig forum dit.

 

1. Dus inschrijven bij KVK is verplicht. Ik kan me herinneren ooit aangifte te hebben gedaan van een particulier die zondag op de markt stond en zijn opbrengsten en kosten netjes aangaf bij zijn aangifte inkomstenbelasting.

 

Dit is dus niet mogelijk bij een webshop?

 

Bij iemand die eens op de markt staat en wat verkoopt is het anders dan verkopen via een geautomatiseerd systeem met zo'n 16 tot 17 miljoen potentiële klanten, alleen in Nederland al. Bovendien moet de klant weten met wie hij zaken doet, dat is via een schermpje op zijn computer niet te zien. Daarom zijn er een aantal regels voor verkopen op internet, waar ik eerder al naar toe linkte.

 

2. Ik had zelf ook al gegoogled en kwam al een aantal open source softwarepakketten tegen. Maar het zelf in elkaar zetten van zo'n webshop dar zag ik tegenop. Het leek mij daarom heel handig om gebruik te maken van een kant en klare site. (zoals mywebshop.nl mijnwebwinkel.nl directshop.nl etc etc.) Maar dit raden jullie dus af om mee te beginnen?

 

Ik heb pas gisteravond een boek geleend en opengeslagen over html etc. en was tot de conclusie gekomen dat zelf schrijven en aanpassen nog wel eens lastig kan worden. Voor die €40,- p/m wil ik zoiets wel proberen.

Er zijn geen (0) shops succesvol via deze verhuurbedrijven. Heb ik al vaker geroepen, en nog niemand heeft anders bewezen. Er kleven simpelweg veel te veel nadelen en beperkingen aan zo iets. Stel dat jij bedacht hebt dat een oranje knop voor "bestellen" beter werkt dan de standaard knop van jouw gehuurde software. Dan heb je simpelweg een probleem, want de kleur van de knop kan je niet aanpassen. En dat is dan een van de minste problemen waar je tegen aan zal lopen. Een shop huren is echt geen optie.

 

Het hebben van een webshop is niet iets wat je zo even doet. Het is net als elk ander bedrijf; je moet veel kennis hebben van internet, ondernemen, verkopen wil je er een beetje aan kunnen verdienen. Hoewel het mensen met mij oneens zullen zijn en je vertellen dat je best voor een paar honderd piek kan beginnen, doe je er goed aan om eerst eens een paar maanden je in te lezen in ondernemen, internet, verkoop via internet en alles wat daar bij komt kijken, voordat je begint met het opzetten van je shop. Ikzelf bijvoorbeeld heb vanaf mijn 13e mij verdiept in internet, pakketjes, kopen op internet en gekeken hoe dat allemaal werkt. Op mijn 20e werd mijn shop pas dusdanig dat ik er zelf van durfde te zeggen dat het succesvol was. Dat is zo'n 7 jaar aan "studie". En ik ben geen trage leerling ;)

 

Maar laat je vooral niet tegenhouden door mijn woorden, een echte ondernemer die weet wat hij wilt en doet het gewoon en laat zich vooral niet tegen houden door iemand anders die zegt dat iets niet kan. Toch gok ik zo dat je best nog wat bij kan leren over webwinkels en ondernemen als ik je berichten zo lees. :)

Link naar reactie
  • 0

... Een shop huren is echt geen optie. ...

Niet helemaal mee eens. Ik ben er ook geen fan van, maar ik kan me voorstellen dat als je net begint het huren van 'n shop 'n hele makkelijke start is. Lage investering, hele eenvoudige start. Als je net begint is het toch lastig te weten hoe je het zou willen en zo kun je het rustig uitproberen. Vind je het nog steeds leuk, begint het beetje te lopen (voor zover dat al snel mogelijk is), en weet je al wat beter wat je wil, dan kan je altijd nog overstappen op een andere shop. 1 kleine tip, informeer vantevoren over downloadmogelijkheden van alle data, bv productgegevens en prijzen. Bij mijnwebwinkel.nl is dat het niet mogelijk waardoor het 'n flinke klus is om uiteindelijk over te stappen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er wel van uit dat je het een beetje goed aan wilt pakken en dat iemand die een webwinkel wilt beginnen toch wel enige basiskennis van een en ander heeft. Dus weet hoe hij een bestandje via FTP op een server zet om zodoende een webwinkel te hebben draaien. :)

Toch een goede tip om, mocht je om wat voor reden dan ook toch kiezen om je vast te leggen aan een webshop verhuur service, te checken dat je er ook weer snel met je mysql weg kan.

Link naar reactie
  • 0

Dat je er je brood mee verdient.

 

en nog niemand heeft anders bewezen.

 

Kom een keer een bakje koffie doen, dan ben ik de eerste om je het tegendeel te bewijzen ;D

 

Kan het beter? Tuurlijk, veel beter zelfs. Blijf ik altijd huren? Nee, maar volgens jouw definitie zijn we erg succesvol

 

Huren kan in genoeg situaties een oplossing zijn. Zolang de zogenaamd lage prijs maar niet je enige motief is om het te doen

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Wouter eens: "Het hebben van een webshop is niet iets wat je zo even doet."

 

Er zijn veel mensen die het wel leuk vinden om een webshop te starten en van een koude kermis thuis komen, omdat het toch meer werk is dan ze eerst dachten.... en PostNL doet daar een aardig duitje in het zakje met hun 3 maanden testen. Even terug naar je vragen, KvK was al beantwoord - inschrijven dus (geeft je denk ik ook voordelen om bij een groothandel in te kopen en BTW terug te kunnen vragen).

 

Wij gebruiken de webwinkel software van Logivert - Mijnwebwinkel (niet te verwarren met het online mijnwebwinkel pakket). Dit pakket kan je ook eerst uit testen (demo download). Dit is een pakket dat lokaal draait en nadat je de artikelen, extra pagina's etc. hebt ingevoerd upload je alles naar je webhoster. Je moet dus ook denken aan een domein registratie zit niet bij het pakket, maar dan kan je wel een eigen domeinnaam kiezen (niet altijd mogelijk bij huurpakket - vaste naamstelling).

 

Om te starten zou je inderdaad kunnen huren, maar wat doe je als je na zeg een half jaar denkt "ja dit is wel wat, maar niet om te huren" (is op lange termijn duurder dan een open source of een koop pakket). Dan moet je alles weer omzetten en vaak moet je flink wat dingen aanpassen/omzetten of zijn de artikelen niet eenvoudig van het ene naar het andere pakket te migreren en niet dezelfde templates etc.

 

Het kan wat tijd kosten als je het volgende doet, je kan een aantal pakketten (demo's) op kleine schaal uit testen om ze met elkaar te vergelijken. Als je een pakket hebt gevonden dat je ligt, ga je met dat pakket verder.

 

Kennis van html en php is voor een webwinkel wel zo handig, dan ben je veel flexibeler om e.e.a. aan te passen, anders val je al snel in de 13 in een dozijn templates.

 

Nog een tip, er is een boek "Webwinkels voor dummies", voor beginners wellicht goed om te lezen.

Succes.

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 1

Voor Nederland:

iDeal is een must. Verreweg de meeste bestellingen worden betaalt met iDeal. Verder is credit card handig en handmatige overboeking is ook nooit weg.

Verder ben je wettelijk verplicht om een betaalmethode voor achteraf betalen te hebben. Denk aan acceptgiro, betaling op factuur of, in de meeste gevallen, rembours (aan de postbode)

Voor Belgie heb je mr. Cash, dat is net zoiets als iDeal in NL.

Link naar reactie
  • 0

Nederland: iDEAL, bankoverschrijving, creditcard (wel handig, is alleen iets duurder)

Buiten NL: bankoverschrijving, creditcard, Paypal

 

Voor acceptgiro moet je een apart contract afsluiten (via de bank) en ook bekijken of je zelf de acceptgiro's print of dat laat doen (als je het acceptgiro contract afsluit moet je nl. een test acceptgiro ter controle insturen).

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een half jaar geleden een shop begonnen. Ook ik heb me eerst verdiept in allerlei aanbieders, zowel open source als onder licentie. Magento heb ik ook overwogen, maar daar moest ik wel een investering doen van een kleine 4000 euro Daarnaast zou de hosting me minimaal enkele tientjes per maand kosten en aangezien ik niet heel veel kaas gegeten heb van programmeren had ik een onderhoudscontract moeten afsluiten voor nog eens 40 euro per maand. Toen ben ik gaan kijken naar webwinkel platforms als mijnwinkel.nl, biedmeer en SEOshop. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat ik het wel fijn vind om telefonisch support te hebben. Ik hoef hier ook niets voor te betalen. Dat 13 in een dozijn template heb ik ook niet, omdat een template aan heb laten passen door een designbureau. Dit heeft me 250 euro gekost en de site ziet er nu precies uit zoals ik het wil hebben. Ook het onderhoud en updates zit nu bij mijn maandbedrag van 59 euro in. Maar goed iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Ik had in ieder geval weinig zin om zonder enige garantie van omzet een grote investering te doen. Te meer omdat het geen eenmalige investering is, omdat mensen vaak hun hosting/ updates en onderhoud vergeten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een half jaar geleden een shop begonnen. Ook ik heb me eerst verdiept in allerlei aanbieders, zowel open source als onder licentie. Magento heb ik ook overwogen, maar daar moest ik wel een investering doen van een kleine 4000 euro Daarnaast zou de hosting me minimaal enkele tientjes per maand kosten en aangezien ik niet heel veel kaas gegeten heb van programmeren had ik een onderhoudscontract moeten afsluiten voor nog eens 40 euro per maand. Toen ben ik gaan kijken naar webwinkel platforms als mijnwinkel.nl, biedmeer en SEOshop. Uiteindelijk voor de laatste gekozen omdat ik het wel fijn vind om telefonisch support te hebben. Ik hoef hier ook niets voor te betalen. Dat 13 in een dozijn template heb ik ook niet, omdat een template aan heb laten passen door een designbureau. Dit heeft me 250 euro gekost en de site ziet er nu precies uit zoals ik het wil hebben. Ook het onderhoud en updates zit nu bij mijn maandbedrag van 59 euro in. Maar goed iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Ik had in ieder geval weinig zin om zonder enige garantie van omzet een grote investering te doen. Te meer omdat het geen eenmalige investering is, omdat mensen vaak hun hosting/ updates en onderhoud vergeten.

 

Ondanks dat ik inmiddels een cursus webshop aanmaken en bijhouden heb besteld zal ik vanavond toch nog even een kijkje nemen op de site die jij gebruikt.

 

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar jou webshop, wat is het adres?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.