• 0

Auto naar prive vanwege kostenpost... hoe? En mag dat?

Hoi allemaal,

 

Ik zijn heel wat forumberichten over de auto naar prive, maar toch niet duidelijk genoeg voor mij...

 

Situatie:

Ik heb op 19-1-2009 een marge auto van prive ingebracht op de beginbalans. Via storting privekapitaal aan zaak. (Dus op de zaak gezet).

Beginwaarde: 3300.

Inmiddels afschrijvingen gehad en de balanswaarde is nu: 2227,00

 

Ik heb zojuist mijn belastingaangifte 2010 afgesloten.

 

De priveontrekking bedraagt 25% van de cataloguswaarde (22.661) = 5665,00

De autokosten bedragen 2637, en die vallen dus in de priveontrekking.

 

Als gevolg kan ik dus niets van mijn gemaakte auto-onkosten afschrijven van de winst. De kosten zitten onder de 25% privebijtelling. Ik vindt dat zuur, want de meeste (zo'n 90%) diesel gaat toch echt op aan zakelijke ritten. (Echter rij ik wel meer dan 500 km prive per jaar).

 

Nu lijkt mij de oplossing om de auto toch op prive te zetten. Immers, ... dan kan ik 0,19 per verreden zakelijke KM declareren aan prive, en dus als kostenpost gebruiken op mijn winst.

(12000 km per jaar is dan toch € 2280,00 die ik dan wel mag aftrekken van de winst!)

 

Maar, ...

Mag dat??? Kan ik alsnog de auto naar prive zetten? Moet dat dan per 1 januari, of mag dat ook op een willekeurige datum?

Hoe moet ik dat boekhoudkundig doen? (Moet dan van de balans af? Of ... ?? Hoe werkt dat precies?)

En wat gebeurt er met de motorrijtuigenbelasting? Ik heb nu grijs kenteken tarief. (Bestelauto tarief voor ondernemer).

 

Overigens, ik ben een eenmanszaak. (Winst uit onderneming).

 

Ik ben erg benieuwd, want het scheelt toch al snel zo'n 2500,00 die wel of niet bij mijn IB winst zal worden berekend.

 

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

op zich eens met de vorige reacties, maar 1 heel klein kansje is er als je aangifte 2009 nog niet definitief is vastgesteld of dat de bezwaartermijn op de definitieve aangifte nog niet voorbij is, dan is het nog mogelijk om de keuze in de aangifte 2009 aan te passen.

 

hoewel de kans niet zo groot is dacht ik, ik meld die mogelijkheid toch even. Zoals de belastingdienst het aangeeft bij de toelichting over de keuzemogelijkheden auto:

 

U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
Link naar reactie
  • 0

Het is me duidelijk. Bedankt voor de antwoorden.

 

Jammer ... Al doende leert men, en als je net start sta je nog niet stil bij alle gevolgen. Sommige dingen leer je in de praktijk. Zoals ik nu dus.

Het alom bekend verhaal, klein bedrijf, weinig omzet en dus ook geen geld beschikbaar voor een professionele adviseur.

Een goed adviseur verdient zichzelf terug, en dat blijkt hier dus bijvoorbeeld. Echter, in de beginfase heb je nog niet de financiele mogelijkheden voor een adviseur/administrateur, terwijl het juist dàn nodig is, ... maar goed ... dat terzijde...

 

@ Roel.

Bedankt voor het meedenken, maar de definitieve aanslag 2009 is al binnen, en al zou het nog mogelijk zijn om bezwaar te maken, dan haal ik mij een hoop ellende op mijn nek denk ik ;)

 

In het verlengde van deze thread;

- De kans is behoorlijk aanwezig dat ik dit jaar de bestelbus verkoop en een nieuwere zal aanschaffen. Ik heb namelijk meer ruimte nodig. Het moet volgens mij geen probleem zijn om de (oude) bus te verkopen en van de balans af te schrijven (verkopen), en dan een nieuwe kopen als privepersoon. Of denk ik dan weer verkeerd ;) Op de belastingsite staat dat voor elke afzonderlijke auto de beslissing genomen mag worden.

Maar, wat gebeurt er dan met de motorrijtuigenbelasting? Gaat dat ondernemerstarief er dan ook af? Of mag dat zo blijven omdat ik een eenmanszaak ben? Is dat uberhaupt wel gekoppeld aan de IB?

 

- En dan nog een vraag om deze thread compleet te maken; (niet voor mezelf)...

Zou ik er voor kiezen om nu wel een rittenregistratie bij te houden, en ik rij prive niet meer dan 500 km p/jaar, dan valt de bus automatisch weer het "u hoeft niets te verrekenen" hokje. Onafhankelijk van de IB aangiftes van voorgaande jaren.

Klopt die redenering?

Quote belastingsite: "Als u per jaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets te verrekenen. U moet dit wel aantonen met bijvoorbeeld een rittenregistratie."

 

Overigens mijn complimenten aan dit forum en zijn leden... jullie weten niet half hoe veel hulp ik er aan heb (gehad) ;D ... Alsof Joost naast je zit ;)

 

 

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie
  • 0

@ Roel.

Bedankt voor het meedenken, maar de definitieve aanslag 2009 is al binnen, en al zou het nog mogelijk zijn om bezwaar te maken, dan haal ik mij een hoop ellende op mijn nek denk ik ;)

 

Waarom denk je dat? Als je nog binnen 6 weken zit van de datum definitieve aanslag 2009 dan zou ik zeker bezwaar maken.

 

en dan een nieuwe kopen als privépersoon.

 

Klopt dat kan bij aanschaf van een nieuwe auto of bus, hoewel het wel raadzaam is om voor de nieuwe bus uit te (laten) rekenen of die privé of zakelijk aangeschaft moet worden.

 

Maar, wat gebeurt er dan met de motorrijtuigenbelasting?

 

Die blijft op het lage tarief. Voorwaarden zijn dat je BTW ondernemer bent en minstens 10% zakelijk gebruik maakt van de bus. Of de bus voor de IB als zakelijk aangehouden wordt, doet niet ter zake.

Zou ik er voor kiezen om nu wel een rittenregistratie bij te houden, en ik rij prive niet meer dan 500 km p/jaar, dan valt de bus automatisch weer het "u hoeft niets te verrekenen" hokje. Onafhankelijk van de IB aangiftes van voorgaande jaren.

Klopt die redenering?

 

Voor de IB klopt dat inderdaad. Voor de BTW kan/zal een geheel andere regeling aan de orde zijn. Daar hebben de voorgaande jaren overigens niets mee van doen. Je moet je wel beseffen dat als je nu al IB bijtelling hebt voor de huidige bus, dat je dan in de rest van 2011 niet meer onder de IB bijtelling voor een nieuwe bus uitkomt, mocht je die toch zakelijk aanschaffen. Dat is dus een extra rekenfactor om de juiste keuze te maken.

 

 

groet

Joost, die toch echt iets verder weg is van TS ;)

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.